Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Dlaczego Deutz-Fahr 8280 TTV nie ma konkurencji?

Dodano: 21.11.2024
Deutz-Fahr 8280 TTV pracujący z 3-metrowym kultywatorem Lemken Karat 10 ustawionym na 35 cm osiągał prędkości 6-7 km/h fot. TRAKTOR24
Deutz-Fahr 8280 TTV pracujący z 3-metrowym kultywatorem Lemken Karat 10 ustawionym na 35 cm osiągał prędkości 6-7 km/h fot. TRAKTOR24

Deutz-Fahr 8280 TTV jest jedynym modelem ciągnika tego producenta serii 8.  Taka sytuacja zdarza się bardzo rzadko i od razu rodzi się pytanie – dlaczego nie ma wewnętrznej konkurencji? Odpowiedzi należy szukać w różnicy mocy pomiędzy seriami. Nas bardziej zainteresowała elektronika tego traktora, która pozwala rozwinąć mu skrzydła na różnych polach prac rolniczych.

Mzuri Pro-Til 4Tx – zobacz jak pracuje

Mzuri to bardzo dobrze znana marka na rynku uprawy pasowej określanej również nazwą strip-till. W ostatnim czasie największą popularnością, z gamy maszyn tego producenta, cieszy się agregat przygotowany do wysiewu naraz 4 różnych materiałów. Sprawdziliśmy, jak Mzuri Pro-Til 4Tx poradził sobie w trudnych warunkach siewu w glebę ciężką i miejscami mokrą. Dobrze się złożyło, że nasz test przypadł na ekstremalne warunki glebowe. Przecież w praktyce rolniczej szukając kompromisu pomiędzy terminem siewu i wilgotnością pola, tak się pracuje i nie ma czasu na czekanie.

Czytaj dalej

Deutz-Fahr 8280 TTV to ciągnik o mocy maksymalnej 287 KM uzyskiwanej przy 1900 obr./min. Rozstaw osi wynosi 2918 mm, a dopuszczalna masa całkowita 16 t. Dodając do tego opony tylne w rozmiarach 710/70R42 lub 900/60R38 otrzymujemy traktor do ciężkiej pacy polowej.

Możliwości tego ciągnika sięgają jednak dalej – sprawdzi się w transporcie oraz podoła wielu zadaniom w ramach rolnictwa 4.0.

Deutz-Fahr 8280 TTV uzupełnił paletę

Przyglądając się palecie ciągników Deutz-Fahr od razu widać, że oceniany przez nas traktor jest dokładnie wpasowany pomiędzy serie 7 i 9. Flagowy model serii niższej Deutz-Fahr 7250 TTV HD ma moc maksymalną 246 KM, a najsłabszy serii wyższej Deutz-Fahr 9290 TTV uzyskuje 295 KM.

1226 Nm – 

to maksymalny moment obrotowy uzyskiwany przy 1500 obr./min.

Porównując dalej widać jednak więcej podobieństw do ciągnika Deutz-Fahr 7250 TTV HD. To identyczny rozstaw osi (2918 mm) i dopuszczalna masa całkowita (16 t). Deutz-Fahr 8280 TTV jest więc zbudowany na bazie ciągnika serii 7. Nie jest to gabaryt traktora Deutz-Fahr serii 9, który ma rozstaw osi wynoszący 3135 mm i dopuszczalną masę całkowitą 18 t.

Duże ciągniki Deutz-Fahr cały czas mają kabiny o kompaktowych rozmiarach. Przypuszczamy, że pojawi się ich nowa większa wersja fot. TRAKTOR24
Duże ciągniki Deutz-Fahr cały czas mają kabiny o kompaktowych rozmiarach. Przypuszczamy, że pojawi się ich nowa większa wersja fot. TRAKTOR24

Silnik ma dwie turbosprężarki

O bliskości do serii 7 świadczy również 6-cylindrowy silnik Deutz o pojemności skokowej 6,1 l. Identyczny pod tym względem montowany jest w ciągniku Deutz-Fahr 7250 TTV HD.

160 / 210 l/min. – 

tyle wynosi standardowy / opcjonalny maksymalny wydatek oleju z wielotłoczkowej pompy hydraulicznej będącej sercem systemu load sensing.

Na tym podobieństwa jednostki napędowej się kończą, bo w recenzowanym przez nas traktorze znajdują się dwie turbosprężarki o stałym wydatku, a nie jedna. Inżynierowie koncernu SDF zastosowali dla nich różne układy chłodzenia. Pierwszy to klasyczny intercooler, a w drugim ciepło z powietrza dolotowego odbiera ciecz krążąca w specjalnie przygotowanej dla niej instalacji. Ten drugi układ jest bardziej wydajny i to on wchodzi do gry o wyższą moc ciągnika w momencie, gdy komputer sterujący pracą silnika wyśle odpowiedni sygnał.

5 / 2 – 

to liczba par gniazd hydraulicznych odpowiednio z przodu i z tyłu traktora. Wszystkie posiadają sterowanie elektroniczne z regulowanym wydatkiem i czasem podawania oleju.

 

Norma emisji spalin Stage V osiągana jest m.in. dzięki zaworowi EGR, filtrowi cząstek stałych DPF i układowi SCR wtryskującemu w strumień spalin płyn AdBlue. Jego zbiornik ma pojemność 35 l, a oleju napędowego 505 l.

Prędkość robocza wynosiła 6-7 km/h, a obroty silnika wahały się w granicach 1700-1900 na minutę fot. TRAKTOR24
Prędkość robocza wynosiła 6-7 km/h, a obroty silnika wahały się w granicach 1700-1900 na minutę fot. TRAKTOR24

Własna przekładnia z Lauingen

W ciągniku Deutz-Fahr 8280 TTV montowana jest przekładnia produkowana przez koncern SDF w jego niemieckiej fabryce w Lauingen. To właśnie w tym nowoczesnym zakładzie oddanym do użytku w roku 2017 powstają ciągniki Deutz-Fahr serii: 6, 7, 8 i 9.

11100 / 5500 kg – 

to maksymalne udźwigi odpowiednio tylnego / przedniego TUZ.

Przekładnia o symbolu T7780 łączy w sobie zalety mechanicznej skrzyni biegów oraz napędu hydrostatycznego. Zbudowana jest z przekładni planetarnych, zespołu sprzęgieł oraz dwóch pomp wielotłoczkowych. Od strony mechanicznej w tej skrzyni zmieniane są dwa biegi, a resztą przełożeń zajmuje się hydrostat. Połączenie to pozwala uzyskać dużych komforty pracy operatora ciągnika, który może zapomnieć o jej obsłudze. Robi to za niego program komputerowy, który bierze pod uwagę obciążenie silnika i zadaną prędkość jazdy. O tym rodzaju napędu informuje skrót TTV znajdujący się w nazwie modelu.

W kabinie panuje koncernowy porządek polegający na przypisaniu kolorów do poszczególnych układów ciągnika: niebieski (hydraulika), zielony (TUZ), żółty (WOM) fot. TRAKTOR24
W kabinie panuje koncernowy porządek polegający na przypisaniu kolorów do poszczególnych układów ciągnika: niebieski (hydraulika), zielony (TUZ), żółty (WOM) fot. TRAKTOR24

Praca z kultywatorem zagłębionym pod ramę

Podczas naszej wizyty u rolnika użytkującego ciągnik Deutz-Fahr 8280 TTV, trafiliśmy na ekstremalnie ciężką pracę z kultywatorem dłutowym. Był to Lemken Karat 10, który w czasie uprawy był zagłębiony nieomalże pod ramę. Pole po burakach i zbiorze kombajnowym było mocno ubite. W efekcie 10 łap uprawowych 3-metrowego bezorkowca zagłębionych na 35 cm wraz z talerzami zagarniającymi i podwójnym wałem, wymagało od traktora sporej siły uciągu.

