Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Rozpoczynamy test nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro. Tego jeszcze nie było!

Dodano: 17.05.2024
Nawigacja Trimbe Vantage fot. Tomasz Kuchta
Przez najbliższe miesiące w naszej redakcji skrupulatnemu testowi poddamy nawigację Trimble EZ-Pilot Pro fot. Tomasz Kuchta

Jako redakcja rolnicza podejmujemy się nie tylko testów ciągników, kombajnów, czy maszyn towarzyszących, ale też innych ciekawych rozwiązań stworzonych dla segmentu agro. Jakie są założenia testu systemu nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro? Na czym się skupimy?

Test Trimble EZ-Pilot Pro odbędzie się w naszym kilkudziesięciohektarowym gospodarstwie, dlatego mamy nadzieję że wnioski, doświadczenia i przemyślenia powstałe w jego wyniku będą bardzo przydatne dla średniej wielkości gospodarstw, które do tej pory nie interesowały się systemami nawigacji.

MRiRW zwiększa budżet na rolnictwo 4.0. Ilu rolników skorzysta?

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, iż budżet działania w zakresie rolnictwa 4.0 został powiększony. Jaką dodatkową kwotę wygospodarowano? Ilu rolników będzie miało okazję skorzystać z dofinansowania?

Czytaj dalej

Trimble EZ-Pilot Pro trafia do testu

Od jakiegoś czasu chodziła nam po głowie myśl, by dogłębnie przetestować któryś z systemów prowadzenia równoległego oferowany na polskim rynku. Wybór padł na nawigację Trimble EZ-Pilot Pro, a została ona dostarczona i zamontowana przez jedynego oficjalnego polskiego dystrybutora tej marki – firmę Vantage Polska.

W tym miejscu warto wspomnieć, że Vantage Polska działa jako przedstawiciel Trimble na krajowym rynku od 2007 r., a w zakresie rolnictwa precyzyjnego od 2004 roku.

2004 – 

od tego roku firma Vantage Polska działa w zakresie rolnictwa precyzyjnego, a od 2007 r. jest oficjalnym przedstawicielem marki Trimble.

Od tamtego czasu łącznie zamontowaliśmy kilka tysięcy systemów jazdy równoległej, z czego pierwsze montaże odbyły się w 2007 r. Początkowo były to systemy hydrauliczne Trimble Autopilot, z których wiele pracuje bezawaryjnie do dnia dzisiejszego. Obecnie jednak ze względów ekonomicznych odchodzi się od systemów hydraulicznych na rzecz takich systemów, jak dostarczony do testu Trimble EZ-Pilot Pro – tłumaczy Piotr Pawłowski, współwłaściciel Vantage Polska.

Systemy jazdy równoległej stają się coraz bardziej popularne zarówno w nowych, jak i używanych ciągnikach fot. Tomasz Kuchta
Systemy jazdy równoległej stają się coraz bardziej popularne zarówno w nowych, jak i używanych ciągnikach fot. Tomasz Kuchta

Co ciekawe, wciąż zdarzają się wymagający klienci, którzy nie chcą by kierownica przed ich głową cały czas się kręciła. W takich sytuacjach proponowane są systemy hydrauliczne. Obecnie firma wykonuje kilka takich montaży w skali miesiąca.

Jakie są założenia testu?

Powszechnie mówi się o tym, że wszelkie rozwiązania rolnictwa precyzyjnego skierowane są wyłącznie do dużych gospodarstw. Jest w tym sporo racji, bowiem ze świecą można szukać dużych farm będących na bakier z nowoczesnymi technologiami.

Pojawia się jednak pytanie, czy stosowanie np. systemu jazdy równoległej w mniejszym gospodarstwie może się opłacać? A może to jedynie kwestia poprawy komfortu pracy? Właśnie na takie pytania postaramy się znaleźć odpowiedź w naszym teście długodystansowym.

System nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro zostanie zamontowany w ciągniku Massey Ferguson 6490 fot. Tomasz Kuchta
System nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro zostanie zamontowany w ciągniku Massey Ferguson 6490 fot. Tomasz Kuchta

Taka formuła testu pozwoli nam spędzić kilkaset godzin przy współpracy z układem Trimble EZ-Pilot Pro oraz mamy nadzieję da nam mnóstwo ciekawych doświadczeń, którymi się następnie z Wami podzielimy.

Sami w swoim gospodarstwie wielokrotnie zderzaliśmy się z opcją zainwestowania w nawigację, jednak za każdym razem pojawiało się całe mnóstwo pytań i wątpliwości które powodowały, że odwlekaliśmy tę decyzję.

Z czego w praktyce składa się zestaw do jazdy równoległej? Jak wygląda montaż systemu? Ile kosztuje taka przyjemność? Czy za dostęp do sygnału trzeba płacić? Czy obsługa systemu będzie łatwa dla młodego rolnika oraz czy jednocześnie nie przytłoczy nieco starszego operatora wciąż aktywnego w gospodarstwie?

Czy będzie to udogodnienie uruchamiane tylko dla potrzeb testu, a może wręcz przeciwnie – przy każdym odpaleniu ciągnika? Czy pod koniec testu będziemy z ulgą oddawać dostarczone urządzenia,  czy może dostrzegając atuty całego systemu trudno będzie się nam z nim rozstać? Na te pytania postaramy się kompleksowo odpowiedzieć już za jakiś czas.

Nawigacje są aktualnie na topie

Łatwo można zauważyć, że na polskim rynku obserwujemy aktualnie wysyp nowych firm oferujących systemy nawigacji, często sporo tańsze od tych sygnowanych logo renomowanych producentów.

Dzięki doposażeniu używanego ciągnika w system do jazdy równoległej zyskuje on funkcjonalność i możliwości w zakresie rolnictwa 4.0 takie same, jakie oferują nowe traktory fot. Tomasz Kuchta
Dzięki doposażeniu używanego ciągnika w system do jazdy równoległej zyskuje on funkcjonalność i możliwości w zakresie rolnictwa 4.0 takie same, jakie oferują nowe traktory fot. Tomasz Kuchta

Z pewnością ma to związek z licznymi dofinansowaniami, które są obecnie przeznaczane na szeroko pojęte rozwiązania rolnictwa precyzyjnego, co w prostej linii przekłada się na wzrosty sprzedaży.

W naszym teście postaramy się także ukazać różnice między rozwiązaniami budżetowymi, a tymi bardziej premium. Kiedy można pokusić się o chińską nawigację, a kiedy jej zakup będzie kiepskim pomysłem? O tym też będziemy Was informować w naszych tekstach.

Przetestujemy też ISOBUS

Jako, że sam system do jazdy równoległej to tylko pierwszy element układanki w kontekście modernizacji gospodarstwa w kierunku rolnictwa precyzyjnego, to na dalszym etapie naszego testu przetestujemy także dla Was maszynę wyposażoną w system ISOBUS, która będzie podłączona do naszego systemu EZ-Pilot Pro.

Dzięki systemowi do jazdy równoległej, używany ciągnik mocno zyskuje na funkcjonalności fot. Tomasz Kuchta
Dzięki systemowi do jazdy równoległej, używany ciągnik mocno zyskuje na funkcjonalności fot. Tomasz Kuchta

Na ten możemy tylko wspomnieć, iż skupimy się tutaj na zmiennym wysiewie nawozów i sprawdzimy, jakie korzyści generuje ono w kontekście średniej wielkości gospodarstwa.

Jak już zapewne widzicie, pytań związanych z systemem nawigacji pojawiło się nam całe mnóstwo. Gdybyście jednak chcieli przesłać nam swoje rozterki, lub pragnęlibyście zwrócić naszą uwagę na jakieś kwestie – piszcie do nas na adres: t.kuchta@traktor24.pl.

Uważamy, że cały test może okazać się świetnym przykładem tego, jak systemy rolnictwa precyzyjnego odnajdują się w warunkach gospodarstwa o średniej wielkości.

Zapnijcie więc pasy i przygotujcie się na coś, czego jeszcze w polskim Internecie nie było. W kolejnym wpisie zaprezentujemy montaż systemu nawigacji Trimble EZ-Pilot Pro oraz systemu ISOBUS w ciągniku Massey Ferguson 6490.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami