Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Test zużycia paliwa podczas orki

Dodano: 09.09.2023

Profesjonaliści od kół rolniczych z polskiej firmy Grasdorf z siedzibą w Krapkowicach, na test zużycia paliwa przez ciągnik wybrali orkę. Prowadzona była ona traktorem New Holland T7 315 zagregowanym z 7-korpusowym pługiem obracalnym Kuhn. Zależnie od ciśnienia w kołach ciągnika i jego balastowania, uzyskiwano różne czasy przejazdów odcinków testowych.

Traktor miał zamontowane opony Michelin Axiobib. Przednie miały rozmiar 600 na 70 R 30, a tylne 710 na 70 R 42. Opony niskociśnieniowe Michelin Axiobib użyte w teście, to ogumienie wyprodukowane w technologii IF. Można je rozpoznać po charakterystycznym bicepsie, który pojawia się przy niskim ciśnieniu powietrza.

Obniżyli ciśnienie i pług zaczął orać głębiej. Jak to się stało?

Orka jest synonimem ciężkiej pracy i wyniki jakichkolwiek porównań prowadzonych podczas jej wykonywania są wysoce miarodajne. Dlatego profesjonaliści od opon rolniczych z firmy Grasdorf, do sprawdzenia wpływu ciśnienia w kołach oraz balastowania ciągnika na zużycie paliwa, wybrali właśnie ten zabieg uprawowy. Podczas testu, po spuszczeniu powietrza z kół traktora, doszło do samoistnej zmiany głębokości orki.
Czytaj dalej

Zużycie paliwa na podstawie czasów

Do testu wybrano ściernisko, które po zbiorach ziarna pszenicy i jej słomy nie było uprawiane. Ciągnik New Holland T7.315 o mocy maksymalnej 313 KM pracował na automatyce skrzyni przekładniowej z prędkością 9 km/h. Bazując na tym założeniu, za wyznacznik zużycia paliwa przyjęto porównanie czasów przejazdów.  Oczywiście im przejazd był szybszy, tym mniej oleju napędowego ubyło z baku.

Pierwsze przejazdy testowe odbywały się z ciśnieniem w kołach wynoszącym 2 bary. Natomiast kolejne z obniżonym do 1 bara. Wartość niższego ciśnienia została dobrana przez specjalistów z firmy Michelin Polska na podstawie katalogu technicznego opon. Co ważne, w przypadku ciężkiej pracy polowej zalecają oni korzystanie z odczytów dla prędkości 30 km/h, a nie 10 km/h.

Zużycie paliwa niższe przy 1 bar

Test wykazał, że po zmniejszeniu ciśnienia w kołach ciągnika z poziomu 2 barów do 1 bara, głębokość orki zwiększyła się z 26 do 30 cm. Powodem było obniżenie się traktora. Cztery centymetry to dla pługa olbrzymia różnica w zapotrzebowaniu na moc i tym samym paliwo potrzebne do jej wygenerowania. Przyjmuje się, że każdy 1 cm głębszej orki powoduje zwiększenie zużycia paliwa o 2%.

2% – 

o taką wartość wzrasta zużycie paliwa po zwiększeniu głębokości orki o 1 cm.

Test udowodnił, że ciśnienie w kołach ciągnika wynoszące 2 bary było za wysokie. Opony niskociśnieniowe typu IF i VF są przystosowane do pracy na niższych ciśnieniach i warto z tego korzystać. W tym przypadku optymalne ciśnienie wyniosło 1 bar.

Norbert Suchy_szef firmy Grasdorf Kołaa Polska © Traktor24.pl
Norbert Suchy_szef firmy Grasdorf Kołaa Polska © Traktor24.pl

Zużycie paliwa niższe przy obciążniku 900 kg

Kolejny wniosek z przeprowadzonego testu dotyczy balastowania ciągnika. Obciążnik 1500 kg był do tego ciągnika za ciężki i powodował niekorzystny rozkład obciążenia przód-tył. Może i ciągnik z wielkim obciążnikiem przednim budzi większy respekt niż z mniejszym, ale więcej nie zawsze znaczy lepiej. W przypadku traktora New Holland T7.315 korzystniej jest wybrać obciążnik 900-kilogramowy. Jeszcze lepszy byłby o masie ok. 750 kg, bo rozkład mas na osiach osiągnąłby optymalny podział wynoszący 45% na osi przedniej i 55% na tylnej.

Ostatni przejazd odbył się bez jakiegokolwiek dociążenia przedniej osi traktora. Spowodowało to zwiększenie poślizgu, ale o dziwo nie pogorszyło mocno czasów przejazdów. Dobre wyniki prawdopodobnie uratowały opony niskociśnieniowe z dużą powierzchnią przylegania do podłoża.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy