Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Praca opony kombajnu przypomina jazdę kolejką górską

Dodano: 03.09.2023
Podczas żniw 2023 trafiliśmy na kombajn John Deere S780, który miał zamontowane opony marki Mitas © Traktor24

Kombajn to wyjątkowa maszyna rolnicza. Nie dość, że w ciągu roku pracuje najczęściej zaledwie kilkanaście dni, to na polu cyklicznie jest obciążana i odciążana. Powodem jest oczywiście gromadzenie plonu w zbiorniku. Dlatego praca opony kombajnu przypomina jazdę kolejką górską – na zmianę ma ciężko i lekko.

Opony Trelleborg z bieżnikiem ProgressiveTraction zakotwiczającym się w glebie

Opony ciągników rolniczych mają podobne bieżniki pozostawiające charakterystyczny odcisk jodełki. Nie są jednak jednakowe i producenci stosują różne sposoby, aby zwiększyć ich zaparcie w glebie podczas pracy polowej. Firma Trelleborg stosuje technologię ProgressiveTraction.
Czytaj dalej

Podczas żniw 2023 trafiliśmy na kombajn John Deere S780, który miał zamontowane opony marki Mitas. Po zapełnieniu zbiornika tej maszyny o pojemności 14 100 litrów, jest ona cięższa. O ile? Podczas zbioru pszenicy o blisko 11 ton. Biorąc pod uwagę tak dużą różnicę obciążenia opony kombajnu podczas jego pracy, na pewno nie było łatwo takie ogumienie stworzyć. Warto o tym pamiętać patrząc na pracę maszyny żniwnej.

Nośność opony kombajnu wyższa o ponad 50%

Jednym z producentów posiadających w swojej ofercie opony do kombajnów jest wspomniany Mitas. Znajdziemy na nich skróty SFT lub SFT CHO, powstałe z nazw Super Flexion Tyre i Cyclic Harvesting Operation.

54% – 

o tyle większą nośność, podczas obciążania cyklicznego w porównaniu ze standardową oponą radialną, ma ogumienie Mitas SFT z oznaczeniem CHO.

To ogumienie radialne wyróżniające się wyjątkowo mocnymi ścianami bocznymi i wysoką elastycznością. Ponadto podobnie jak opony z oznaczeniami IF i VF – w porównaniu ze standardową oponą radialną – może przenosić większe obciążenia przy identycznym ciśnieniu. Ogumienie Mitas SFT CHO jest nawet od nich pod tym względem lepszym produktem, bo wartość ta wynosi 54%. Przypominamy, że dla opon typu IF jest to 20%, a VF 40%. W przypadku opon SFT i SFT CHO, są one jednak przystosowane do cyklicznej pracy pod obciążeniem, a nie ciągłej jak ogumienie IF i VF.

Powierzchnia styku opony z podłożem i poziom ugniatania gleby, zależą od technologii produkcji opony i wartości ciśnienia powietrza © Mitas

Ciśnienie powietrza w oponie kombajnu niższe o ponad 50%

Mając oponę do pracy cyklicznej, można bezpiecznie nie tylko zwiększać ładowność, ale również zmniejszyć ciśnienie powietrza. W przypadku opony SFT CHO, jego obniżenie o 54% – w porównaniu ze standardową oponą radialną – pozwala zachować ładowność na tym samym poziomie. Przykładowo opona SFT CHO w rozmiarze 800/70 R 32 napompowana do 1,6 bara, podczas jazdy z prędkością do 10 km/h, bezpiecznie przeniesie 10710 kg. Standardowa opona radialna, do wykonywania pracy z takim obciążeniem wymaga ciśnienia 3,0 bar. Zawsze trzeba jednak pamiętać, że ogumienie z oznaczeniem CHO przystosowane jest do pracy w ramach obciążania cyklicznego.

1250/50 R32 – 

to rozmiar największej opony Mitas SFT CHO.

Zalet pracy na niskim ciśnieniu jest kilka. Przede wszystkim uzyskuje się większą powierzchnię kontaktu opony z glebą. Przekłada się to na mniejsze ugniatanie gleby, lepszą trakcję i mniejsze zużycie paliwa.

John Deere_S780 z pełnym zbiornikiem ziarna pszenicy © Traktor24.pl
Opony Mitas SFT i SFT CHO, przeznaczone są do wielkich maszyn rolniczych, które mają cyklicznie zmienianą masę całkowitą © Traktor24
Wyładunek zboża oznacza ulgę dla opon kombajnu © Traktor24
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy Kupił nowe opony Trelleborg i napełnił je cieczą