Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Farmall to ciągnik ze 100-letnią historią i wielomilionowym potencjałem

Dodano: 04.04.2023
Klasyczny Farmall był ciągnikiem z charakterystycznym, umieszczonym na środku, podwójnym kołem przednim © Case IH
Klasyczny Farmall był ciągnikiem z charakterystycznym, umieszczonym na środku, podwójnym kołem przednim © Case IH

Popularność ciągnika Farmall zapewne przerosła najśmielsze oczekiwania jego twórcy. Produkowany od 1923 r. traktor, po 51 latach osiągnął bowiem liczbę 5 mln egzemplarzy. Nie dziwi więc, że koncern Case IH wytwarzający obecnie ciągniki pod tą historyczną nazwą, rozpoczyna obchody jubileuszu 100-lecia produkcji tego klasyka.

– W 1923 roku zabraliśmy się za projektowanie ciągnika, który mógłby zastąpić konie, a dziś rodzina naszych ciągników Farmall jest niestrudzonym partnerem rolników na całym świecie – zauważa Scott Harris, globalny dyrektor Case IH.

Produkcja ciągników  Farmall już w 1947 r. osiągnęła milion egzemplarzy. Widoczny na zdjęciu model H produkowany by w latach 1939-1954 © Case IH
Produkcja ciągników Farmall już w 1947 r. osiągnęła milion egzemplarzy. Widoczny na zdjęciu model H produkowany by w latach 1939-1954 © Case IH

Z tej krainy traktorów wyjechał 2-milionowy John Deere

W niemieckim Mannheim w 1921 r. powstał pierwszy ciągnik Lanz Bulldog. Po wyprodukowaniu ponad 200 tys. tych kultowych traktorów, w 1956 r. John Deere kupił ich fabrykę. Amerykański potentat potrzebował kolejnych 37 lat, aby wyprodukować w tym zakładzie ciągnik milionowy. Osiągnięcie drugiego miliona zajęło mu jeszcze mniej czasu, bo 30 lat. Jubileuszowy egzemplarz traktora wyróżnionego dwójką i sześcioma zerami, zjechał z linii produkcyjnej fabryki w Mannheim w marcu 2023 r.
Czytaj dalej

Pierwszy milion Case IH Farmall w 24 lata

Ojcem sukcesu Farmalla jest inżynier Bert Benjamin z firmy International Harvester, który zaprojektował jego prototyp w 1923 r. Był to pojazd z charakterystycznym, umieszczonym na środku, podwójnym kołem przednim. W 1931 r. z myślą o większych gospodarstwach rozpoczęto produkcję serii F. Natomiast osiem lat później z linii produkcyjnej zjechał Farmall generacji drugiej zaprojektowany przez Raymonda Loewy’ego. Pierwszy milion egzemplarzy osiągnięto w 1947 r. Dziewięć lat później do sprzedaży trafił model Farmall 560, który stał się hitem sprzedażowym w USA.

Wielki powrót w 2003 roku

W roku 1971 r. ciągniki Farmall były już rozpoznawalne na całym świecie, bo sprzedawano je w 125 krajach. Na efekty tak dużej skali nie trzeba było długo czekać. W 1974 r. światło dzienne ujrzał 5-milionowy egzemplarz tego kultowego amerykańskiego traktora.

Po latach przerwy w produkcji ciągników Farmall koncern Case IH zdecydował się wrócić do tej nazwy. Powróciły one w 2003 r. w postaci ciągników o mocach od 31 do 105 KM. Obecnie dziedzictwo ciągników Farmall można znaleźć w ponad 30 modelach. – Najnowsza odsłona tej serii ciągników to dwa modele Farmall 90 oraz 100 A o mocach odpowiednio 90 i 100 KM. Zostały one wprowadzone do oferty pod koniec 2022 roku z silnikiem Stage V oraz przestronną nową kabiną – mówi Alicja Dominiak-Olenderek, Brand Communications Manager Poland.

– Jesteśmy dumni ze 100-letniej historii ciągników Farmall, będącej częścią naszej tradycji, i z radością oczekujemy kolejnego etapu rozwoju tych ciągników oraz roli, jaką będą one odgrywały dla rolników na całym świecie – dodaje Scott Harris.

Powrót do nazwy Farmall nastąpił w 2003 r. Obecnie dziedzictwo ciągników Farmall można znaleźć w ponad 30 modelach traktorów Case IH © Case IH
Powrót do nazwy Farmall nastąpił w 2003 r. Obecnie dziedzictwo ciągników Farmall można znaleźć w ponad 30 modelach traktorów Case IH © Case IH
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy Kupił nowe opony Trelleborg i napełnił je cieczą McCormick X5.120 w teście redakcyjnym Fendt plus Samson równa się wydajne nawożenie pofermentem