Wiele osób nie widząc w systemie nawigacji swojego ciągnika miejsca na wpisanie danych dla kosiarki przedniej i jednocześnie tylnej, poddaje się i pracuje kierując z ręki. Zachęcamy do korzystania z prowadzenia automatycznego i wyjaśniamy, jak je ustawić. Ten instruktaż nawigacji z kosiarkami, wskazuje krok po kroku, jak to zrobić dla prowadzenia automatycznego traktora nie mającego w systemie możliwości jednoczesnego wprowadzenia danych narzędzia przedniego i tylnego. O pomoc w jego opracowaniu poprosiliśmy fachowca w tej dziedzinie. To Piotr Grzelak, specjalista od rolnictwa precyzyjnego w koncernie AGCO.
Instruktaż prowadzący do zapisania ustawień maszyn pozwalających kosić w ramach dowolnej nawigacji rolniczej z kierowaniem automatycznym przedstawiamy na przykładzie ciągnika Massey Ferguson 7S.180. Był on zagregowany z kosiarką przednią Massey Ferguson DM.316 FP oraz tylną boczną DM.316 TL-V. To maszyny o identycznych szerokościach roboczych wynoszących 310 cm. Zestaw ten dostarczyła firma Agropol Jarych będąca autoryzowanym dealerem marki Massey Ferguson.
Po pojawieniu się na użytku zielonym przeznaczonym do koszenia, zaczynamy od zmierzenia faktycznych szerokości roboczych maszyn zagregowanych z ciągnikiem. To konieczne, bo poleganie na danych fabrycznych może spowodować wpisanie do systemu nawigacji błędnych danych. Dlaczego? Zależnie od rodzaju traktora uzyskamy inne rzeczywiste szerokości robocze dla całego zestawu. Jest to wynikiem różnej wielkości nakładki pomiędzy kosiarkami przednią i tylną. Nie można po prostu zsumować ich fabrycznych szerokości roboczych, tylko trzeba ją zmierzyć. Ponadto szerokości robocze kosiarek producentów z niższej półki, nie zawsze co do centymetra odpowiadają danym technicznym. Istotnym czynnikiem jest również zużycie noży roboczych, co powoduje zmniejszenie obszaru koszenia o nawet kilka cm.
Jak mierzymy szerokość roboczą zestawu kosiarek przód-tył? Oczywiście nie na sucho tylko po wykoszeniu środka łanu. Ważna uwaga – nie polegamy na kilku metrach, tylko kilkunastu! Dlaczego? Przejeżdżając dłuższy odcinek będziemy mieli pewność, że kosiarka tylna „ułożyła się” w swoim torze pracy, co pozwoli zmierzyć właściwą szerokość pracy zestawu. Polegając na pomiarze po kilku metrach koszenia, możemy popełnić błąd i zebrać zły wynik. Nie warto ryzykować, bo wprowadzenie do systemu prowadzenia automatycznego błędnych danych położy cały proces ustawiania nawigacji.
Powyższa uwaga wynika z naszego doświadczenia. Pomiar pierwszy po skoszeniu kilku metrów trawy przełożył się na szerokość roboczą zestawu wynoszącą 600 cm. Pomiar kolejny po przejechaniu kilkunastu metrów dał wynik 580 cm. Byliśmy zaskoczeni tak dużą różnicą, która wyraźnie wskazuje na potrzebę wspomnianego „ułożenia się” kosiarki tylnej w torze pracy.
Pierwszą czynnością do wykonania na użytku zielonym jest zmierzenie szerokości pracy zestawu kosiarek. Pracujemy jednocześnie przednią oraz tylną i jak wspomnieliśmy, po przejechaniu kilkunastu metrów wykonujemy pomiar. Dla naszego zestawu kosiarek Massey Ferguson zmierzyliśmy szerokość roboczą 580 cm.
to zmierzona szerokość robocza zestawu kosiarek Massey Ferguson, przedniej DM.316 FP oraz tylnej bocznej DM.316 TL-V, zagregowanych z ciągnikiem Massey Ferguson 7S.180.
Kolejny krok to wycofanie ciągnika w celu zrobienia miejsca na pomiar i wyznaczenie w wykoszonym pasie (po kosiarce tylnej bocznej od jej przodu) środka skoszonego pasa. W naszym przykładzie, przy wartości 290 cm (580 cm : 2 = 290 cm) wbiliśmy w podłoże śrubokręt lub pręt. Dalszą czynnością jest zmierzenie odległości od środka osi ciągnika do wyznaczonego miejsca. To najtrudniejszy element pomiaru i należy się do niego przyłożyć. Kluczem do poprawności wykonania tego zadania jest wyznaczenie środka traktora przy powierzchni podłoża. Nasz pomiar wskazał wartość 145 cm.
Po zebraniu wyników pozostaje ich wpisanie do sytemu prowadzenia automatycznego zamontowanego w dowolnym ciągniku. W naszym przypadku był to terminal Datatronic 5. W celu zaprezentowania opcji nawigacji dla systemu mającego możliwość wpisania tylko jednego narzędzia (tylne lub przednie), wybraliśmy tylne. W widoku nawigacji wpisujemy najpierw jego szerokość roboczą. W naszym przypadku to zestaw kosiarek o szerokości łącznej 5,8 m. Następnie wprowadzamy przesuniecie boczne dla tego zestawu, które jak ustaliliśmy wynosi 1,45 m.
to odległość zmierzona od środka ciągnika do środka szerokości roboczej (290 cm), zestawu kosiarek (przedniej i tylnej bocznej).
W tym momencie należy założyć, że nie będziemy pracowali co do centymetra przejazd do przejazdu. – W przypadku jakiegokolwiek wahnięcia toru jazdy ciągnika mogą więc pozostawać nieskoszone grzywy zielonki. Dlatego warto wprowadzić niewielką nakładkę o wartości na przykład 10 cm, która ten problem wyeliminuje – podpowiada Piotr Grzelak. Po tej czynności system wskazał, że szerokość robocza zestawu kosiarek przód-tył wynosi nadal 5,80 m, ale odległość od przejazdu do przejazdu to 5,70 m.
Na koniec ustawień wybieramy w jaki sposób opuszczane są do pozycji roboczej kosiarki – przednia i tylna boczna. W naszym przypadku były to odpowiednio: ramiona przedniego TUZ i druga para złączy hydraulicznych w pozycji pływającej. Pozwoliło to systemowi zaznaczać na mapie powierzchnie pola już obrobione, czyli malować pokrycie pracą. – Możemy wybrać tylko jeden czynnik malowania, ponieważ z punktu widzenia systemu mamy tylko jedno narzędzie – wyjaśnia Piotr Grzelak.
tyle wynosiła odległość przejazd do przejazdu w ramach prowadzenia automatycznego ciągnika Massey Ferguson 7S.180 zagregowanego z zestawem kosiarek przód-tył.
Po wprowadzeniu opisanych ustawień, w pozycji terminala pojawiła się ikona ciągnika z imitacją narzędzia. Traktor ma je zamontowane z tyłu i jest przesunięte na stronę prawą. Oczywiście w tym przypadku malowane pokrycia pola po pracy kosiarki przedniej i tylnej bocznej, będzie powstawało tylko na bazie wspomnianej imitacji narzędzia tylnego. Ponadto linia prowadzenia będzie w takiej konfiguracji na jego środku, a nie na środku ciągnika.
Przypominamy, że ciągniki z fabrycznymi nawigacjami koncernu AGCO (Fendt, Maasey Ferguson i Valtra) mają możliwość wprowadzania w nawigacji ustawień jednocześnie dla narzędzia przedniego i tylnego. Ułatwia to przeprowadzenie procesu ustawiania prowadzenia automatycznego do pracy z kosiarką przednią i tylną boczną. Dodatkowo uzyskujemy malowanie pokrycie pola w postaci dwóch oddzielnych pasków, które powstają po pracy kosiarki przedniej i tylnej bocznej. Odbywa się to profesjonalnie.
Podstawowa różnica w pomiarach dla różnych systemów nawigacji dotyczy przesunięcia bocznego maszyn. Dla systemu prowadzenia automatycznego bez możliwości jednoczesnego wprowadzenia danych narzędzia przedniego i tylnego, mierzymy odległość od środka traktora do środka szerokości roboczej zestawu kosiarek (przedniej i tylnej). Instruktaż dla tego systemu opisaliśmy w tym artykule. Natomiast przesunięcie boczne kosiarki, dla systemu prowadzenia automatycznego z opcją wyprowadzania danych jednocześnie narzędzia przedniego i tylnego, mierzymy odległość od środka traktora do środka szerokości roboczej kosiarki tylnej. Instruktaż dla tego systemu opisaliśmy w artykule pt. Prowadzenie automatyczne kosiarek. Instruktaż dla Massey Fergusona.
Dla osób wolących zobaczyć opisany instruktaż w formie filmu, już go zapowiadamy. Opublikujemy go na początku sierpnia 2024 r. na kanale YouTube @traktor24 oraz w formie artykułu z linkiem do YouTube na portalu TRAKTOR24.pl.