Spowolniona zmiana biegów, czy szarpanie w czasie pracy niekoniecznie muszą oznaczać usterkę przekładni. Często poprawę przyniesie skalibrowanie skrzyni biegów. Jak zrobić to dobrze?
Czytaj dalej
Wraz z przepracowanymi godzinami w maszynie zużywają się okładziny cierne w sprzęgłach, dlatego by pozwolić na płynną i jednocześnie szybką zmianę biegów powinniśmy co jakiś czas przeprowadzać kalibrację przekładni. Polega ona de facto na przyuczeniu skrzyni biegów, jaki jest aktualny luz pomiędzy okładzinami sprzęgieł.
– Kalibracja polega na tym, że bardzo wolno rośnie ciśnienie w siłowniku zaciskającym tarczki sprzęgła, dlatego proces trwa długo, by zweryfikować, kiedy ten luz zostanie wyzerowany. Zostanie to zauważone, gdy pojawi się ruch jakichś kół zębatych – wyjaśnia dr inż. Mirosław Czechlowski pracujący na Wydziale Inżynierii Środowiska i Inżynierii Mechanicznej na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu.
Warto w tym miejscu wspomnieć, iż kalibracja skrzyni biegów będzie możliwa do wykonania w przekładniach wyposażonych w sprzęgła mokre oraz w elektroniczny sterownik odpowiedzialny za układ przeniesienia napędu.
Jeśli będziemy regularnie przeprowadzać kalibrację sprzęgła, to proces jego załączania będzie krótszy, a więc sprzęgło krócej będzie pracowało z poślizgiem. To z kolei oznacza, że sprzęt powinien odwdzięczyć się nam dłuższą żywotnością.
Gdy będziemy chcieli przeprowadzić kalibrację przekładni, to pojawią się do wyboru dwa scenariusze – albo zrobimy to na własną rękę, albo wezwiemy serwis, który się tym zajmie.
Ze względu na to, iż wywołanie procedury kalibracyjnej można przeprowadzić w wyniku sekwencji pewnych ustawień ciągnika, poradzić powinien sobie z nią niemal każdy użytkownik. Pamiętajmy jednak, iż należy wtedy zadbać o dokładnie takie warunki, jakich wymaga producent tj. idealnie równe podłoże, rozgrzanie oleju do określonej temperatury, czy zachowanie właściwej kolejności wykonywanych czynności.
Pamiętajmy, że jeśli któryś element pominiemy i całości nie wykonamy tak, jak zaleca producent, to po prostu nie uda nam się wprowadzić przekładni w tryb kalibracyjny. Innych negatywnych skutków takiej próby nie powinniśmy doświadczyć.
– Ja nie do końca ufałbym zdawkowym informacjom znalezionym w Internecie. Jeśli chcemy we własnym zakresie przeprowadzić kalibrację skrzyni biegów, to w pierwszej kolejności zdobądźmy dokumentację zgodną z numerem seryjnym naszego ciągnika i dopiero wtedy będziemy mieć gwarancję, że cała procedura zostanie wykonane zgodnie z wytycznymi producenta – zaznacza dr inż. Mirosław Czechlowski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
Jeśli więc zauważymy jakieś nieprawidłowości w funkcjonowaniu przekładni, np. szarpnięcia, czy wydłużone załączanie się kolejnych przełożeń, to nie musi to od razu oznaczać poważnej awarii. W pierwszej kolejności spróbujmy przeprowadzić kalibrację skrzyni biegów, a jeśli to nie pomoże, to dopiero wtedy starajmy się szukać przyczyny tej usterki.