Czytaj dalej
Podczas żniw 2023 trafiliśmy na kombajn John Deere S780, który miał zamontowane opony marki Mitas. Po zapełnieniu zbiornika tej maszyny o pojemności 14 100 litrów, jest ona cięższa. O ile? Podczas zbioru pszenicy o blisko 11 ton. Biorąc pod uwagę tak dużą różnicę obciążenia opony kombajnu podczas jego pracy, na pewno nie było łatwo takie ogumienie stworzyć. Warto o tym pamiętać patrząc na pracę maszyny żniwnej.
Jednym z producentów posiadających w swojej ofercie opony do kombajnów jest wspomniany Mitas. Znajdziemy na nich skróty SFT lub SFT CHO, powstałe z nazw Super Flexion Tyre i Cyclic Harvesting Operation.
o tyle większą nośność, podczas obciążania cyklicznego w porównaniu ze standardową oponą radialną, ma ogumienie Mitas SFT z oznaczeniem CHO.
To ogumienie radialne wyróżniające się wyjątkowo mocnymi ścianami bocznymi i wysoką elastycznością. Ponadto podobnie jak opony z oznaczeniami IF i VF – w porównaniu ze standardową oponą radialną – może przenosić większe obciążenia przy identycznym ciśnieniu. Ogumienie Mitas SFT CHO jest nawet od nich pod tym względem lepszym produktem, bo wartość ta wynosi 54%. Przypominamy, że dla opon typu IF jest to 20%, a VF 40%. W przypadku opon SFT i SFT CHO, są one jednak przystosowane do cyklicznej pracy pod obciążeniem, a nie ciągłej jak ogumienie IF i VF.
Mając oponę do pracy cyklicznej, można bezpiecznie nie tylko zwiększać ładowność, ale również zmniejszyć ciśnienie powietrza. W przypadku opony SFT CHO, jego obniżenie o 54% – w porównaniu ze standardową oponą radialną – pozwala zachować ładowność na tym samym poziomie. Przykładowo opona SFT CHO w rozmiarze 800/70 R 32 napompowana do 1,6 bara, podczas jazdy z prędkością do 10 km/h, bezpiecznie przeniesie 10710 kg. Standardowa opona radialna, do wykonywania pracy z takim obciążeniem wymaga ciśnienia 3,0 bar. Zawsze trzeba jednak pamiętać, że ogumienie z oznaczeniem CHO przystosowane jest do pracy w ramach obciążania cyklicznego.
to rozmiar największej opony Mitas SFT CHO.
Zalet pracy na niskim ciśnieniu jest kilka. Przede wszystkim uzyskuje się większą powierzchnię kontaktu opony z glebą. Przekłada się to na mniejsze ugniatanie gleby, lepszą trakcję i mniejsze zużycie paliwa.