Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Jak Massey Ferguson znalazł sposób na „obejście” normy Stage V

Dodano: 17.04.2023
Ekstremalnie ścięta maska to znak rozpoznawczy ciągników Massey Ferguson serii 5S Stage V © Massey Ferguson
Ekstremalnie ścięta maska to znak rozpoznawczy ciągników Massey Ferguson serii 5S Stage V © Massey Ferguson

Jedno spojrzenie na ekstremalnie ściętą maskę i rodzi się pytanie. Jak zbudowali ten ciągnik w dobie normy emisji spalin Stage V? Okazuje się, że inżynierowie Massey Fergusona po prostu przenieśli osprzęt odpowiadający za oczyszczanie spalin spod komory silnika w inne miejsce. Dzięki temu powstał traktor predysponowany m.in. do pracy z ładowaczem czołowym.

Ciągnikiem z tak dobrą widocznością do przodu jest Massey Ferguson serii 5S. Tworzy ją 5 modeli z silnikami 4-cylindrowymi o mocach maksymalnych 105-145 KM. Z danych tych można wyciągnąć wniosek, że konstruktorzy tych traktorów celowali w gospodarstwa hodowlane.

Pod maskę traktora Massey Ferguson 5S trafił klasyczny 4-cylindrowy diesel AGCO Power bez tłamszących go „dodatków”. Pomimo ich braku w tym miejscu, ciągnik spełnia normę emisji spalin Stage V © Massey Ferguson
Pod maskę traktora Massey Ferguson 5S trafił klasyczny 4-cylindrowy diesel AGCO Power bez tłamszących go „dodatków”. Pomimo ich braku w tym miejscu, ciągnik spełnia normę emisji spalin Stage V © Massey Ferguson

Fendt 700 Vario generacji siódmej jak dziesięcioboista

Z historii ciągników Fendt serii 700 wynika, że średnio co 3,5 roku na rynek wprowadzana jest ich nowa wersja. W 2022 przypadł debiut generacji siódmej, która znowu zrobiła krok ku jeszcze większej uniwersalności. Używając terminologii królowej sportu, powstał traktor przygotowany do wykonywania na wysokim poziomie wielu prac – niczym dziesięcioboista startujący w różnych konkurencjach.
Czytaj dalej

Spod maski do zabudowy u podstawy tłumika

Massey Ferguson serii 5S ma pod maską silnik AGCO Power o pojemności 4,4 l. Po wielu latach obowiązywania coraz to bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin, zdanie to jest znowu w pełni zasadne. Jednostka napędowa nie jest bowiem obudowana osprzętem odpowiadającym za ich oczyszczanie.

‒ Ciągniki Massey Ferguson serii 5S powstające we francuskiej fabryce w Beauvais po montażu silnika są takie same na rynek europejski obwarowany normami i na przykład rynek turecki, gdzie one nie obowiązują. Dopiero montaż systemu oczyszczania spalin znajdującego z dala od silnika zamienia traktor w spełniający normę emisji spalin Stage V ‒ wyjaśnia Artur Kabza, Product Specialist Tractors Massey Ferguson Poland.

Przed silnikiem zamontowany jest tylko pakiet chłodnic, które w dodatku są pochylone. Nie ma tam filtra powietrza, bo został przeniesiony nad silnik tuż przy kabinie. Minusem tej lokalizacji jest niewielka ilość miejsca, co utrudnia obsługę wkładów zatrzymujących zanieczyszczenia zawarte w zasysanym powietrzu. Uwaga ta dotyczy ciągnika ze wspornikiem ramy pomocniczej będącej elementem wyposażenia traktora przygotowanego do pracy z ładowaczem czołowym.

MF 5S.105MF 5S.115MF 5S.125MF 5S.135MF 5S.145
Cylindry/pojemność (cm3)4/44004/44004/44004/44004/4400
Moc maksymalna (KM)105115125135145
Maks. moment obrotowy
w Nm
(przy 1500 obr./min)
440460520540550
Maks. udźwig przedniego/tylnego
TUZ (kG)
3000/60003000/60003000/60003000/60003000/6000
Skrzynia przekładniowa
Dyna-4 lub Dyna-6
(biegi przód / tył)
16/16 lub 24/2416/16 lub 24/2416/16 lub 24/2416/16 lub 24/2416/16 lub 24/24
Maks. przepływ oleju hydraulicznego (l/min)
+ 32 l/min układ kierowniczy
58/100/11058/100/11058/100/11058/100/11058/100/110
Rozstaw osi (mm)25502550255025502550
Masa własna/DMC (kg)5300-95005300-95005300-95005300-95005300-9500
Promień skrętu (m)44444
Podstawowe dane techniczne ciągników Massey Ferguson serii 5S Stage V
W zabudowie u podstawy rury wydechowej znajduje się układ oczyszczania spalin SCR All-In-One © traktor24
W zabudowie u podstawy rury wydechowej znajduje się układ oczyszczania spalin SCR All-In-One © traktor24

Bez EGR-u

Za oczyszczanie spalin w traktorze Massey Ferguson 5S odpowiada technologia SCR All-In-One. Ten kompaktowy układ znajduje się po prawej stronie ciągnika u podstawy tłumika. Jest on zamknięty w zabudowie i częściowo schowany pod kabiną. Rozwiązanie to nie ogranicza widoczności operatora, bo rura wydechowa ma niewielką średnicę. W ramach SCR All-In-One połączono katalizator selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), katalizator utleniający (DOC) oraz katalizator sadzy (SC). Ten ostatni to po prostu filtr cząstek stałych DPF. Dla rolników mających negatywne doświadczenia z zaworem służącym do recyrkulacji spalin (EGR), mamy dobrą wiadomość. W silniku Massey Fergusona 5S nie został zastosowany. Podsumowując, pod maskę trafił klasyczny diesel bez tłamszących go „dodatków”. Ta jednostka napędowa ma jeszcze jedną zaletę. To funkcja automatycznego obniżania jej obrotów na biegu jałowym do 750 na minutę.

W kabinie uwagę przyciąga nowe koło kierownicy z metalowymi ramionami niczym w aucie sportowym © Massey Ferguson
W kabinie uwagę przyciąga nowe koło kierownicy z metalowymi ramionami niczym w aucie sportowym © Massey Ferguson

Do wyboru Dyna-4 lub Dyna-6

Zamawiając traktor Massey Ferguson 5S można wybrać jedną z dwóch najnowszych wersji znanych przekładni z rodziny Dyna. Prostsza Dyna-4 (16/16) ma 4 półbiegi a rozbudowana Dyna-6 (24/24) oferuje 6 półbiegów. Przekładnię obsługuje się z dźwigni w kształcie litery T (wersja wyposażenia Essential) lub za pomocą joysticka Multipad zamontowanego na podłokietniku (wersje Efficient i Exclusive). Funkcje Speedmatching automatycznie wybiera najlepsze przełożenie. Natomiast AutoDrive automatycznie zmienia przełożenia w zależności od obciążenia i prędkości jazdy.

Skrzynia biegów Dyna-6 może zostać doposażona w Super Creeper, który umożliwia jazdę z prędkością minimalną 70 m/godz. Dla użytkowników MF 5S planujących wykorzystywać je często w transporcie drogowym, producent poleca przekładnię Dyna-6 Super Eco 24/24 Semi-Powershift. Dzięki niej jazda z prędkością 40 km/h odbywa się przy obrotach silnika wynoszących zaledwie 1450 na minutę. Wiadomo, przekłada się to na spadek zużycia paliwa.

Do zmiany kierunku jazdy służy dźwignia rewersu elektrohydraulicznego MF Power Control. Tradycyjnie pozwala ona również na zmianę biegów w górę lub w dół oraz wybór biegu jałowego. Jak przystało na nowoczesny ciągnik uszyty na miarę pracy z ładowaczem czołowym, po naciśnięciu samego hamulca napęd zostaje rozłączony (funkcja sprzęgła w hamulcu).

Opcjonalna amortyzacja przedniej osi ciągnika Massey Ferguson 5S pozwala dowolnie zmieniać jej ustawienie do prędkości 5 km/h. Jadąc szybciej działa już automatycznie © Massey Ferguson
Opcjonalna amortyzacja przedniej osi ciągnika Massey Ferguson 5S pozwala dowolnie zmieniać jej ustawienie do prędkości 5 km/h. Jadąc szybciej działa już automatycznie © Massey Ferguson

Mniejsze drzwi to czasami zaleta

W ciągnikach Massey Ferguson 5S montowana jest kabina 6-słupkowa. W porównaniu do wersji 4-słupkowej ma ona zdecydowanie mniejsze drzwi. Z jednej strony to wada, ale w przypadku potrzeby otwarcia w wąskich pomieszczeniach zdecydowanie zaleta.

2020 – 

w tym roku odbyła się premiera ciągników Massey Ferguson 5S a rok później weszły do sprzedaży. Wiele z nich trafiło już do naszych gospodarstw. Jak podaje Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych, model MF 5S.105 (rozpoczynający serię), w 2022 roku został zarejestrowany w naszym kraju 53 razy.

W kabinie uwagę przyciąga nowe koło kierownicy z metalowymi ramionami niczym w aucie sportowym. Nie ustępuje mu elegancka deska rozdzielcza z kolorowym ekranem SIS. Pozwala on na podgląd danych operacyjnych. Zamawiając ciągnik w wersji wyposażenia Efficient lub Exclusiv otrzymamy dodatkowo terminal DataTronic 5 zgodny z systemem ISOBUS.

MF Guide tylko z fabryki

Dach Visioline ułatwia operatorowi obserwację ładunku w położeniu maksymalnego unosu ładowacza czołowego © Massey Ferguson
Dach Visioline ułatwia operatorowi obserwację ładunku w położeniu maksymalnego unosu ładowacza czołowego © Massey Ferguson

Poza pełną obsługą funkcji ciągnika, terminal DataTronic 5 pozwala również pracować traktorem w ramach systemów rolnictwa precyzyjnego. Dostępna jest kontrola sekcji pracy MF Section, zmienne dawkowanie na podstawie mapy aplikacyjnej Rate Control i prowadzenie automatyczne MF Guide. Lepiej zamówić ciągnik z przygotowaniem pod ten ostatni system sterowany z poziomu układu kierowniczego, bo nie ma możliwości zamontowania go później. Za to późniejsza elektroniczna aktywacja systemu nie będzie żadnym problemem. Działanie MF Guide oparte jest na odbiorniku Novatel lub Trimble. Dostępne poziomy dokładności jazdy wynoszą od 30, poprzez 15 do 2 centymetrów.

Ciągnik Massey Ferguson 5S można zamówić z fabrycznym ładowaczem czołowym. W przypadku wersji wyposażenia Efficient lub Exclusiv otrzymamy nie tylko joystick główny Multipad, ale również dodatkowy służący do obsługi ładowacza czołowego. Za jego pomocą można także zmienić kierunek jazdy traktora, półbieg i sterować opcjonalnym przednim podnośnikiem.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy