Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Test zużycia paliwa podczas orki

Dodano: 09.09.2023

Profesjonaliści od kół rolniczych z polskiej firmy Grasdorf z siedzibą w Krapkowicach, na test zużycia paliwa przez ciągnik wybrali orkę. Prowadzona była ona traktorem New Holland T7 315 zagregowanym z 7-korpusowym pługiem obracalnym Kuhn. Zależnie od ciśnienia w kołach ciągnika i jego balastowania, uzyskiwano różne czasy przejazdów odcinków testowych.

Traktor miał zamontowane opony Michelin Axiobib. Przednie miały rozmiar 600 na 70 R 30, a tylne 710 na 70 R 42. Opony niskociśnieniowe Michelin Axiobib użyte w teście, to ogumienie wyprodukowane w technologii IF. Można je rozpoznać po charakterystycznym bicepsie, który pojawia się przy niskim ciśnieniu powietrza.

Obniżyli ciśnienie i pług zaczął orać głębiej. Jak to się stało?

Orka jest synonimem ciężkiej pracy i wyniki jakichkolwiek porównań prowadzonych podczas jej wykonywania są wysoce miarodajne. Dlatego profesjonaliści od opon rolniczych z firmy Grasdorf, do sprawdzenia wpływu ciśnienia w kołach oraz balastowania ciągnika na zużycie paliwa, wybrali właśnie ten zabieg uprawowy. Podczas testu, po spuszczeniu powietrza z kół traktora, doszło do samoistnej zmiany głębokości orki.
Czytaj dalej

Zużycie paliwa na podstawie czasów

Do testu wybrano ściernisko, które po zbiorach ziarna pszenicy i jej słomy nie było uprawiane. Ciągnik New Holland T7.315 o mocy maksymalnej 313 KM pracował na automatyce skrzyni przekładniowej z prędkością 9 km/h. Bazując na tym założeniu, za wyznacznik zużycia paliwa przyjęto porównanie czasów przejazdów.  Oczywiście im przejazd był szybszy, tym mniej oleju napędowego ubyło z baku.

Pierwsze przejazdy testowe odbywały się z ciśnieniem w kołach wynoszącym 2 bary. Natomiast kolejne z obniżonym do 1 bara. Wartość niższego ciśnienia została dobrana przez specjalistów z firmy Michelin Polska na podstawie katalogu technicznego opon. Co ważne, w przypadku ciężkiej pracy polowej zalecają oni korzystanie z odczytów dla prędkości 30 km/h, a nie 10 km/h.

Zużycie paliwa niższe przy 1 bar

Test wykazał, że po zmniejszeniu ciśnienia w kołach ciągnika z poziomu 2 barów do 1 bara, głębokość orki zwiększyła się z 26 do 30 cm. Powodem było obniżenie się traktora. Cztery centymetry to dla pługa olbrzymia różnica w zapotrzebowaniu na moc i tym samym paliwo potrzebne do jej wygenerowania. Przyjmuje się, że każdy 1 cm głębszej orki powoduje zwiększenie zużycia paliwa o 2%.

2% – 

o taką wartość wzrasta zużycie paliwa po zwiększeniu głębokości orki o 1 cm.

Test udowodnił, że ciśnienie w kołach ciągnika wynoszące 2 bary było za wysokie. Opony niskociśnieniowe typu IF i VF są przystosowane do pracy na niższych ciśnieniach i warto z tego korzystać. W tym przypadku optymalne ciśnienie wyniosło 1 bar.

Norbert Suchy_szef firmy Grasdorf Kołaa Polska © Traktor24.pl
Norbert Suchy_szef firmy Grasdorf Kołaa Polska © Traktor24.pl

Zużycie paliwa niższe przy obciążniku 900 kg

Kolejny wniosek z przeprowadzonego testu dotyczy balastowania ciągnika. Obciążnik 1500 kg był do tego ciągnika za ciężki i powodował niekorzystny rozkład obciążenia przód-tył. Może i ciągnik z wielkim obciążnikiem przednim budzi większy respekt niż z mniejszym, ale więcej nie zawsze znaczy lepiej. W przypadku traktora New Holland T7.315 korzystniej jest wybrać obciążnik 900-kilogramowy. Jeszcze lepszy byłby o masie ok. 750 kg, bo rozkład mas na osiach osiągnąłby optymalny podział wynoszący 45% na osi przedniej i 55% na tylnej.

Ostatni przejazd odbył się bez jakiegokolwiek dociążenia przedniej osi traktora. Spowodowało to zwiększenie poślizgu, ale o dziwo nie pogorszyło mocno czasów przejazdów. Dobre wyniki prawdopodobnie uratowały opony niskociśnieniowe z dużą powierzchnią przylegania do podłoża.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Mzuri Pro-Til 4Tx – zobacz jak pracuje Horsch Maestro 6 TX. Zobacz jak pracuje Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Pielnik międzyrzędowy APV. Zobacz jak pracuje Kultywator Pöttinger Terria 5040. Zobacz jak pracuje Valtra T175e Mint Green okiem kobiety, czyli nietypowe spojrzenie na ciągnik w teście długodystansowym Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000