Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

John Deere eAutoPowr to przekładnia z rewelacyjną sprawnością

Dodano: 18.08.2024
Przekładnia John Deere eAutoPowr zamontowana w tym ciągniku 8R 370, w teście DLG (Niemieckiego Towarzystwa Rolniczego) uzyskała sprawność wynoszącą 88,8% fot. TRAKTOR24
Przekładnia John Deere eAutoPowr montowana m.in. w tym ciągnikach 8R 370, w teście DLG (Niemieckiego Towarzystwa Rolniczego) uzyskała sprawność wynoszącą 88,8% fot. TRAKTOR24

Obecnie w naszym kraju pracuje kilkanaście ciągników John Deere eAutoPowr. Czy traktorów z taką z przekładnią będzie więcej? Po teście DLG zapewne tak, bo ta innowacyjna bezstopniowa skrzynia biegów z modułem elektrycznym, w czasie testu mocy uciągu uzyskała rewelacyjną sprawność. Oznacza to, że z silnika na koła trafia zdecydowanie więcej mocy niż z klasycznej przekładni bezstopniowej. Jeżeli straty są mniejsze to traktor jest oszczędniejszy.

Uszczelki z gumy. Jak je wykonać we własnym zakresie?

Uszczelki z gumy są często lepsze od wykonanych z papieru impregnowanego. Te drugie często nie spełniają swojej roli w uszczelnianiu przestrzeni olejowych w ciągnikach i maszynach rolniczych. Dotyczy to głównie miejsc, gdzie występują ruchy termiczne pomiędzy uszczelnianymi elementami. W tych przypadkach warto zastąpić je uszczelkami wykonanymi z gumy uszczelkowej.
Czytaj dalej

Przekładnia John Deere eAutoPowr w teście DLG (Niemieckiego Towarzystwa Rolniczego) uzyskała sprawność wynoszącą 88,8%. Tak dobry wyniki zaskoczył chyba samego producenta, który jeszcze niedawno podawał wartość poniżej sprawności przekładni mechanicznej e23 (pisaliśmy o tym tutaj i jeszcze tutaj). To dobrze świadczy o firmie John Deere, która przekazuje informacje ostrożnie woląc je zaniżyć niż zawyżyć.

John Deere eAutoPowr zostawił w polu nawet e23

Do tej pory za najoszczędniejszą przekładnię w ciągnikach John Deere o mocy ponad 400 KM uważana była skrzynia mechaniczna e23. Jej sprawność według DLG wynosi 86,1%, co jest bardzo dobrym wynikiem. Dlaczego? Wystarczy spojrzeć na sprawność klasycznej przekładni bezstopniowej z modułami hydraulicznymi, które “zabierają” znaczną część mocy. Skrzynie te zależnie od marki ciągnika, według danych z testów DLG, mają sprawności wahające się w granicach 79-82%.

88,8% – 

taką sprawność uzyskała przekładnia eAutoPowr w teście DLG, w którym ciągnik poprzez sztywny dyszel z czujnikiem ciągnie ciężarówkę.

Można to podsumować jednym zdaniem – przekładnia John Deere eAutoPowr zostawiła w polu nawet jej odpowiedniczkę mechaniczną e23. Dane te mogą wywrócić rynek napędów traktorów do góry nogami. Rolnicy poszukujący oszczędnych ciągników, zapewne dogłębnie te informacje przeanalizują i być może już niedługo skrzynia biegów eAutoPowr zostanie numerem jeden w segmentach ciągników, w których jest dostępna. Obecnie to traktory John Deere: 8R 370, 8R 410, 8RT 370 i 410 oraz 8RX 370 i 410.

Przekładnia eAutoPowr montowana jest obecnie w traktorach John Deere: 8R 370, 8R 410, 8RT 370 i 410 oraz 8RX 370 i 410. fot. TRAKTOR24
Przekładnia eAutoPowr montowana jest obecnie w traktorach John Deere: 8R 370, 8R 410, 8RT 370 i 410 oraz 8RX 370 i 410. fot. TRAKTOR24

O ilu straconych KM mowa?

Do naszych porównań włączmy teraz KM, bo to one przemawiają najbardziej. Na wspomniany we wstępie test DLG, trafił ciągnik John Deere 8R 410 o mocy maksymalnej silnika wynoszącej 443 KM (bez doładowania boost).

