McCormick w serii ciągników X5 proponuje traktory z rozstawem osi 2,35 m i masą w zakresie od 4000 do 7000 kg. Pod lupę wzięliśmy model flagowy X5.120 w wersji wyposażenia Premium, z silnikiem 4-cylindrowym o mocy maksymalnej 114 KM. Testowanie włoskiego pretendenta do miana popularnego traktora w średniej wielkości polskim gospodarstwie, rozpoczęliśmy od mulczowania pola po kukurydzy zebranej na ziarno. Jak poradził sobie McCormick X5.120?
Czytaj dalej
Do pracy z McCormickiem X5.120 wybraliśmy kosiarkę bijakową Talex Leo 3,20. Producent określa jej zapotrzebowanie na moc na równe 120 KM. Czyli nasz traktor łapał się do pracy z tą maszyną na styk. Zupełnie nie było tego widać na polu, gdzie traktor sprawiał wrażenie mającego spory zapas mocy.
tyle wynosi maksymalny udźwig tylnego TUZ.
Zacznijmy jednak od zagregowania ciągnika z mulczerem. Jego masa 1400 kg okazała się przysłowiową bułką z masłem dla tylnego TUZ-u McCormicka. Można było to obstawiać w ciemno, bo udźwig maksymalny na hakach ramion wynoszący 4500 kG (dwa siłowniki wspomagające) i brak silnego efektu ramienia siły (maszyna nie wystaje kilka metrów za ciągnikiem), traktorowi tej klasy nie mogły sprawić problemu. Czy tak łatwo poszło z 4-korpusowym pługiem obracalnym? Napiszemy wkrótce w kolejnej odsłonie naszej oceny McCormicka X5.120.
Wróćmy do pracy z mulczerem. Przed jej rozpoczęciem warto wybrać najłagodniejszy rozruch tylnego wałka odbioru mocy. McCormick X5.120 z elektrohydrauliczną obsługą WOM, ma taką możliwość w zakresie trzech poziomów: łagodnego, pośredniego i agresywnego. Wyboru dokonuje się z poziomu deski rozdzielczej zintegrowanej z kolumną kierownicy. Producent umieścił tam klasyczny układ wyświetlacza LCD. Pozwala on m.in. zmieniać ustawienia niektórych podzespołów ciągnika – w tym wspomnianego rozruchu WOM.
w tym położeniu ramion tylnego TUZ następowało automatyczne załączanie/wyłącznie wałka WOM.
McCormick X5.120 ma również możliwość pracy WOM w trybie automatycznym. Oczywiście warto z tej funkcji korzystać. Pozwala ona ustawić miejsce, w którym ruch ramion TUZ spowoduje załączenie/wyłączenie WOM. W naszym przypadku ustawione były poziomy 50%. W połowie zakresu ruchu ramion tylnego podnośnika następowało więc załączanie WOM (podczas jego opuszczania) i wyłącznie WOM (podczas podnoszenia). Aktywacji pracy wałka odbioru mocy w trybie automatycznym dokonuje się niewielkim przyciskiem w kolorze żółtym znajdującym się na panelu obsługowym, zamontowanym klasycznie po prawej stronie fotela.
Tuż przed pracą na polu, obroty silnika zostały zapamiętane na poziomie 1950 na minutę. Pozwoliło to uzyskać na tylnym WOM 540 obr./min., czyli wymagane przez producenta mulczera. McCormick X5.120 ma jedną pamięć obrotów, którą ustawia się w banalny sposób. Wystarczy za pomocą pedału gazu wejść na pożądane obroty silnika i przez 3 sekundy przytrzymać wciśnięty pomarańczowy przycisk znajdujący się w pobliżu głównej dźwigni zmiany biegów.
po tym czasie zostają zapamiętane obroty silnika podczas trzymania dedykowanego tej funkcji pomarańczowego przycisku.
Ten bardzo intuicyjny sposób obsługi pamięci obrotów silnika, stał się już klasycznym rozwiązaniem praktykowanym przez renomowanych producentów ciągników. Upraszcza całą procedurę i nie odstrasza najstarszych operatorów od używania tej funkcji. Dodajmy, że załączenie i rozłączenie pamięci obrotów silnika, polega na ponownym krótkotrwałym naciśnięciu pomarańczowego przycisku.
Recenzowany przez nas ciągnik miał zamontowany fabryczny ładowacz czołowy M20 i posiadał amortyzację osi przedniej. Naszą uwagę zwrócił również kompaktowy system oczyszczania spalin, wspomniana skrzynia przekładniowa z trzema półbiegami, czterosłupkowa kabina i jej wnętrze.
przy takim poziomie obrotów silnika na minutę, uzyskiwana była prędkość WOM 540 ECO.
Ocenimy je wkrótce w kolejnych odsłonach testu McCormicka X5.120. Kolejna oparta będzie na pracy traktora z 4-korpusowym pługiem obracalnym – śledź na bieżąco portal TRAKTOR24.pl.