Ciągnikiem z tak dobrą widocznością do przodu jest Massey Ferguson serii 5S. Tworzy ją 5 modeli z silnikami 4-cylindrowymi o mocach maksymalnych 105-145 KM. Z danych tych można wyciągnąć wniosek, że konstruktorzy tych traktorów celowali w gospodarstwa hodowlane.
Czytaj dalej
Massey Ferguson serii 5S ma pod maską silnik AGCO Power o pojemności 4,4 l. Po wielu latach obowiązywania coraz to bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin, zdanie to jest znowu w pełni zasadne. Jednostka napędowa nie jest bowiem obudowana osprzętem odpowiadającym za ich oczyszczanie.
‒ Ciągniki Massey Ferguson serii 5S powstające we francuskiej fabryce w Beauvais po montażu silnika są takie same na rynek europejski obwarowany normami i na przykład rynek turecki, gdzie one nie obowiązują. Dopiero montaż systemu oczyszczania spalin znajdującego z dala od silnika zamienia traktor w spełniający normę emisji spalin Stage V ‒ wyjaśnia Artur Kabza, Product Specialist Tractors Massey Ferguson Poland.
Przed silnikiem zamontowany jest tylko pakiet chłodnic, które w dodatku są pochylone. Nie ma tam filtra powietrza, bo został przeniesiony nad silnik tuż przy kabinie. Minusem tej lokalizacji jest niewielka ilość miejsca, co utrudnia obsługę wkładów zatrzymujących zanieczyszczenia zawarte w zasysanym powietrzu. Uwaga ta dotyczy ciągnika ze wspornikiem ramy pomocniczej będącej elementem wyposażenia traktora przygotowanego do pracy z ładowaczem czołowym.
MF 5S.105 | MF 5S.115 | MF 5S.125 | MF 5S.135 | MF 5S.145 | |
Cylindry/pojemność (cm3) | 4/4400 | 4/4400 | 4/4400 | 4/4400 | 4/4400 |
Moc maksymalna (KM) | 105 | 115 | 125 | 135 | 145 |
Maks. moment obrotowy w Nm (przy 1500 obr./min) | 440 | 460 | 520 | 540 | 550 |
Maks. udźwig przedniego/tylnego TUZ (kG) | 3000/6000 | 3000/6000 | 3000/6000 | 3000/6000 | 3000/6000 |
Skrzynia przekładniowa Dyna-4 lub Dyna-6 (biegi przód / tył) | 16/16 lub 24/24 | 16/16 lub 24/24 | 16/16 lub 24/24 | 16/16 lub 24/24 | 16/16 lub 24/24 |
Maks. przepływ oleju hydraulicznego (l/min) + 32 l/min układ kierowniczy | 58/100/110 | 58/100/110 | 58/100/110 | 58/100/110 | 58/100/110 |
Rozstaw osi (mm) | 2550 | 2550 | 2550 | 2550 | 2550 |
Masa własna/DMC (kg) | 5300-9500 | 5300-9500 | 5300-9500 | 5300-9500 | 5300-9500 |
Promień skrętu (m) | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Za oczyszczanie spalin w traktorze Massey Ferguson 5S odpowiada technologia SCR All-In-One. Ten kompaktowy układ znajduje się po prawej stronie ciągnika u podstawy tłumika. Jest on zamknięty w zabudowie i częściowo schowany pod kabiną. Rozwiązanie to nie ogranicza widoczności operatora, bo rura wydechowa ma niewielką średnicę. W ramach SCR All-In-One połączono katalizator selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), katalizator utleniający (DOC) oraz katalizator sadzy (SC). Ten ostatni to po prostu filtr cząstek stałych DPF. Dla rolników mających negatywne doświadczenia z zaworem służącym do recyrkulacji spalin (EGR), mamy dobrą wiadomość. W silniku Massey Fergusona 5S nie został zastosowany. Podsumowując, pod maskę trafił klasyczny diesel bez tłamszących go „dodatków”. Ta jednostka napędowa ma jeszcze jedną zaletę. To funkcja automatycznego obniżania jej obrotów na biegu jałowym do 750 na minutę.
Zamawiając traktor Massey Ferguson 5S można wybrać jedną z dwóch najnowszych wersji znanych przekładni z rodziny Dyna. Prostsza Dyna-4 (16/16) ma 4 półbiegi a rozbudowana Dyna-6 (24/24) oferuje 6 półbiegów. Przekładnię obsługuje się z dźwigni w kształcie litery T (wersja wyposażenia Essential) lub za pomocą joysticka Multipad zamontowanego na podłokietniku (wersje Efficient i Exclusive). Funkcje Speedmatching automatycznie wybiera najlepsze przełożenie. Natomiast AutoDrive automatycznie zmienia przełożenia w zależności od obciążenia i prędkości jazdy.
Skrzynia biegów Dyna-6 może zostać doposażona w Super Creeper, który umożliwia jazdę z prędkością minimalną 70 m/godz. Dla użytkowników MF 5S planujących wykorzystywać je często w transporcie drogowym, producent poleca przekładnię Dyna-6 Super Eco 24/24 Semi-Powershift. Dzięki niej jazda z prędkością 40 km/h odbywa się przy obrotach silnika wynoszących zaledwie 1450 na minutę. Wiadomo, przekłada się to na spadek zużycia paliwa.
Do zmiany kierunku jazdy służy dźwignia rewersu elektrohydraulicznego MF Power Control. Tradycyjnie pozwala ona również na zmianę biegów w górę lub w dół oraz wybór biegu jałowego. Jak przystało na nowoczesny ciągnik uszyty na miarę pracy z ładowaczem czołowym, po naciśnięciu samego hamulca napęd zostaje rozłączony (funkcja sprzęgła w hamulcu).
W ciągnikach Massey Ferguson 5S montowana jest kabina 6-słupkowa. W porównaniu do wersji 4-słupkowej ma ona zdecydowanie mniejsze drzwi. Z jednej strony to wada, ale w przypadku potrzeby otwarcia w wąskich pomieszczeniach zdecydowanie zaleta.
w tym roku odbyła się premiera ciągników Massey Ferguson 5S a rok później weszły do sprzedaży. Wiele z nich trafiło już do naszych gospodarstw. Jak podaje Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych, model MF 5S.105 (rozpoczynający serię), w 2022 roku został zarejestrowany w naszym kraju 53 razy.
W kabinie uwagę przyciąga nowe koło kierownicy z metalowymi ramionami niczym w aucie sportowym. Nie ustępuje mu elegancka deska rozdzielcza z kolorowym ekranem SIS. Pozwala on na podgląd danych operacyjnych. Zamawiając ciągnik w wersji wyposażenia Efficient lub Exclusiv otrzymamy dodatkowo terminal DataTronic 5 zgodny z systemem ISOBUS.
Poza pełną obsługą funkcji ciągnika, terminal DataTronic 5 pozwala również pracować traktorem w ramach systemów rolnictwa precyzyjnego. Dostępna jest kontrola sekcji pracy MF Section, zmienne dawkowanie na podstawie mapy aplikacyjnej Rate Control i prowadzenie automatyczne MF Guide. Lepiej zamówić ciągnik z przygotowaniem pod ten ostatni system sterowany z poziomu układu kierowniczego, bo nie ma możliwości zamontowania go później. Za to późniejsza elektroniczna aktywacja systemu nie będzie żadnym problemem. Działanie MF Guide oparte jest na odbiorniku Novatel lub Trimble. Dostępne poziomy dokładności jazdy wynoszą od 30, poprzez 15 do 2 centymetrów.
Ciągnik Massey Ferguson 5S można zamówić z fabrycznym ładowaczem czołowym. W przypadku wersji wyposażenia Efficient lub Exclusiv otrzymamy nie tylko joystick główny Multipad, ale również dodatkowy służący do obsługi ładowacza czołowego. Za jego pomocą można także zmienić kierunek jazdy traktora, półbieg i sterować opcjonalnym przednim podnośnikiem.