Oznacza to, że przesłanie jej przez przekładnię bezstopniową spowoduje utratę (zależnie od jej sprawności 79-82%) aż 80-93 KM i na koła trafią zaledwie 350-363 KM (443×79%= 350 KM, 443×82%=363 KM). Podczas testów DLG, zużycie paliwa dla tej skrzyni biegów, zależnie od marki ciągnika, wyniosło od 244 do 264 g/kWh.

W przypadku wyboru przekładni e23 utrata mocy wyniesie 62 KM i na koła zostanie przekazanych 381 KM (443×86%=381 KM). Podczas testu DLG, zużycie paliwa dla tej przekładni przy uzyskiwanej mocy 381 KM wyniosło 239 g/kWh.

Wybór innowacyjnej skrzyni biegów z modułem elektrycznym eAutoPowr pozwoli zmniejszyć straty mocy do 50 KM i na koła pogalopują 394 KM (443×88,8%=394 KM). Podczas testu DLG, zużycie paliwa dla tej przekładni przy uzyskiwanej mocy 394 KM wyniosło 236 g/kWh.

50-93 KM – 

to straty mocy w skrzyni biegów ciągnika mającego na silniku 443 KM mocy maksymalnej. Decyduje o tym rodzaj przekładni.

Warto zauważyć, że przekładnia eAutoPowr miała nie tylko najmniejsze straty mocy, ale również zużywała najmniej paliwa. Po tej informacji, chyba już nikt nie ma wątpliwości, jaką skrzynię biegów wybrać.

Szymon Kaczmarek, specjalista produktowy John Deere Polska fot. TRAKTOR24
Szymon Kaczmarek, specjalista produktowy John Deere Polska fot. TRAKTOR24

Im szybciej tym lepszy eAutoPowr

Przekładnia eAutoPowr ma jeszcze jedną przewagę nad jej odpowiedniczką e23. To szybkość reakcji zależna od prędkości jazdy ciągnika.

– Przekładnia e23 jest nadal dobrym wyborem, bo jej sprawność wynosząca 86% jest świetnym wynikiem. Z drugiej strony im szybsza praca ciągnika na polu, ty więcej zalet przekładni eAutoPowr. Potrafi ona szybciej dostosować się do zmian prędkości jazdy. W e23 odstępy pomiędzy biegami będą coraz z tego powodu większe – wyjaśnia Szymon Kaczmarek, specjalista produktowy John Deere Polska.

 

Przekładnia John Deere eAutoPowr połączyła ogień z wodą. Nadal oferuje komfort jazdy przekładni bezstopniowej, ale nie powoduje utraty mocy, która w dużych ciągnikach wynosi nawet 50 KM. Pozwala na to jej wysoka sprawność, która zrównała się z przekładnią mechaniczną.

Podsumowując podane wyniki testów DLG – po raz pierwszy nie musimy iść na kompromis zamawiając przekładnię bezstopniową. Do tej pory było to obarczone utratą sporej liczby koni mechanicznych, które połyka sterowanie hydrauliczne takiej skrzyni biegów. Teraz innowacyjna skrzynia biegów eAutoPowr z modułem elektrycznym jest od niej zdecydowanie sprawniejsza.

John Deere już teraz ułatwił wybór, bo modele 8R 370 od roku modelowego 2025, będą dostępne z przekładniami e23 i eAutoPowr. Skrzynia AutoPowr wypadła z ich konfiguratora.

Młode pokolenie chyba czuje pismo nosem i już przymierza się do ciągnika z przekładnią eAutoPowr fot. TRAKTOR24
Młode pokolenie chyba czuje pismo nosem i już przymierza się do ciągnika z przekładnią eAutoPowr fot. TRAKTOR24
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami Mzuri Pro-Til 4Tx – zobacz jak pracuje Horsch Maestro 6 TX. Zobacz jak pracuje Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Pielnik międzyrzędowy APV. Zobacz jak pracuje Kultywator Pöttinger Terria 5040. Zobacz jak pracuje Valtra T175e Mint Green okiem kobiety, czyli nietypowe spojrzenie na ciągnik w teście długodystansowym Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje