Czytaj dalej
Mieliśmy okazję ocenić zestaw Case Vestrum o mocy nominalnej 120 KM i maksymalnej 130 KM z ładowaczem czołowym Case IH serii U podczas różnych prac.
Naszą ocenę zacznijmy od załadunku nawozu na przyczepę. Okazało się, że zawieszenie na ładowaczu Case IH L4018U dwóch worków big bag o masie 600 kg każdy nie zrobiło większego wrażenia na recenzowanym przez nas zestawie. Nie trzeba było nawet montować na tylnym TUZ obciążnika, ale przyznajemy warto to do takich prac zrobić. Wynika to z naszego porównania załadunku jednego big baga z dwoma big bagami.
to maksymalny udźwig tylnego TUZ.
Pracowaliśmy jeszcze z łyżką. Zestaw ciągnik-ładowacz i tutaj spisał się na medal. Jedyna rzecz, która sprawiała nam trudność, to poziome ustawienie łyżki przed nabraniem materiału. Widoczność w tym przypadku jest ograniczona i trzeba polegać na intuicji. Z czasem po nabyciu umiejętności tej pracy, jest to zapewne po prostu wprawa.
W przekonaniu tym utwierdziła nas ocena pracy innego ciągnika Case Vestrum 120 ActiveDrive 8 kierowanego przez operatora z doświadczeniem. Traktor ten miał identyczny ładowacz czołowy. Praca polegała na załadunku obornika krokodylem. Tak ciężki ładunek również nie sprawił – ani ciągnikowi, ani ładowaczowi czołowemu, trudności. Co więcej, ten zestaw do załadunku wykazał się dużą siłą zrywającą. W tym przypadku traktor również nie posiadał dociążonego tyłu. Oznacza to, że rozkład mas w ciągniku mającym rozstaw osi wynoszący 2490 mm został dobrze dobrany do pracy z ładowaczem czołowym.
Zwracając uwagę na obsługę ciągnika pracującego z ładowaczem czołowym, zerkamy na joystick dedykowany do sterowania tym narzędziem. Znajduje się on po prawej stronie podłokietnika. Jest nieduży i można go swobodnie całego objąć dłonią. To dźwignia krzyżowa pozwalająca ruchami przód-tył i lewo-prawo obsługiwać podstawowe funkcje ładowacza czołowego. Ponadto umieszczone na nim przyciski pozwalają zmieniać kierunek jazdy, biegi i zakresy.
Dostępnych jest kilka wersji tego joysticka. Najbogatsza posiada na lewym boku obok przycisku rewersora trzy przełączniki obsługujące dodatkowe funkcje hydrauliczne. Układ hydrauliczny ciągnika Case Vestrum może mieć maksymalnie 7 par gniazd hydraulicznych – 4 mogą być sterowane elektronicznie.
Na co zwracać uwagę wybierając ciągnik do ładowacza? Poza wspomnianym joystickiem do jego obsługi, który nie odrywając ręki pozwala zmieniać kierunek jazdy, najważniejszą funkcjonalnością jest sprzęgło w hamulcu. W Case Vestrum nazywa się ona Active Clutch 2. Po rozwinięciu menu tej funkcji można wybrać czułość niską, średnią lub wysoką. Oznaczają one poziom nacisku na pedały hamulca, który spowoduje zatrzymanie się ciągnika.
to maksymalny udźwig przedniego TUZ.
Myśląc o wyborze ciągnika Case Vestrum do pracy z fabrycznym ładowaczem czołowym można wybrać jeden z 13 modeli skalsyfikowanych w trzech seriach: T, U i A. oceniane przez nas traktory miały zamontowany model L4018U. To ładowacz z mechanicznym systemem poziomowania o maksymalnej wysokości podnoszenia wynoszącej 4,05 m. W przypadku łyżki ustawionej poziomo prześwit pod nią wynosi 3,7 m. Maksymalny udźwigu to 2390 kg, a siła zrywająca 2211 kg. Do tego ładowacza czołowego trafia olej z pompy hydraulicznej ciągnika o maksymalnym wydatku 110 l/min. Pozwala ona podnosić go w czasie 5,4 sek. i opuszczać 1,8 sek. szybciej.
Oceniając ciągnik Case Vestrum 120 zwróciliśmy również uwagę na jego przekładnię typu Powershift. To ActiveDrive 8 zbudowana w technologii 2-sprzegłowej, która ma 8 biegów. Dlaczego zrobiła na nas dobre wrażenie?
