Aktualne trendy na rynku maszyn rolniczych jasno pokazują, że w dzisiejszych czasach priorytetem staje się utrzymywanie niskich kosztów produkcji. W tych realiach świetnie odnajdują się rozsiewacze do nawozu zaczepiane na podwoziu jezdnym.
Czytaj dalej
Z myślą o rolnikach chcących poprawić wydajność pracy ciągnika przy rozsiewaniu nawozów powstały rozsiewacze montowane na wózkach jezdnych. Jakie są pozostałe zalety, tych raczej rzadko spotykanych na polskich polach, konstrukcji?
– To rozwiązanie pozwala na wykorzystanie większej maszyny z mniejszym traktorem. Dodatkowo konstrukcja wózka z odsuniętym rozsiewaczem tworzy pewnego rodzaju zabezpieczenie antykorozyjne ciągnika, bowiem znacząco ograniczamy w ten sposób osiadanie pyłu nawozowego na tylnych elementach traktora – wyjaśnia Roman Marciniec, kierownik produkcji w firmie Woprol.
tyle przyjdzie nam zapłacić za wózek Bugi oferowany przez firmę Woprol.
Prezentowany przez firmę Woprol rozsiewacz Junior II Plus może pomieścić 1,2 t nawozu, a na tym wózku możemy maksymalnie zamontować rozsiewacz o ładowności 2,5 tony.
– W praktyce przy rozsiewaczu z podwoziem jezdnym mogącym pomieścić 2 t nawozu może pracować 60-konny ciągnik, gdzie w wersji zawieszanej taka maszyna wymagałaby traktora o mocy ponad 100 KM najlepiej z dodatkowym obciążeniem na przednim TUZ-ie – tłumaczy Marciniec.
Trudno się z tym nie zgodzić, bowiem 60-konny ciągnik to zazwyczaj kompaktowa maszyna o masie 3,5-4 t, zatem przy pracy z dużym, zawieszanym rozsiewaczem będzie to stanowiło barierę nie do sforsowania. Ograniczeniem na ogół będzie także stosunkowo niski maksymalny udźwig podnośnika.
Właśnie taki ciągnik (Zetor Proxima 6441) pracuje w moim gospodarstwie i muszę potwierdzić, że kres jego możliwości występuje przy pracy z rozsiewaczem zasypanym dwoma 600-kilogramowymi big bagami nawozu. W praktyce zatem postawienie na rozsiewacz z podwoziem jezdnym pozwoliłoby podwoić wydajność osiąganą przez ten zestaw.
W przypadku firmy Woprol za wózek Bugi należy zapłacić 11,5 tys. zł netto. W tej cenie otrzymujemy podwozie jezdne z kołami o szerokości 11,5 cala oraz ze średnicą felgi wynoszącą 15,3 cala. Standardem jest podpora mechaniczna oraz regulowany rozstaw osi. W zależności od preferencji klienta wózek może zostać wyposażony w zaczep dolny lub górny.