Czytaj dalej
W poprzednim artykule opisaliśmy pracę traktora Steyr 4120 Multi z agregatem do uprawy przedsiewnej. Przedstawiliśmy również jego silnik i skrzynię przekładniową – zobacz tutaj. Tym razem zajęliśmy się układem hydraulicznym oraz możliwościami pracy z ładowaczem czołowym, w czym pomaga funkcja sprzęgła w hamulcu.
Ciągnik Steyr 4120 Multi ma hydraulikę z pompą o zmiennym wydatku pozwalającą podawać do 100 l/min. W układzie krąży olej pobierany z odrębnego zbiornika, który znajduje się z prawej strony ciągnika przy tylnym kole. Dzięki temu nie jest mieszany z olejem przekładniowym, co pozwala z większym marginesem bezpieczeństwa podłączać do traktora maszyny z nieznaną jakością oleju w ich układach hydraulicznych. W razie problemu będzie trzeba wymienić tylko olej z układu hydraulicznego.
to maksymalny wydatek pompy hydraulicznej CCLS ciągnika Steyr 4120 Multi.
Liczba par gniazd hydraulicznych z tyłu traktora wynosi 4 plus złącze do swobodnego powrotu oleju. Dwa są sterowane elektrohydraulicznie za pomocą klawiszy a dwa mechanicznie za pomocą dźwigni. W recenzowanym przez nas traktorze jedna para zaworów hydraulicznych została połączona przewodami z przednim TUZ. Pozwala to obsługiwać go z poziomu klawisza dźwigni Multicontroller. Opcjonalnie dostępne są jeszcze dwie pary międzyosiowych gniazd hydraulicznych obsługiwanych z poziomu joysticka (ruchy krzyżowe) znajdującego się obok Multicontrollera.
to dopuszczalna masa całkowita (DMC) traktora Steyr 4120 Multi.
Joystick ten jest niezastąpionym rozwiązaniem podczas pracy ciągnika z ładowaczem czołowym. Pozwala sterować jego podnoszeniem/opuszczaniem oraz zamontowanym na nim osprzęcie (łyżka, krokodyl). Ponadto za pomocą przycisków zamontowanych na jego froncie można zmieniać półbiegi oraz po załączeniu przycisku sprzęgła głównego biegi podstawowe. Joystick może być wykorzystywany do sterowania zaworami EHR zamontowanymi z przodu lub z tyłu traktora. Wyboru tego dokonuje się klawiszem znajdującym się u podstawy joysticka.
Za duże udogodnienie dla kierowcy ciągnika Steyr 4120 Multi uważamy możliwość oparcia ręki na podłokietniku. To z jego poziomu można swobodnie obsługiwać dźwignię Multicontroller oraz joystick. Ponadto na podłokietniku znajduje się przycisk programowania skrzyni biegów i suwak automatycznej zmiany biegów (obok suwaka gazu ręcznego). Za pomocą tego przesuwnego potencjometru można regulować docelową prędkość silnika przy zmianie przełożenia w przekładni. W trybie ECO następuje szybka zmiana biegu na wyższy i późna na niższy. Natomiast w trybie dużej mocy jest odwrotnie. Kolejny przełącznik na podłokietniku tzw. kołyskowy, pozwala w trzech stopniach regulować agresywność zmiany kierunku jazdy. W pozycji pierwszej jest ona najdelikatniejsza a w trzeciej dynamiczna. Na podłokietniku zamontowane jest jeszcze małe pokrętło do aktywacji trybów sterowania czasowego dla 4 złączy hydraulicznych i dwa większe do zmiany ustawień EHR tylnego TUZ.
to maksymalna liczba par gniazd hydraulicznych z tyłu ciągnika i międzyosiowych ciągnika Steyr 4120 Multi.
Do zmiany kierunku jazdy służy klasyczny rewersor elektrohydrauliczny zamontowany z lewej strony kierownicy. W praktyce używa się go do rozpoczęcia i zakończenia jazdy, bo w czasie jej trwania wygodniej robić to z poziomu klawiszy na dźwigni Multicontroller.
Podwojone sterowanie dzięki Multicontrollerowi i joystickowi mają również dwa kontrolowane elektroniczne zawory hydrauliczne, zmiana biegów i półbiegów. Pomocne jest również zdublowanie sterowania tylnym TUZ. Klawisz na Multikontlorerze służy do szybkiego podnoszenia/opuszczania ramion tylnego podnośnika a drugi umieszczony na prawej konsoli, pozwala delikatnie zmieniać ich położenie. Dlatego przydaje się podczas agregowania ciągnika z maszyną.
Przydatna jest funkcja sprzęgła w hamulcu. Kierowca ciągnika doceni ją zwłaszcza podczas wykonywania częstych zmian kierunku jazdy, co dzieje się w czasie pracy np. z ładowaczem czołowym. Wystarczy wcisnąć pedał hamulca, co jest równoznaczne z elektrohydraulicznym rozłączeniem sprzęgła.
to wysokość całkowita ciągnika Steyr 4120 Multi.
W recenzowanym przez nas ciągniku Steyr 4120 Multi dostępne były dwie prędkości obrotowe tylnego WOM (540 i 1000 na minutę). Dodatkowo można załączyć ich pracę w trybie ECO. Pozwala to oszczędzać paliwo podczas przekazywania napędu do maszyn wykonujących lżejsze zadania.
W trybie pracy silnika Eco, prędkość jazdy 40 km/h uzyskiwana jest przy zaledwie 1730 obr./min. silnika, co pozwala oszczędzać paliwo.
Komfort pracy w tym austriackim ciągniku uzyskiwany jest dzięki amortyzacji pneumatycznej fotela operatora, mechanicznej kabiny i hydraulicznej osi przedniej. Każdy kto raz jeździł traktorem z „miękką” osią przednią wie, że warto ją zamówić. W Steyrze 4120 Multi jest to opcja i kompletując wyposażenie tego ciągnika warto ją zamówić. Funkcja ta włącza się automatycznie przy każdym uruchomieniu ciągnika. Dwa klawisze do obsługi amortyzacji osi przedniej (załączania/wyłączania i opuszczania/podnoszenia), zamontowane są na słupku dzielącym szybę po stronie prawej kierowcy.
Naszym zdaniem Steyr 4120 Multi jest ciągnikiem udanym pod kilkoma względami. Mając skrzynię biegów mechaniczną, może konkurować z traktorami wyposażonymi w przekładnię bezstopniową. Różnicę zaciera wyjątkowo gładka zmiana czterech przełożeń typu Powershift. Inną zaletą tego kompaktowego ciągnika z rozstawem osi 2,43 m (wersja z osią amortyzowaną) jest możliwość skonfigurowania traktora zarówno do prac lekkich, jak i do ciężkich. Masa wysyłkowa wynosi 4900 kg, ale dopuszczalna masa całkowita 8000 kg.
W kabinie można poczuć się komfortowo, ale zaznaczamy nie jest duża. Za to jest w niej cicho i jest z niej dobry widok na przód i tył ciągnika. Podczas pracy niezastąpiony jest prawy podłokietnik. To z jego poziomu można swobodnie obsługiwać dźwignię Multicontroller oraz joystick, który jest szyty na miarę pracy ciągnika z ładowaczem czołowym.
tyle w kwietniu 2024 r. wynosi cena sugerowana recenzowanego przez nas ciągnika Steyr 4120 Multi (z takim wyposażeniem).
To czego nam zabrakło, to fabrycznego systemu kierowania automatycznego. Pozostaje doposażenie, które przeprowadzi dealer marki Steyr lub jakakolwiek inna firma specjalizująca się w tej technologii. Zapewne wtedy w Steyrze 4120 Multi pojawi się terminal ISOBUS, na co traktor jest już przygotowany. W testowanym przez nas ciągniku z tyłu zamontowane było gniazdo ISOBUS. Producent daje więc w tym przypadku opcję wygodnego połącznia maszyny z traktorem, bez potrzeby stosowania długiego przewodu i miejsca dla niego w kabinie. To ukłon ze strony marki Steyr w kierunku rolnictwa precyzyjnego, który doceniamy.