Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Opona rolnicza radialna, czy diagonalna? Wybór wydaje się być prosty

Dodano: 25.07.2024
Opona rolnicza radialna, czy diagonalna? Na jaką postawić? fot. Tomasz Kuchta
Opona rolnicza radialna, czy diagonalna? Na jaką postawić? fot. Tomasz Kuchta

Stojąc przed wyborem nowych opon rolniczych pierwszy dylemat, z jakim musimy się zmierzyć, to konieczność zadecydowanie o ich rodzaju. Opona rolnicza radialna, czy diagonalna? Na którą z nich warto postawić?

Choć opony radialne zdecydowanie królują na rynku, to wciąż znajdują się takie jego segmenty, gdzie prym wiodą opony diagonalne. Jakie są najważniejsze atuty obu rodzajów opon oraz dlaczego to opony radialne są szczególnie polecane przez specjalistów?

Uszczelki z gumy. Jak je wykonać we własnym zakresie?

Uszczelki z gumy są często lepsze od wykonanych z papieru impregnowanego. Te drugie często nie spełniają swojej roli w uszczelnianiu przestrzeni olejowych w ciągnikach i maszynach rolniczych. Dotyczy to głównie miejsc, gdzie występują ruchy termiczne pomiędzy uszczelnianymi elementami. W tych przypadkach warto zastąpić je uszczelkami wykonanymi z gumy uszczelkowej.
Czytaj dalej

Opona rolnicza radialna, czy diagonalna? Wybór jest prosty

Rozważmy zatem przypadek wykorzystania opon w ciągniku rolniczym, jakie atuty będzie w tym wypadku miała opona radialna?

W oponie radialnej uzyskamy znacznie lepszy uciąg, niż w oponie diagonalnej. Wynika to z dwóch kwestii. Pierwszą jest konstrukcja radialna, dzięki której opony dolegają całą szerokością do podłoża. Drugą zaś jest przystosowanie takich opon do pracy z niższym ciśnieniem roboczym, przez co mamy większą powierzchnię styku z podłożem. W praktyce więc radialna konstrukcja opony poszerza jej powierzchnię styku z glebą, a niskie ciśnienie niejako ją wydłuża – tłumaczy Roland Suchy, doradca handlowy firmy Grasdorf.

Ok. 95 proc. sprzedaży wszystkich opon stanowią opony radialne. 

Po wyłączeniu opon przeznaczonych do prac leśnych oraz do najstarszych ciągników. To dane firmy Grasdorf.

Warto zauważyć, iż utrata na uciągu automatycznie przekłada się na większe zużycie paliwa, wolniej wykonywaną pracę, a także mocniejsze ugniatanie gleby. Widzimy zatem, iż jeden problem powoduje nawarstwienie się kolejnych.

Co równie istotne, opona radialna przez to że pracuje przy niższym ciśnieniu roboczym, lepiej dostosowuje się do nierówności terenu, przez co realnie wpływa na komfort pracy operatora.

Wyższa nośność opon radialnych

Kolejnym atutem opon radialnych ma być ich wyższa nośność względem opon diagonalnych. Przeanalizujmy to zatem na konkretnym przykładzie.

Opona radialna pozwala na pracę z niższym ciśnieniem roboczym, przez co mamy do czynienia z większą powierzchnią styku opony z podłożem fot. Tomasz Kuchta
Opona radialna pozwala na pracę z niższym ciśnieniem roboczym, przez co mamy do czynienia z większą powierzchnią styku opony z podłożem fot. Tomasz Kuchta

Rozmażmy popularną oponę Alliance Farm Pro o rozmiarze 14,9×28 pasującą np. do Ursusa C-360. Jej diagonalny wariant charakteryzuje się wysokością bieżnika wynoszącą 32 mm, a przy prędkości 30 km/h oraz przy ciśnieniu roboczym 1,8 bar jej nośność ma zdaniem producenta wynieść 1820 kg.

Ta sama opona w wariancie radialnym posiada bieżnik o wysokości 43 mm, a przy ciśnieniu roboczym na poziomie 1,6 bar oraz przy prędkości 30 km/h jej nośność wyniesie 2370 kg. Oznacza to, iż opona radialna w tym przypadku oferuje nośność wyższą aż o 550 kg.

Jakie opony do ciągnika z ładowaczem czołowym?

Rozważając zagadnienie – opona rolnicza radialna, czy diagonalna – często spotykamy się z twierdzeniem, że opony diagonalne dobrze sprawdzą się w przypadku ciągników pracujących z ładowaczami czołowymi. Jak się okazuje, jest to wierutna bzdura.

– Pogląd ten na ogół wynika z faktu, iż opony diagonalne są bardziej sztywne. To prawda, jednak mało kto wie, że większość renomowanych producentów opon rekomenduje, by przy pracach z ładowaczem czołowym zwiększyć ciśnienie robocze o 0,4 bar. Przykładowo zamiast maksymalnych 1,6 bar powinniśmy zatem napompować 2 bar – dodaje ekspert firmy Grasdorf.

Do prac z ładowaczem czołowym ze względu na wyższą nośność szczególnie polecane są opony radialne fot. Tomasz Kuchta
Do prac z ładowaczem czołowym ze względu na wyższą nośność szczególnie polecane są opony radialne fot. Tomasz Kuchta

Takie działanie automatycznie usztywni oponę oraz wpłynie na wydłużenie jej żywotność

– Przy pracach z ładowaczem czołowym opony są dużo bardziej narażone na zużycie, dlatego różnica w tempie zużycia będzie jeszcze bardziej widoczna na korzyść opon radialnych. Znam przypadki, gdzie opona radialna w takich warunkach potrafiła zrobić trzykrotnie większy przebieg, niż jej diagonalny odpowiednik – zaznacza Roland Suchy.

Co ciekawe, na rynku znajdziemy także opony radialne ze zwiększoną nośnością, typowo przeznaczone do prac z ładowaczem czołowym. Są one rekomendowane szczególnie tam, gdzie planujemy naprawdę dużo pracować ciągnikiem z popularnym „turem”.

Opona radialna i diagonalna – różnica w cenie

Sprawdźmy zatem na dwóch przykładach, jak prezentują się różnice w cenie między oponami radialnymi, a diagonalnymi. W tym wypadku posłużymy się cenami obowiązującymi w firmie Grasdorf.

Dla przykładu wspomniana wcześniej opona Alliance Farm Pro o rozmiarze 14,9×28 w wersji diagonalnej kosztuje obecnie 1040 zł netto, podczas gdy jej radialny odpowiednik został wyceniony na 1550 zł netto. Różnica zatem wydaje się być spora.

W przypadku opon o większych rozmiarach niemal zawsze rolnicy stawiają na opony radialne fot. Tomasz Kuchta
W przypadku opon o większych rozmiarach niemal zawsze rolnicy stawiają na opony radialne fot. Tomasz Kuchta

Z kolei ten sam model opony ale w rozmiarze 16,9×30 w wariancie diagonalnym kosztuje 1370 zł netto, a w wariancie radialnym 1960 zł netto. W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że opona diagonalna będzie wymagała dętki. Przykładowo dętka marki Kabat do takiej opony będzie kosztowała ok. 180 zł netto.

– Pamiętajmy, aby przy zakupie opon rolniczych nie kierować się wyłącznie ich ceną, a ogólnymi korzyściami z użytkowania danego typu opon. Przykładowo, jeśli pracujemy ciągnikiem przez kilkaset godzin w skali roku, to zakup opony radialnej się nam po prostu opłaca, nawet zważywszy na wyższą cenę takich opon. Wynika to przede wszystkim z różnicy w generowanym zużyciu paliwa. Tutaj ze względu na uzyskiwanie lepszego uciągu, opony radialne są zdecydowanie bezkonkurencyjne, jeśli zestawimy je z oponami diagonalnymi – wyjaśnia Roland Suchy, doradca handlowy firmy Grasdorf.

Opony radialne i diagonalne – trendy na rynku

Z rozmowy ze specjalistą oponiarskim firmy Grasdorf dowiedzieliśmy się, że w przypadku starszych ciągników, jak np. Ursuc C-330, czy C-360 ok. 80 proc. klientów stawia na opony diagonalne. Sytuacja jednak diametralnie zmienia się, jeśli spojrzymy na posiadaczy nieco nowszych i większych ciągników.

– Jeśli wyłączymy z takiej statystyki także opony przeznaczone do pracy w lesie, to okaże się, że sprzedaż opon radialnych w sprzedaży opon ogółem sięga w naszej firmie nawet 95 proc. Naszym zadaniem jest uświadamianiem klientów i pokazywanie im różnic w charakterystyce obu rodzajów opon. Zauważamy, że w ostatnich latach pod tym względem świadomość rolników mocno urosła, a tym samym wzrosła sprzedaż opon radialnych – podsumowuje Roland Suchy, doradca handlowy firmy Grasdorf.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami Mzuri Pro-Til 4Tx – zobacz jak pracuje Horsch Maestro 6 TX. Zobacz jak pracuje Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Pielnik międzyrzędowy APV. Zobacz jak pracuje Kultywator Pöttinger Terria 5040. Zobacz jak pracuje Valtra T175e Mint Green okiem kobiety, czyli nietypowe spojrzenie na ciągnik w teście długodystansowym Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje