Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Farmall to ciągnik ze 100-letnią historią i wielomilionowym potencjałem

Dodano: 04.04.2023
Klasyczny Farmall był ciągnikiem z charakterystycznym, umieszczonym na środku, podwójnym kołem przednim © Case IH
Klasyczny Farmall był ciągnikiem z charakterystycznym, umieszczonym na środku, podwójnym kołem przednim © Case IH

Popularność ciągnika Farmall zapewne przerosła najśmielsze oczekiwania jego twórcy. Produkowany od 1923 r. traktor, po 51 latach osiągnął bowiem liczbę 5 mln egzemplarzy. Nie dziwi więc, że koncern Case IH wytwarzający obecnie ciągniki pod tą historyczną nazwą, rozpoczyna obchody jubileuszu 100-lecia produkcji tego klasyka.

– W 1923 roku zabraliśmy się za projektowanie ciągnika, który mógłby zastąpić konie, a dziś rodzina naszych ciągników Farmall jest niestrudzonym partnerem rolników na całym świecie – zauważa Scott Harris, globalny dyrektor Case IH.

Produkcja ciągników  Farmall już w 1947 r. osiągnęła milion egzemplarzy. Widoczny na zdjęciu model H produkowany by w latach 1939-1954 © Case IH
Produkcja ciągników Farmall już w 1947 r. osiągnęła milion egzemplarzy. Widoczny na zdjęciu model H produkowany by w latach 1939-1954 © Case IH

Z tej krainy traktorów wyjechał 2-milionowy John Deere

W niemieckim Mannheim w 1921 r. powstał pierwszy ciągnik Lanz Bulldog. Po wyprodukowaniu ponad 200 tys. tych kultowych traktorów, w 1956 r. John Deere kupił ich fabrykę. Amerykański potentat potrzebował kolejnych 37 lat, aby wyprodukować w tym zakładzie ciągnik milionowy. Osiągnięcie drugiego miliona zajęło mu jeszcze mniej czasu, bo 30 lat. Jubileuszowy egzemplarz traktora wyróżnionego dwójką i sześcioma zerami, zjechał z linii produkcyjnej fabryki w Mannheim w marcu 2023 r.
Czytaj dalej

Pierwszy milion Case IH Farmall w 24 lata

Ojcem sukcesu Farmalla jest inżynier Bert Benjamin z firmy International Harvester, który zaprojektował jego prototyp w 1923 r. Był to pojazd z charakterystycznym, umieszczonym na środku, podwójnym kołem przednim. W 1931 r. z myślą o większych gospodarstwach rozpoczęto produkcję serii F. Natomiast osiem lat później z linii produkcyjnej zjechał Farmall generacji drugiej zaprojektowany przez Raymonda Loewy’ego. Pierwszy milion egzemplarzy osiągnięto w 1947 r. Dziewięć lat później do sprzedaży trafił model Farmall 560, który stał się hitem sprzedażowym w USA.

Wielki powrót w 2003 roku

W roku 1971 r. ciągniki Farmall były już rozpoznawalne na całym świecie, bo sprzedawano je w 125 krajach. Na efekty tak dużej skali nie trzeba było długo czekać. W 1974 r. światło dzienne ujrzał 5-milionowy egzemplarz tego kultowego amerykańskiego traktora.

Po latach przerwy w produkcji ciągników Farmall koncern Case IH zdecydował się wrócić do tej nazwy. Powróciły one w 2003 r. w postaci ciągników o mocach od 31 do 105 KM. Obecnie dziedzictwo ciągników Farmall można znaleźć w ponad 30 modelach. – Najnowsza odsłona tej serii ciągników to dwa modele Farmall 90 oraz 100 A o mocach odpowiednio 90 i 100 KM. Zostały one wprowadzone do oferty pod koniec 2022 roku z silnikiem Stage V oraz przestronną nową kabiną – mówi Alicja Dominiak-Olenderek, Brand Communications Manager Poland.

– Jesteśmy dumni ze 100-letniej historii ciągników Farmall, będącej częścią naszej tradycji, i z radością oczekujemy kolejnego etapu rozwoju tych ciągników oraz roli, jaką będą one odgrywały dla rolników na całym świecie – dodaje Scott Harris.

Powrót do nazwy Farmall nastąpił w 2003 r. Obecnie dziedzictwo ciągników Farmall można znaleźć w ponad 30 modelach traktorów Case IH © Case IH
Powrót do nazwy Farmall nastąpił w 2003 r. Obecnie dziedzictwo ciągników Farmall można znaleźć w ponad 30 modelach traktorów Case IH © Case IH
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Mzuri Pro-Til 4Tx – zobacz jak pracuje Horsch Maestro 6 TX. Zobacz jak pracuje Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Kultywator Pöttinger Terria 5040. Zobacz jak pracuje Valtra T175e Mint Green okiem kobiety, czyli nietypowe spojrzenie na ciągnik w teście długodystansowym Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+