Zanim przejdziemy do skrzyni biegów zerknijmy na silnik 4-cylindrowy NEF o pojemności 4,5 l. Jednostka ta spełnia normę emisji spalin Stage 5 dzięki systemowi HI eSCR 2. Po uniesieniu maski nie sposób go nie zauważyć, bo to duża metalowa część zamontowana nad silnikiem. Umieszczenie w niej elementów odpowiedzialnych za oczyszczanie spalin pozwoliło zastosować wąską rurę wydechową.
z taką prędkością jeździ ciągnik Case IH Vestrum, na zakresie B przekładni ActiveDrive 8
Inżynierowie koncernu CNH projektujący przekładnię ActiveDrive 8 do większości prac polowych przeznaczyli zakres B. Pozwala on w ramach 8 biegów uzyskiwać prędkości robocze wynoszące od 4,3 do 18,1 km/h. Mogą one być przełączane w trybie automatycznym. Case IH otrzymuje od nas plus, za prosty i intuicyjny sposób zmiany automatyki półbiegów, półbiegów i zakresów. Jak to się robi?
Właśnie sposób zmiany biegów najlepiej pokazuje, że do ciągnika Vestrum zawitały rozwiązania znane z traktorów Maxxum i Puma. Operator ma do dyspozycji joystick o nazwie Multicontroller. To z jego poziomu za pomocą przycisków można przechodzić pomiędzy trzema zakresami oraz 8 biegami. Ponadto pozwala on zmieniać kierunek jazdy, przepływ dowolnej pary sterowanych elektronicznie gniazd hydraulicznych, unosić/opuszczać ramiona tylnego TUZ oraz załączać sekwencję uwrociową. Wychylenie joysticka zwiększa prędkość jazdy, a cofnięcie zmniejsza.
Recenzowany przez nas ciągnik tego trybu nie miał, ale polecamy go zaznaczyć podczas wyboru specyfikacji traktora. To APM pozwalający maksymalnie zbliżyć wrażenia z jazdy traktorem z przekładnią mechaniczną do jej wersji bezstopniowej. W trybie tym system tak dobiera prędkość obrotową silnika i biegi, aby utrzymywać prędkość jazdy zadaną przez operatora ciągnika. Do jej zmiany wystarczy użyć pokrętła znajdującego się z boku joysticka Multicontroller (bez tej funkcji jest ono nieaktywne).
tyle biegów do przodu/do tyłu oferuje przekładnia ActiveDrive 8 w wersji z biegami pełzającymi
W klasycznym trybie automatycznej zmiany biegów, system steruje przekładnią w taki sposób, aby utrzymać ustawioną prędkość obrotową silnika. W trybie APM jest to ustawiona prędkość jazdy. A ile to rozwiązanie kosztuje? W listopadzie 2024 r. wymagało dopłaty ok. 4000 zł netto. Naszym zdaniem jest warte swojej ceny.
Jeden z recenzowanych przez nas ciągników miał podłokietnik z wyświetlaczem AFS Pro 700 Plus. Pozwala on m.in. dopieszczać ustawienia skrzyni przekładniowej ActiveDrive 8. Po wejściu w zakładkę z ikoną trybu można zmieniać wiele jej parametrów.
Pierwszą z nich jest Memory Shuttle, czyli funkcja zapamiętująca ostatni wybrany bieg do jazdy do przodu oraz do tyłu. Pozwala to po zmianie kierunku jazdy, automatycznie do niego powrócić. Przydaje się to np. podczas pracy polowej wymagającej cofania. Jeżeli zakończymy przejazd roboczy na np. B6, to z Memory Shuttle cofniemy spokojnie na np. B3. Bez tej funkcji załączy się do jazdy do tyłu bieg B6.
Kolejną funkcją przekładni jest Smooth Shift, który pozwala załączyć płynną zmianę biegów dzięki wspomaganiu obrotami silnika. Po rozwinięciu menu tego systemu można wybrać opcję „ON”, co oznacza automatyczne zwiększanie lub zmniejszanie prędkości obrotowej silnika w celu łagodnego załączenia nowego przełożenia.
W menu sterowania przekładnią dostępna jest jeszcze funkcja pozwalająca ustawić bieg ruszania po odpaleniu ciągnika. Jest nazwana „bieg ruszania” i od razu wiadomo o co chodzi. Dotyczy to również minimalnej prędkości obrotowej silnika wybieranej na dotykowym wyświetlaczu suwakiem.
Uwaga, wszystkie funkcje traktora poza związanymi z kierowaniem automatycznym, ISOBUS i rolnictwa precyzyjnego można ustawiać z poziomu podłokietnika. Można więc zamówić traktor bez wyświetlacza i nim pracować.
Cena sugerowana ocenianego przez nas ciągnika Case IH Vestrum 120 ActiveDrive 8 z ładowaczem czołowym Case IH L4018U oraz mającego amortyzowaną oś przednią, przedni TUZ, fabryczne przygotowanie pod ładowacz z dwoma zaworami międzyosiowymi i monitor AFS Pro 700 Plus, w listopadzie 2024 r. wynosi 420 000 zł netto. Natomiast cena sugerowana wersji podstawowej ciągnika Case IH Vestrum 120 ActiveDrive 8 wynosi 333 000 zł netto.