Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Praca polowa w skarpetkach i ciągniki Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior

Dodano: 05.04.2024
W przedsiębiorstwie rolnym Topfamagro w miejscowości Lotyń k. Szczecinka pracują dwa ciągniki Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior. Jak sprawdził się jeden, to po 3 latach kupiono drugi © TRAKTOR24.pl
W przedsiębiorstwie rolnym Topfamagro w miejscowości Lotyń k. Szczecinka pracują dwa ciągniki Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior. Jak sprawdził się jeden, to po 3 latach kupiono drugi © TRAKTOR24.pl

Odwiedziliśmy 1300-hektarowe przedsiębiorstwo rolne, w którym pracują 2 ciągniki Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior. Pełnią tam rolę największych koni pociągowych i są drugim domem dla ich operatorów. Nie dziwi więc, że spędzając w ciągu roku ponad 1000 godzin w traktorach dbają o nie nadzwyczaj starannie. Tak bardzo, że pracując ciągnikami na polu jeżdżą w skarpetkach.

Użytek zielony czeka na pierwsze zabiegi pratotechniczne. Firma APV radzi co robić i ogłasza promocje

Pierwsze wiosenne zabiegi na użytkach zielonych mają kolosalne znaczenie. Decydują o uzyskiwanych plonach pasz – zarówno ich wysokości jak i jakości. Dlatego tak ważne jest terminowe wykonanie tych zabiegów pratotechnicznych z użyciem odpowiedniego sprzętu. Znany specjalista w tej dziedzinie, jakim jest austriacki APV, radzi co robić i czym pracować?
Czytaj dalej

Taką możliwość daje bezstopniowa skrzynia przekładniowa, której tryb automatyczny pozwala operatorowi traktora Deutz-Fahr 9340 TTV zapomnieć o biegach. Dodając do tego utrzymywanie fabrycznej czystości wnętrza cichej kabiny i jazdę w ramach kierowania automatycznego – wielogodzinna codzienna praca traktorem męczy mniej. Warunkiem podstawowym takiego użytkowania ciągników jest ich nienaganny stan techniczny. Czy Deutz-Fahry 9340 TTV go spełniają?

Postawili na markę Deutz-Fahr

W przedsiębiorstwie rolnym Topfamagro w miejscowości Lotyń k. Szczecinka użytkowane są ciągniki tylko jednego producenta. To koncern SDF i traktory marek Deutz-Fahr (Agrotron 200, Agrotron X720, Agrotron 165.7) oraz jeden Lamborghini R6.185. W 2019 r. kupiony został pierwszy ciągnik Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior a 3 lata później drugi. To najlepszy dowód, że flagowy model marki DF sprawdził się w ciężkich pracach polowych.

336 KM – 

to moc maksymalna ciągnika Deutz-Fahr 9340 TTV. Uzyskiwana jest przy 1900 obr./min.

Wszystkie traktory zakupione zostały u pobliskiego dealera marki Deutz-Fahr, którym jest Jarol Barwice. W tym przypadku znowu można powiedzieć o zaufaniu, ale tym razem do firmy handlowej. Ewidentnie relacje budowane od lat przynoszą korzyści zarówno przedsiębiorstwu rolnemu Topfamagro, jak i firmie Jarol. Związanie się z jednym dealerem ma głęboki sens, bo pozwala uzyskiwać wyższe rabaty i status klienta premium.

Operatorem ciągnika Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior kupionego w roku 2019 jest Karol Dziuba. Po przepracowaniu w tym traktorze ponad 5000 godzin jest zadowolony z komfortu pracy © TRAKTOR24.pl
Operatorem ciągnika Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior kupionego w roku 2019 jest Karol Dziuba. Po przepracowaniu w tym traktorze ponad 5000 godzin jest zadowolony z komfortu pracy © TRAKTOR24.pl

Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior z roku 2019

Operatorem ciągnika Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior kupionego w roku 2019 jest Karol Dziuba. Po przepracowaniu w tym traktorze ponad 5000 godzin wie o nim więcej niż dużo. Przez ten okres kłopot sprawiał tylko elektryczny hamulec postojowy. W pierwszym roku użytkowania traktora, po załączeniu nie chciał odpuścić i nie można było pracować. Serwis przeprowadzony w ramach gwarancji poradził sobie z tym problemem, ale nie do końca. Od czasu do czasu temat powracał, aż ostatecznie po wymianie jednej z części tego układu na nową został rozwiązany. W nowszym ciągniku Deutz-Fahr 9340 TTV, elektryczny hamulec postojowy nigdy nie zawiódł.

1372 Nm – 

to maksymalny moment obrotowy traktora Deutz-Fahr 9340 TTV. Uzyskiwana jest przy 1500 obr./min.

Podczas naszej wizyty Karol Dziuba pracował z krótką broną talerzową Amazone Catros o szerokości roboczej 6 m. Głębokość pracy wynosząca 8-10 cm wystarczyła do wymieszania świeżo rozrzuconego podłoża popieczarkowego z glebą. Podczas tego zabiegu ciągnik wkręcał się na zaledwie 1300 obr./min., co pozwalało uzyskiwać prędkość 14 km/h. Praca ta odbywała się w ramach trybu kierowania automatycznego AgroSky z dokładnością RTK 2-3 cm. To wyposażenie zamontowane od nowości spisuje się bez zarzutu i operator ciągnika nie wyobraża sobie dzisiaj pracy bez tego systemu. Jego dokładność przydaje się podczas siewu z maszynami Horsch Pronto (6 m) i Mzuri Pro-Til (4 m). Praca z agregatem pierwszym odbywa z prędkością nawet 15 km/h a z drugim 13 km/h. Maszyna do uprawy pasowej Mzuri Pro-Til choć jest o 2 m węższa, to uprawiając pasy gleby na głębokość do 30 cm ma wyższe zapotrzebowanie na moc.

Operatorem ciągnika Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior kupionego w roku 2022 jest Seweryn Kwieciński. Jego zdaniem traktor w ciężkich pracach warto byłoby dociążyć w celu uzyskania lepszej trakcji © TRAKTOR24.pl
Operatorem ciągnika Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior kupionego w roku 2022 jest Seweryn Kwieciński. Jego zdaniem traktor w ciężkich pracach warto byłoby dociążyć w celu uzyskania lepszej trakcji © TRAKTOR24.pl

Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior z roku 2022

Operatorem ciągnika Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior kupionego w roku 2022 jest Seweryn Kwieciński. Podczas naszej wizyty traktor ten pracował z rozrzutnikiem obornika Perard. Przejazdy w odstępach 12 m ułatwiał system AgroSky TopNet z dokładnością 15 cm. W przypadku tego ciągnika nie wybrano RTK, bo bardzo rzadko pracuje z siewnikiem.

210 l/min. – 

to maksymalny wydatek pompy hydraulicznej typu Load Sensing (LS) ciągnika Deutz-Fahr 9340 TTV.

Najcięższą pracą wykonywaną przez Deutz-Fahra 9340 TTV jest głęboka uprawa gleby na 30 cm kultywatorem Köckerling Quadro 570. – Pod względem zapotrzebowania na moc to bardzo wymagające narzędzie. Na glebach zwięzłych i dodatkowo ubitych przez koła rozrzutnika, czasami składam agregat do szerokości 3 m i tak pracuję. Przydałyby się bliźniaki lub dociążenie opon cieczą. Moim zdaniem ciągnik ma wystarczającą moc, ale w tak ekstremalnie ciężkiej pracy brakuje mu masy – twierdzi Seweryn Kwieciński.

Centrum informacji i sterowania funkcjami ciągnika jest dotykowy iMonitor 2.0 znajdujący się z przodu bogato wyposażonego podłokietnika MaxiCom © TRAKTOR24.pl
Centrum informacji i sterowania funkcjami ciągnika jest dotykowy iMonitor 2.0 znajdujący się z przodu bogato wyposażonego podłokietnika MaxiCom © TRAKTOR24.pl

Kierowca Deutz-Fahra 9340 TTV dodaje, że w optymalnych warunkach prędkość pracy ciągnika z kultywatorem Köckerling Quadro 570 wynosi 12-13 km/h, ale w trudnych nawet 5 km/h. Właśnie wtedy składa go z 5,7 do 3 m i pracuje dalej. Najmłodszy Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior w tym roku został przypisany do pracy z nowym rozsiewaczem nawozów Rauch Axis 50.2 H EMC. Dzięki ISOBUS obsługa maszyny prowadzona jest z poziomu wyświetlacza traktora o nazwie iMonitor.

3135 mm – 

to rozstaw osi ciągnika Deutz-Fahr 9340 TTV.

Podczas naszej wizyty traktor miał na liczniku 2696 godzin. W tym czasie raz zdarzyła się jedna awaria, która unieruchomiła ciągnik. Powodem był problem w wiązce elektrycznej, ale serwis firmy Jarol zjawił się szybko i go rozwiązał. Na początku użytkowania traktora kłopot sprawiała również klimatyzacja, ale on również został usunięty. Za to silnik i skrzynia biegów spisują się bez zarzutów i współpracują ze sobą w celu osiągnięcia najniższego zużycia paliwa. – Olej w silniku zmieniamy co 250 godzin a przekładniowy co 500 godzin. Wszystkie oleje włącznie z tymi w zwolnicach wymieniane są co 1000 godzin – wymienia Adam Dyczkowski, zarządca przedsiębiorstwa rolnego Topfamagro.

Centrum informacji i sterowania funkcjami ciągnika jest dotykowy iMonitor 2.0 znajdujący się z przodu bogato wyposażonego podłokietnika MaxiCom © TRAKTOR24.pl
Centrum informacji i sterowania funkcjami ciągnika jest dotykowy iMonitor 2.0 znajdujący się z przodu bogato wyposażonego podłokietnika MaxiCom © TRAKTOR24.pl

Dwie turbosprężarki

Ciągnik Deutz-Fahr 9340 TTV napędza sześciocylindrowy silnik Deutz TTCD 7.8 L06 o pojemności 7,8 l. Normę emisji spalin Euro V spełnia on dzięki połączeniu układów: EGR, DPF i SCR. Spaliny na swojej drodze w kierunku tłumika napotykają filtr cząstek stałych, a za nim traktowane są płynem AdBlue. Zbiornik na wodny roztwór mocznika ma pojemność 55 l, a na olej napędowy 600 l. Jak powiedzieli nam operatorzy ciągników pracujących w miejscowości Lotyń, podczas ciężkiej pracy, na dwa tankowania paliwa przypada około jedno AdBlue (2 do 1). Natomiast przy lekkiej proporcja ta zmienia się do wartości bliskiej 3 do 1.

12 t – 

to maksymalny udźwig tylnego TUZ traktora Deutz-Fahr 9340 TTV.

Jednostkę napędową montowaną w ciągnikach serii 9 wyróżnia zastosowanie dwóch turbosprężarek. – Wyeliminowaliśmy problem silników z turbodoładowaniem polegający na braku odpowiedniego doładowania przy niskich obrotach silnika. Układ korzysta z dwóch turbosprężarek o różnej mocy, montowanych rzędowo. Przy niskich prędkościach obrotowych powietrze przechodzi przez większą turbosprężarkę i następnie jest dodatkowo sprężane przez mniejszą z nich. Przy średnich obrotach powietrze jest wstępnie kompresowane przez dużą turbosprężarkę i dodatkowo sprężane przez mniejszą, natomiast przy wysokich obrotach silnika pracuje tylko duża turbosprężarka. W efekcie uzyskaliśmy wysoki moment obrotowy wynoszący 1200 Nm już przy obrotach silnika na poziomie 900 na minutę – tłumaczy Jarosław Figurski szef marketingu SDF Polska.

Jazdę traktorem po nierównościach ułatwia oś przednia z amortyzacją. Można pracować w trybie automatycznym, manualnym lub ją wyłączyć © TRAKTOR24.pl
Jazdę traktorem po nierównościach ułatwia oś przednia z amortyzacją. Można pracować w trybie automatycznym, manualnym lub ją wyłączyć © TRAKTOR24.pl

Bezstopniowa skrzynia TTV robi różnicę

W traktorach Deutz-Fahr serii 9 montowana jest skrzynia bezstopniowa ZF TTV Terramatic TMT 32. Jej cztery przekładnie planetarne pozwalają zmniejszyć znaczenie hydrauliki w przekładni i tym samym ograniczyć straty mocy.

18 t – 

to dopuszczalna masa całkowita traktora Deutz-Fahr 9340 TTV.

– W porównaniu do skrzyni bezstopniowej TTV S-Matic traktorów serii 7, w której pomiędzy czterema przekładniami planetarnymi znajdują się sprzęgła kłowe, w TTV Terramatic montowane są wielotarczowe sprzęgła mokre. Dzięki temu pracując ciągnikiem Deutz-Fahr 9340, po zdjęciu nogi z gazu nie będzie on zwalniał, ale pojedzie dalej – wyjaśnia Jarosław Figurski.

3 – 

tyle modeli obejmuje seria 9 ciągników Deutz-Fahr: 9290 TTV (295 KM), 9310 TTV (312 KM) i 9340 TTV (336 KM) – w nawiasach podane są moce maksymalne.

Podczas naszej wizyty młodszy Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior pracował z rozrzutnikiem obornika Perard. Najcięższą pracą wykonywaną przez ten traktor jest głęboka uprawa gleby na 30 cm kultywatorem Köckerling Quadro 570 © TRAKTOR24.pl
Podczas naszej wizyty młodszy Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior pracował z rozrzutnikiem obornika Perard. Najcięższą pracą wykonywaną przez ten traktor jest głęboka uprawa gleby na 30 cm kultywatorem Köckerling Quadro 570 © TRAKTOR24.pl
Podczas naszej wizyty starszy Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior pracował z krótką broną talerzową Amazone Catros o szerokości roboczej 6 m. Jeździł w ramach trybu jazdy automatycznej i czasami trudno było dostrzec, czy ktoś kieruje traktorem © TRAKTOR24.pl
Podczas naszej wizyty starszy Deutz-Fahr 9340 TTV Warrior pracował z krótką broną talerzową Amazone Catros o szerokości roboczej 6 m. Jeździł w ramach trybu kierowania automatycznego i czasami trudno było dostrzec, czy ktoś kieruje traktorem © TRAKTOR24.pl
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Mzuri Pro-Til 4Tx – zobacz jak pracuje Horsch Maestro 6 TX. Zobacz jak pracuje Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Pielnik międzyrzędowy APV. Zobacz jak pracuje Kultywator Pöttinger Terria 5040. Zobacz jak pracuje Valtra T175e Mint Green okiem kobiety, czyli nietypowe spojrzenie na ciągnik w teście długodystansowym Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000