Prędkość robocza wynosiła 6-7 km/h, a obroty silnika wahały się w granicach 1700-1900 na minutę. Średnie zużycie paliwa wyniosło 27,5 l/ha. Wyszło sporo, ale to efekt bardzo głębokiej uprawy w zbitej glebie. Tak zadecydował Piotr Drzewiecki z miejscowości Zimin k. Poznania, który ciągnikiem Deutz-Fahr 8280 TTV przepracował już ponad 422 godziny. Takie wskazanie odczytaliśmy podczas naszej wizyty w październiku 2024 r. Traktor wykorzystywany jest nie tylko w gospodarstwie, ale świadczy również usługi rolnicze. Model użytkowany przez rolnika spod Poznania to wersja Warrior w kolorze matowej czerni.

1000 / 1000 Eco – 

tyle trybów pracy ma przedni WOM.

Zmianę przełożeń podczas ciężkiej pracy ciągnika z kultywatorem Lemken Karat 10 oceniamy jako płynną i cichą. Dla operatora Deutz-Fahra 8280 TTV oznacza to komfortową pracę. W transporcie Deutz-Fahr 8280 TTV osiąga 40 km/h przy prędkości silnika wynoszącej zaledwie 1220 obr./min., co pozwala oszczędnie gospodarować paliwem. Dostępne są również wersje z prędkościami 50 i 60 km/h.

W pakiecie pięciu chłodnic, jedna odpowiada za odbieranie ciepła od jednej z dwóch turbosprężarek o stałym wydatku. Druga turbosprężarka ma klasyczną chłodnicę powietrza doładowania, czyli popularny intercooler fot. TRAKTOR24
W pakiecie pięciu chłodnic, jedna odpowiada za odbieranie ciepła od jednej z dwóch turbosprężarek o stałym wydatku. Druga turbosprężarka ma klasyczną chłodnicę powietrza doładowania, czyli popularny intercooler fot. TRAKTOR24

Wybierając przekładnię do ciągnika pamiętajmy, że w pełni mechaniczna skrzynia biegów ma mniejsze straty mocy niż przekładnia hydrostatyczna. W porównaniu do przekładni bezstopniowej, zużycie paliwa w ciągniku z biegami power shift powinno więc być niższe. Nie zawsze jednak tak będzie, bo dużo zależy od stylu jazdy i elektroniki sterującej pracą przekładni i silnika. Ponadto nie bez kozery mówi się, że kto raz jeździł ciągnikiem z przekładnią bezstopniową nie chce wracać do ciągnika z mechaniczną skrzynią biegów.

Deutz-Fahr 8280 TTV to ciągnik dla wymagających

Naszym zdaniem traktor Deutz-Fahr 8280 TTV zasługuje na uwagę nie tylko ze względów mechanicznych, ale również z powodu jego elektroniki. Jest tak zaawansowana, że jej możliwości równają się traktorowi autonomicznemu. Pozwala na to ustawienie pracy w ramach nawigacji rolniczej i programowania sekwencji ComforTip oraz automatycznego prowadzenia na uwrociach Auto Turn. Jazda ciągnikiem na polu sprowadza się wtedy do naciśnięcia jednego przycisku i dalej wszystko odbywa się automatycznie. Operator jest więc tylko statystą, ale musi zasiadać w fotelu, bo tego wymaga bezpieczeństwo.

540 Eco / 1000 / 1000 Eco – 

tyle trybów pracy ma tylny WOM. Dostępny jest również jego modulowany start, który reguluje się z poziomu menu terminala iMonitor3.

W kolejnym artykule będącym naszą recenzją ciągnika Deutz-Fahr 8280 TTV zajmiemy się szczegółowym omówieniem jego obsługi. Sprowadza się ona nie tylko do joysticka i przełączników na podłokietniku, ale przede wszystkim do terminala iMonitor. Jego możliwości są ogromne, co wkrótce przedstawimy.

Deutz-Fahr 8280 TTV to ciągnik o mocy maksymalnej 287 KM. Rozstaw osi wynosi 2918 mm, a dopuszczalna masa całkowita 16 t. Jest jedynym przedstawicielem serii 8 tego producenta fot. TRAKTOR24
Deutz-Fahr 8280 TTV to ciągnik o mocy maksymalnej 287 KM. Rozstaw osi wynosi 2918 mm, a dopuszczalna masa całkowita 16 t. Jest jedynym przedstawicielem serii 8 tego producenta fot. TRAKTOR24
Piotr Drzewiecki z miejscowości Zimin k. Poznania ciągnikiem Deutz-Fahr 8280 TTV pracuje w swoim gospodarstwie oraz świadczy usługi rolnicze fot. TRAKTOR24
Piotr Drzewiecki z miejscowości Zimin k. Poznania ciągnikiem Deutz-Fahr 8280 TTV pracuje w swoim gospodarstwie oraz świadczy usługi rolnicze fot. TRAKTOR24
Pomiędzy stopniami schodków do kabiny zamontowany jest przycisk załączający oświetlenie LED zamontowane w dolnej części wspornika lewego lusterka wstecznego oraz złącze pneumatyki do podłączenia węża fot. TRAKTOR24
Pomiędzy stopniami schodków do kabiny zamontowany jest przycisk załączający oświetlenie LED zamontowane w dolnej części wspornika lewego lusterka wstecznego oraz złącze pneumatyki do podłączenia węża fot. TRAKTOR24
Przedni TUZ o udźwigu maksymalnym 5500 kg jest elementem konstrukcyjnym ciągnika fot. TRAKTOR24
Przedni TUZ ciągnika Deutz-Fahr 8280 TTV o udźwigu maksymalnym 5500 kg jest elementem konstrukcyjnym ciągnika fot. TRAKTOR24
Prostym, ale bardzo praktycznym dodatkiem są stopnie pozwalające bezpiecznie wspiąć się na oś w celu obsługi osprzętu silnika fot. TRAKTOR24
Prostym, ale bardzo praktycznym dodatkiem są stopnie pozwalające bezpiecznie wspiąć się na oś w celu obsługi osprzętu silnika fot. TRAKTOR24
Pomiędzy kabiną i komorą silnika jest wyraźna przerwa. Dzięki niej do operatora dociera mniej hałasu i wibracji fot. TRAKTOR24
Pomiędzy kabiną i komorą silnika ciągnika Deutz-Fahr 8280 TTV jest wyraźna przerwa. Dzięki niej do operatora dociera mniej hałasu i wibracji fot. TRAKTOR24
Hydropneumatyczna amortyzacja osi przedniej może pracować w trybie: normalnym, miękkim lub automatycznym fot. TRAKTOR24
Hydropneumatyczna amortyzacja osi przedniej może pracować w trybie: normalnym, miękkim lub automatycznym fot. TRAKTOR24
Norma emisji spalin Stage V osiągana jest m.in. dzięki zaworowi EGR, filtrowi cząstek stałych DPF i układowi SCR wtryskującemu w strumień spalin płyn AdBlue.
Norma emisji spalin Stage V osiągana jest m.in. dzięki zaworowi EGR, filtrowi cząstek stałych DPF i układowi SCR wtryskującemu w strumień spalin płyn AdBlue.
Z tyłu ciągnika może znajdować się 5 par gniazd hydraulicznych fot. TRAKTOR24
Z tyłu ciągnika Deutz-Fahr 8280 TTV może znajdować się 5 par gniazd hydraulicznych fot. TRAKTOR24
W recenzowanym przez nas traktorze znajdują się dwie turbosprężarki o stałym wydatku fot. TRAKTOR24
W recenzowanym przez nas traktorze znajdują się dwie turbosprężarki o stałym wydatku fot. TRAKTOR24
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami