Partner serwisu: Trelleborg_Wheels Claas_logo

Steyr 4120 Multi o mocy 117 KM to ciągnik z aspiracjami bezstopniówki

07.04.2024
Naszym zdaniem wyjątkowo gładka zmiana czterech przełożeń typu Powershift sprawia, że Steyr 4120 Multi może konkurować z traktorami wyposażonymi w przekładnię bezstopniową © TRAKTOR24.pl
Naszym zdaniem wyjątkowo gładka zmiana czterech przełożeń typu Powershift sprawia, że Steyr 4120 Multi może konkurować z traktorami wyposażonymi w przekładnię bezstopniową © TRAKTOR24.pl

Na nasz test redakcyjny trafił ciągnik, który mając skrzynię biegów mechaniczną, może konkurować z traktorami wyposażonymi w przekładnię bezstopniową. Różnicę w traktorze Steyr 4120 Multi zaciera wyjątkowo gładka zmiana czterech przełożeń typu Powershift. Może ona odbywać się w trybie automatycznym lub ręcznym z poziomu dźwigni Multicontroller.

SaMASZ Z2-960 z odciążeniem hydropneumatycznym. Efekt – wyższa jakość zgrabiania

Najnowsza zgrabiarka 2-karuzelowa SaMASZ Z2-960 przenosi technikę formowania rzędów zbieranego materiału na wyższy poziom…

Czytaj dalej

Steyr 4120 Multi jest ciągnikiem bardzo kompaktowym, bo jego rozstaw osi to 2,43 m (wersja z osią amortyzowaną). Masa wysyłkowa wynosi 4900 kg, ale dopuszczalna masa całkowita to 8000 kg. Pozwala to skonfigurować ciągnik zarówno do prac lekkich oraz do ciężkich. Traktor ocenialiśmy podczas pracy z zawieszanym agregatem do uprawy przedsiewnej.

Steyr 4120 Multi ma żwawy silnik

W ciągniku Steyr 4120 Multi montowany jest 4-cylindrowy silnik koncernowy FPT o pojemności 3,6 l. Jego moc maksymalna wynosi 117 KM i uzyskiwana jest przy 1900 obr./min. Natomiast maksymalny moment obrotowy wynoszący 506 Nm dostępny jest przy 1300 obr./min. Warto więc na ile to możliwe pracować jak najbliżej tej wartości obrotów i nie przekraczać 1900 obr./min.

145 l – 

to pojemność zbiornika paliwa ciągnika Steyr 4120 Multi.

Silnik spełnia normę emisji spalin Stage V dzięki układowi wtrysku paliwa Common Rail, turbosprężarce, czterem zaworom na cylinder i technologii HIeSCR2. Pod maską w jednej obudowie zamknięty jest katalizator DOC, pasywny filtr cząstek stałych DPF i system wtrysku AdBlue do spalin. Dzięki temu tłumik jest wąski i zamontowany przy prawym słupku kabiny nie zasłania widoku operatorowi traktora.

W kabinie nie ma dużo miejsca, bo to traktor kompaktowy, ale jest dobrze wykonana i z wysokiej jakości materiałów © TRAKTOR24.pl
W kabinie nie ma dużo miejsca, bo to traktor kompaktowy, ale jest dobrze wykonana i z wysokiej jakości materiałów © TRAKTOR24.pl

Przekładnia dopracowana w szczegółach

Przekładnia S-Control 4 marki ZF jest bardzo mocnym punktem ciągnika Steyr 4120 Multi. Pozwala wybierać spośród 4 przełożeń głównych i czterech typu Powershift.

14 l – 

to pojemność zbiornika AdBlue traktora Steyr 4120 Multi.

Półbiegi mogą być zmieniane w trybie automatycznym lub ręcznym z poziomu dźwigni Multicontroller. Wystarczy klikać w oznaczenia ze znakami + lub –. Naciskając przycisk znajdujący się po przeciwnej dla operatora ciągnika stronie dźwigni Multicontroller, tymi samymi klawiszami +/– zmienia się przełożenia główne. Sprawdziliśmy, działa to bardzo płynnie i właśnie z tego powodu można powiedzieć, że Steyr 4120 Multi to ciągnik z aspiracjami komfortu pracy jak w traktorze z przekładnią bezstopniową.

3,6 l – 

to pojemność 4-cylindrowego silnika FPT montowanego w ciągniku Steyr 4120 Multi.

Jedyna dźwignia służąca do obsługi skrzyni biegów S-Control 4, znajduje się z lewej strony fotela operatora. Służy do wyboru grupy przełożeń polowych (prędkość 0-16 km/h) lub drogowych (prędkość 0-40 km/h). Ostatecznie traktor ma 32 biegi do przodu i 32 do tyłu. Dodajmy, że są to przełożenie w pełni mechaniczne, co oznacza wysoką sprawność przekładni. W ciągniku o mocy w granicach zaledwie 100 KM ma to znaczenie, bo skrzynia bezstopniowa z częścią hydrauliczną generująca wyższe straty mocy, po prostu zmniejsza moc docierającą na koła.

Przekładnia S-Control 4 marki ZF jest bardzo mocnym punktem ciągnika Steyr 4120 Multi. Pozwala wybierać spośród 4 przełożeń głównych i czterech typu Powershift. Półbiegi mogą być zmieniane w trybie automatycznym lub ręcznym z poziomu dźwigni Multicontroller © TRAKTOR24.pl
Przekładnia S-Control 4 marki ZF jest bardzo mocnym punktem ciągnika Steyr 4120 Multi. Pozwala wybierać spośród 4 przełożeń głównych i czterech typu Powershift. Półbiegi mogą być zmieniane w trybie automatycznym lub ręcznym z poziomu dźwigni Multicontroller © TRAKTOR24.pl

Na desce rozdzielczej zintegrowanej z kolumną kierownicy zamontowano czarno-biały wyświetlacz, który informuje m.in. o wybranej funkcji przekładni i załączonych biegach. Cyfry od 1 do 4 wskazują wybrane przełożenie główne, a słupki załączony bieg Powershift. Poniżej czterech wysokich słupków znajdują się ich niższe odpowiedniki, które w trybie automatycznej pracy przekładni, informują o zakresie biegów możliwych do zmiany.

 

Steyr 4120 Multi  otrzymuje od nas największy plus za zmianę półbiegów bez zatrzymywania się traktora, które zarówno w trybie automatycznym, jaki ręcznym pracowały cicho i z dużą jakością techniczną.

Mamy propozycję skierowaną do producenta. Naszym zdaniem lepszym rozwiązaniem byłoby informowanie w postaci cyfr o załączonym półbiegu i np. literami o wybranym przełożeniu głównym. Słupki kojarzą się przecież bardziej ze zmieniającym się stanem np. paliwa.

Na desce rozdzielczej zintegrowanej z kolumną kierownicy zamontowano czarno-biały wyświetlacz, który informuje m.in. o wybranej funkcji przekładni i załączonych biegach. W tym przypadku jest to przełożenie główne pierwsze (cyfra 1) i półbieg drugi (wypełniony słupek drugi) © TRAKTOR24.pl
Na desce rozdzielczej zintegrowanej z kolumną kierownicy zamontowano czarno-biały wyświetlacz, który informuje m.in. o wybranej funkcji przekładni i załączonych biegach. W tym przypadku jest to przełożenie główne drugie (cyfra 2) i półbieg pierwszy (wypełniony słupek pierwszy) © TRAKTOR24.pl

Jak wypadł w ciężkiej pracy?

Podczas wiosennej pracy z agregatem do uprawy przedsiewnej Krukowiak Sigma Plus 3,8H o szerokości roboczej 3,8 m, ciągnik radził sobie nadspodziewanie dobrze. Pomimo niedużego rozstawu osi (2,43 m) podniesienie narzędzia o masie 1650 kg nie robiło wrażenia na podnośniku ani przedniej osi traktora. W utrzymaniu jej przyczepności do podłoża pomagał obciążnik o masie bliskiej 500 kg. Nie tak dużo, ale biorąc pod uwagę jego wysunięcie na przednim TUZ, wystarczyło do utrzymania stabilności ciągnika.

5500 kg – 

to maksymalny udźwig tylnego TUZ traktora Steyr 4120 Multi.

Ciągnik pracował na oponach Mitas w rozmiarze 440/65 R28 (przód) i 540/65 R38 (tył). Głębokość uprawy po orce jesiennej wynosiła ok. 12 cm. Dodając do tego ukształtowanie pola wymagające podjazdów pod spore wzniesienia, traktor przeszedł wymagający test trakcji i mocy. Silnik wkręcony na 1800 obr./min., grupa przełożeń szosowych i pierwszy bieg główny w połączeniu z czterema Powershift, pozwalały pracować z prędkością 8-11 km/h – zależnie od miejsca na polu. Silnik z czterema zaworami na cylinder ani razu nie złapał zadyszki. Wystarczyło zejść z półbiegiem niżej i praca przebiegała sprawnie nawet pod największe górki.

W trybie dopasowywania biegu (Gear Match), po zmianie przełożenia głównego przekładnia automatycznie wybiera półbieg, tak aby dostosować go do nowego przełożenia © TRAKTOR24.pl
W trybie dopasowywania biegu (Gear Match), po zmianie przełożenia głównego przekładnia automatycznie wybiera półbieg, tak aby dostosować go do nowego przełożenia © TRAKTOR24.pl

Podczas tej pracy polowej sprawdziliśmy przełączenie biegów podstawowych z jedynki na dwójkę i z powrotem. Przy tak dużym obciążeniu powodowało to zatrzymaniem się traktora, ale sama zmiana w przekładni była sprawna. Największy plus przyznajemy za zmianę półbiegów bez zatrzymywania się traktora, które zarówno w trybie automatycznym, jaki ręcznym pracowały cicho i z dużą jakością techniczną. Dodając do tego wygodę pracy dzięki swobodnemu ułożeniu prawej ręki na podłokietniku z dźwignią Multicontroller, jeszcze raz podkreślamy, że to ciągnik z aspiracjami bezstopniówki.

1985 kg – 

to maksymalny udźwig przedniego TUZ ciągnika Steyr 4120 Multi.

Na Multikontlorerze znajdują się również przyciski pozwalające zmieniać kierunek jazdy, biegi (oznaczenia plus i minus), załączać automatykę pracy przekładni i sprzęgło główne (zamiast wciskania pedału sprzęgła nożnego) oraz przełączać pomiędzy dwiema zapamiętanymi prędkościami obrotowymi silnika. Wymienione przyciski oznaczone są kolorem pomarańczowym. Natomiast klawisze w kolorze szarym służą do opuszczania i podnoszenia ramion tylnego podnośnika oraz sterowania dwoma parami złączy hydraulicznych.

340 tys. zł netto – 

tyle w kwietniu 2024 r. wynosi cena sugerowana recenzowanego przez nas ciągnika Steyr 4120 Multi (z takim wyposażeniem).

W kolejnym artykule przedstawimy układ hydrauliczny ciągnika Steyr 4120 Multi oraz możliwości pracy z ładowaczem czołowym z funkcją sprzęgła w hamulcu. Podzielimy się również naszymi wrażeniami związanymi z obsługą całościową ciągnika.

W ciągniku Steyr 4120 Multi montowany jest 4-cylindrowy silnik koncernowy FPT o pojemności 3,6 l. Jego moc maksymalna wynosi 117 KM i uzyskiwana jest przy 1900 obr./min. © TRAKTOR24.pl
W ciągniku Steyr 4120 Multi montowany jest 4-cylindrowy silnik koncernowy FPT o pojemności 3,6 l. Jego moc maksymalna wynosi 117 KM i uzyskiwana jest przy 1900 obr./min. © TRAKTOR24.pl
Steyr 4120 Multi jest ciągnikiem bardzo kompaktowym, bo jego rozstaw osi wynosi 2,43 m (wersja z osią amortyzowaną). Dopuszczalna masa całkowita jest jednak duża i dla tego 117-konnego ciągnika wynosi 8000 kg © TRAKTOR24.pl
Steyr 4120 Multi jest ciągnikiem bardzo kompaktowym, bo jego rozstaw osi wynosi 2,43 m (wersja z osią amortyzowaną). Dopuszczalna masa całkowita jest jednak duża i dla tego 117-konnego ciągnika wynosi 8000 kg © TRAKTOR24.pl
Podczas testu ciągnika głębokość uprawy po orce jesiennej wynosiła ok. 12 cm © TRAKTOR24.pl
Podczas testu ciągnika głębokość uprawy po orce jesiennej wynosiła ok. 12 cm © TRAKTOR24.pl
Pod maską w jednej obudowie zamknięty jest katalizator DOC, pasywny filtr cząstek stałych DPF i system wtrysku AdBlue do spalin. Dzięki temu tłumik jest wąski i zamontowany przy prawym słupku kabiny nie zasłania widoku operatorowi traktora © TRAKTOR24.pl
Pod maską w jednej obudowie zamknięty jest katalizator DOC, pasywny filtr cząstek stałych DPF i system wtrysku AdBlue do spalin. Dzięki temu tłumik jest wąski i zamontowany przy prawym słupku kabiny nie zasłania widoku operatorowi traktora © TRAKTOR24.pl
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Taka góra, a traktor Claas Axos 3 dał radę Osadki kolb kukurydzy. Dlaczego warto je zbierać? Od 7 lat pod wrażeniem skrzyni biegów CMATIC Nawigacja rolnicza PTx Trimble. Dzięki niej staliśmy się lepszymi operatorami ciągnika Brona talerzowa Maschio Gaspardo z ISOBUS Deutz-Fahr serii 8 w ciężkiej pracy z bezorkowcem Najmniejszy sześciocylindrowy ciągnik New Holland z przekładnią dwusprzęgłową. Jak wypadł w orce? Ciągnik Puma zaskoczył nas niskim zużyciem paliwa Kultywator Väderstad Cultus 300 testowaliśmy na polach po zebranych: rzepaku, soi oraz kukurydzy Case Vestrum z rewersem w małym joysticku