Czytaj dalej
Nie wszystkim opłaca się kupować ładowarki teleskopowe. Stają wtedy przed wyborem, jaki ciągnik do ładowacza czołowego? Odpowiedź brzmi, z mocną hydrauliką, stabilny i taki, którym pracuje się wygodnie i wydajnie. Nasz testowy Case IH Vestrum 120 ActiveDrive 8 bez wątpienia jest takim traktorem. Ciągnik ten został przygotowany do tego zadania skrupulatnie – ma nie tylko funkcję sprzęgła w hamulcu, ale również dedykowany do tej pracy joystick pozwalający zmieniać biegi i kierunek jazdy.
Mieliśmy okazję ocenić zestaw Case IH Vestrum 120 ActiveDrive 8 z ładowaczem czołowym Case IH L4018U podczas różnych prac. Zacznijmy od załadunku nawozu na przyczepę. Okazało się, że zawieszenie na ładowaczu Case IH L4018U dwóch worków big bag o masie 600 kg każdy nie zrobiło wrażenia na recenzowanym przez nas zestawie. Nie trzeba było nawet montować na tylnym TUZ obciążnika, ale przyznajemy warto to do takich prac robić. Wynika to z naszego porównania załadunku jednego big baga z dwoma big bagami.
tyle wynosi maksymalny przepływ oleju w układzie hydraulicznym.
Pracowaliśmy jeszcze z łyżką podgarniając pszenicę i usypując ziemię na hałdzie. Zestaw ciągnik-ładowacz i tutaj spisał się na medal. Jedyna rzecz, która sprawiała nam trudność, to poziome ustawienie łyżki przed nabraniem materiału. Widoczność w tym przypadku jest ograniczona i trzeba polegać na intuicji. Z czasem po nabyciu umiejętności tej pracy, jest to zapewne po prostu wprawa.
to maksymalny udźwig tylnego TUZ.
W przekonaniu tym utwierdziła nas ocena pracy innego ciągnika Case IH Vestrum 120 ActiveDrive 8. Traktor ten kierowany przez rolnika Bartka Szczęsnego z miejscowości Witowąż k. Torunia, miał identyczny ładowacz czołowy. Praca polegała na załadunku obornika krokodylem. Tak ciężki ładunek również nie sprawił – ani ciągnikowi, ani ładowaczowi czołowemu, trudności. Co więcej, ten zestaw do załadunku wykazał się dużą siłą zrywającą. W tym przypadku traktor również nie posiadał dociążonego tyłu. Oznacza to, że rozkład mas w ciągniku mającym rozstaw osi wynoszący 2490 mm został dobrze dobrany do pracy z ładowaczem czołowym. Maksymalna dopuszczalna masa całkowita ciągnika serii Case IH Vestrum wynosi 8800 kg.
Zwracając po raz kolejny uwagę na obsługę ciągnika pracującego z ładowaczem czołowym, zerkamy na joystick dedykowany do sterowania tym narzędziem. Znajduje się on po prawej stronie podłokietnika. Jest nieduży i można go swobodnie całego objąć dłonią. To dźwignia krzyżowa pozwalająca ruchami przód-tył i lewo-prawo obsługiwać podstawowe funkcje ładowacza czołowego. Ponadto umieszczone na nim przyciski pozwalają zmieniać kierunek jazdy, biegi i zakresy.
to maksymalny udźwig przedniego TUZ.
Dostępnych jest kilka wersji tego joysticka. Najbogatsza posiada na lewym boku obok przycisku rewersora trzy przełączniki obsługujące dodatkowe funkcje hydrauliczne. Jeśli ciągnik jest wyposażony w terminal i funkcja odblokowania zaworów elektrohydraulicznych (EHR) jest aktywna, przełączniki te są w pełni konfigurowalne. Oznacza to możliwość przypisania im dowolnych zaworów elektrohydraulicznych ciągnika. Układ hydrauliczny ciągnika Case IH Vestrum z pompą o przepływie 110 l/min. podaje go do maksymalnie 7 par gniazd hydraulicznych – międzyosiowych trzech i czterech z tyłu ciągnika. Maksymalnie 4 mogą być sterowane elektronicznie.
Dachy kabin ocenianych przez nas ciągników były w wersjach standardowych z oknem panoramicznym. Można też zamówić tzw. standardowy niski dach kabiny, dzięki któremu wysokość ciągnik zmniejszy się o 10,5 cm. Najnowszą opcją jest jego wersja, w której okno dachowe łączy się z przednią szybą w sposób minimalistyczny. To zaledwie wąski pasek, co pozwala mieć pełen widok na pracę uniesionego ładowacza czołowego. Zaznaczamy jednak, że naszym zdaniem – w ciągniku do ładowacza czołowego, to nie okno dachowe jest najważniejsze. Oczywiście wyjątkiem są osoby, które często będą wykorzystywać maksymalny unos ładowacza do prac precyzyjnych.
tyle wynosi DMC ciągnika Case IH Vestrum.
Na co więc głównie zwracać uwagę wybierając ciągnik do ładowacza czołowego? Poza wspomnianym joystickiem do jego obsługi, który nie odrywając ręki pozwala zmieniać kierunek jazdy, najważniejszą funkcjonalnością jest sprzęgło w hamulcu. W Case IH Vestrum nazywa się ona Active Clutch II. Po rozwinięciu menu tej funkcji można wybrać czułość niską, średnią lub wysoką. Oznaczają one poziom nacisku na pedały hamulca, który spowoduje zatrzymanie się ciągnika. Wybór poziomu czułości Active Clutch II można również ustawić z poziomu podłokietnika.
Myśląc o wyborze ciągnika Case IH Vestrum do pracy z fabrycznym ładowaczem czołowym można wybrać jeden z 13 modeli skalsyfikowanych w trzech seriach: T, U i A. oceniane przez nas traktory miały zamontowany model L4018U.
tyle wynosi rozstaw osi ciągnika Case IH Vestrum.
To maszyna z mechanicznym systemem poziomowania o maksymalnej wysokości podnoszenia wynoszącej 4,05 m (mierzona na sworzniu obrotu narzędzia). W przypadku łyżki ustawionej poziomo prześwit pod nią wynosi 3,7 m. Maksymalny udźwigu to 2390 kg. Sprawdziliśmy jeszcze siłę zrywającą, która zrobiła na nas tak dobre wrażenie podczas załadunku obornika. Wynosi ona 2211 kg.
Do tego ładowacza czołowego trafia olej z pompy hydraulicznej ciągnika o maksymalnym wydatku 110 l/min. Pozwala ona podnosić go w czasie 5,4 sek. i opuszczać 1,8 sek. szybciej. Czas wyładunku łyżki przy maksymalnym unosie ramion wynosi 0,8 sek.
to maksymalny udźwig ładowacza Case IH L4018U.
Cena katalogowa ocenianego przez nas ciągnika Case IH Vestrum 120 ActiveDrive 8 z ładowaczem czołowym Case IH L4018U oraz mającego amortyzowaną oś przednią, przedni TUZ, fabryczne przygotowanie pod ładowacz z dwoma zaworami międzyosiowymi i monitor AFS Pro 700 Plus, w listopadzie 2024 r. wynosi 412 000 zł netto. Natomiast podstawowa wersja ciągnika Case IH Vestrum 120 kosztuje 314 000 zł netto.