Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Opony niskociśnieniowe z oznaczeniami IF lub VF

Dodano: 05.04.2023

Producenci rolniczych opon niskociśnieniowych umieszczają na nich oznaczenia IF lub VF. W porównaniu do ogumienia tradycyjnego pozwala to na polu pracować z dużym ugięciem boków (efekt gąsienicowy). Zmniejsza to ugniatanie gleby i zwiększa trakcję. Warto jednak sprawdzić w danych technicznych, jakie właściwie maksymalne obciążenie dana opona może bezpiecznie przenosić przy danym ciśnieniu i prędkości jazdy.

Opony niskociśnieniowe VF mają bardzo elastyczny karkas, co pozwala im na polu pracować z dużym ugięciem boków bez uszczerbku dla żywotności © Continental
Opony niskociśnieniowe VF mają bardzo elastyczny karkas, co pozwala im na polu pracować z dużym ugięciem boków bez uszczerbku dla żywotności © Continental

– Trzeba pamiętać, że różni producenci stosują takie same oznaczenia IF lub VF, ale jak otworzymy katalogi techniczne to dopiero widać esencję tych technologii. Nawet jak indeksy nośności są identyczne to okazuje się, że jedna opona przeniesie tonę przy ciśnieniu 0,6 bara, a druga to samo obciążenie, ale już przy ciśnieniu 1,2 bara – wyjaśnia Emil Grelowski z Michelin Polska. Szczegółowe przestudiowanie indeksów nośności pozwala więc porównać pomiędzy sobą opony niskociśnieniowe. Na tej podstawie można wybrać najlepszego producenta danego rozmiaru opony. Dane te mogą być kluczem do wyboru najlepszej opony rolniczej.

Tabela nośności opony rolniczej Michelin Axiobib 2 VF. 71070R42 182D179E TL. Przy ciśnieniu 1 bara i prędkości do 10 km/h przenosi ona 7070 kg. Natomiast po przyspieszeniu do 30 km/h wartość ta spada do 6110 kg (źródło Michelin)
Tabela nośności opony rolniczej Michelin Axiobib 2 VF. 71070R42 182D179E TL. Przy ciśnieniu 1 bara i prędkości do 10 km/h przenosi ona 7070 kg. Natomiast po przyspieszeniu do 30 km/h wartość ta spada do 6110 kg (źródło Michelin)

Zwiększone ugięcie opony

Skrót IF (Increased Flexion, czyli zwiększone ugięcie) na oponie rolniczej, oznacza ogumienie mające nośność większą o 20% lub pozwalające zastosować o 20% niższe ciśnienie. Natomiast skrót VF (Very Increased Flexion, czyli bardzo zwiększone ugięcie) pozwala zwiększyć obciążenie o aż 40%, lub zmniejszyć ciśnienie o aż 40%. Takie korzyści w porównaniu do standardowej radialnej opony rolniczej przynoszą technologie IF i VF.

Opona niskociśnieniowa typu VF w porównaniu do opon tradycyjnych oznacza nośność większą o 40% lub możliwość zastosowania o 40% niższego ciśnienia © Trelleborg

Opony niskociśnieniowe droższe od kilku do kilkunastu procent

Opony niskociśnieniowe IF oraz VF są droższe od opon standardowych od kilku do kilkunastu procent. – Zachęcam do zakupu opon Trelleborg VF, bo są droższe od ich standardowych odpowiedników o zaledwie 4-5%. Kwota ta szybko się zwróci dzięki mniejszemu ugniataniu gleby oraz lepszej trakcji na polu. W efekcie pracy na niskim ciśnieniu zużycie paliwa będzie wyraźnie niższe – wyjaśnia Marian Smoliński z firmy Trelleborg.

Pelet według Krone – w żniwa na polu a potem stacjonarnie

Peleciarka mobilna Krone Premos 5000 może produkować pelet bezpośrednio na polu podbierając słomę z pokosu pozostawionego przez kombajn. Koniec żniw nie musi jednak oznaczać zakończenia sezonu jej pracy. Po prostym dozbrojeniu staje się maszyną do stacjonarnej produkcji peletu z dużych kostek słomy.

Czytaj dalej

Sprawność przekładni glebowej

Z kilku lub kilkunastu procent przy wysokich cenach opon rolniczych otrzymamy sporą kwotę. Pamiętajmy jednak, że szybko się ona zwróci w postaci niższego zużycia paliwa przez ciągnik pracujący na polu. Ponadto stawiając nowoczesny ciągnik na takim ogumieniu wykorzystajmy jego potencjał. Przecież opony są w traktorze wąskim gardłem, przez które mówiąc obrazowo muszą odepchnąć się od gleby setki koni mechanicznych. Tworzą one specyficzną przekładnię glebową, której sprawność zależy od wartości ciśnienia w oponach – im niższe, tym będzie wyższa.

Dopompowanie do 1,6 bara

Użytkując opony typu IF lub VF pracę polową można wykonywać z ciśnieniem wynoszącym ok. 1 bara (czasami nawet 0,6 bara). Jest to zależne od obciążenia osi ciągnika i rodzaju zastosowanej opony. Niestety z tak niskim ciśnieniem nie należy wykonywać ciężkiego transportu drogowego! Do takiej pracy nawet opony niskociśnieniowe traktora powinny być dopompowane do wyższego poziomu, najczęściej 1,6 bara, a czasami nawet 2 barów.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Kultywator Väderstad Cultus 300 testowaliśmy na polach po zebranych: rzepaku, soi oraz kukurydzy Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn