Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Pronar został importerem ciągników Tym

Dodano: 15.06.2023
Tym T130 na stosisku Pronar
Pronar po pierwszej transzy zamówienia ma u siebie 70 sztuk koreańskich ciągników Tym. Przygotowywane są ich wyceny. Największe i najnowsze T78 i T130 nie mają jednak jeszcze homologacji i szacunkowo wejdą do sprzedaży w styczniu 2024 roku © Traktor24

Już nie tylko Hydro-Masz Zapole, ale również Pronar sprzedaje w naszym kraju ciągniki Tym. Zmiana ta zbiegła się z wprowadzeniem na rynek europejski nowych koreańskich traktorów z roku modelowego 2023. Największy Tym T130 ma teraz moc 129 KM i wiele nowoczesnych rozwiązań oraz atrakcyjniejszy wygląd.

Tym T130 przycisk uruchamiania i gaszebia silnika
Ciągnik Tym T130 odpalamy i gasimy przyciskiem © Traktor24

Jak się dowiedzieliśmy, Pronar ma zamiar „odchudzić” ceny sprowadzanych z Korei ciągników Tym. Jak to zrobi? Przede wszystkim będzie montował własne koła. Nic dziwnego, bo z jednej strony jest drugim na świecie producentem rolniczych felg, a z drugiej ma hurtownię opon. Oprócz kół będzie doposażać=ł traktory w układy pneumatyczne i ładowacze czołowe.

Dwa asy w rękawie Tyma T130

Najmniejsze traktory Tym mają moc 25 KM. Dla rolnictwa dedykowane są modele silniejsze. Nas zainteresował najmocniejszy z nich Tym 130. Montowany jest w nim 4-cylindrowy silnik Deutz o pojemności 3,6 l. Generuje on moc 129 KM, co powoduje, że może zainteresować wiele polskich gospodarstw. Norma emisji spalin Stage V spełniania jest z pomocą systemu SCR.

Skrzynia biegów z rewersorem elektrohydraulicznym (Power Shuttle), trzema zakresami i sześcioma półbiegami, czyni z tego traktora poważnego konkurenta w tym przedziale mocy ciągników. Użycie reduktora pozwala uzyskać 36 przełożeń do przodu i tyle samo do tyłu. W czasie jazdy można załączyć automatyczną zmianę biegów lub robić to ręcznie za pomocą przełącznika +/– znajdującego się na podłokietniku. Obsługuje się go jednym palcem. Zależnie od rozmiaru kół, prędkość maksymalna ciągnika wynosi ok. 38 km/h.

Tym T130 pilot z możliwością sterowania ramionami tylnego TUZ
System bezkluczykowy jak w samochodzie. Pilot obsługuje start/stop silnika i służy do podnoszenia/opuszczania ramion tylnego TUZ © Traktor24

Nie ma wątpliwości, że Tym T130 ma dwa asy w rękawie. To markowy silnik i zaawansowana technologicznie skrzynia przekładniowa.

System bezkluczykowy

Ciągnik Tym T130 odpala się i gasi za pomocą przycisku. Kluczyka więc brak, ale za to jest pilot obsługujący również start/stop silnika i służący do podnoszenia/opuszczania ramion tylnego TUZ. Funkcja ta jest zdublowana tradycyjnymi przyciskami na błotnikach.

10,1 cala – 

to przekątna wyświetlacza montowanego w ciągniku Tym T130

Po wejściu do kabiny widać koreański porządek z wyważonymi proporcjami elektroniki i rozwiązań mechanicznych. Dźwigniami obsługuje się np. przepływ w zaworach hydrauliki zewnętrznej, zakresy skrzyni biegów (choć są zdublowane przyciskami) i zmianę prędkości WOM-u.

New Holland T5S dla poszukujących stabilności

W technice rolniczej nie ma zastoju, czas leci bardzo szybko, a i konkurencja nie śpi. Dlatego nawet udane modele ciągników po kilku latach są zastępowane przez nowsze. Czy lepsze, to już oczywiście czas pokazuje. New Holland właśnie wkracza na rynek z nowym T5S zapewniając, że to traktor na lata.
Czytaj dalej

Nie zabrakło prostego podłokietnika, którego najważniejszą funkcją jest obsługa tylnego podnośnika hydraulicznego. Ponadto znajduje się na nim wspomniany przycisk do zmiany półbiegów. W części tylnej pod pokrywą umieszczone są potencjometry do sterowania EHR-em tylnego TUZ-u.

Na desce rozdzielczej zamontowano klasyczny kolorowy wyświetlacz. W jego części środkowej można śledzić na jakim półbiegu aktualnie ciągnik jedzie. Dużo więcej informacji znajdziemy na wyświetlaczu o przekątnej 10,1 cala. Poza danymi dotyczącymi pracy traktora podzielonymi na jego podzespoły (silnik, przekładnia, podnośnik) może na nim wyświetlać obraz kamery lub kamer zainstalowanych na traktorze. Tylna jest na liście wyposażenia standardowego, a przednia dostępna jako opcja. Wyświetlacz pozwala obsługiwać również radio.

Udźwig TUZ mógłby być większy

Rozstaw osi ciągnika Tym T130 wynosi 2590 mm, a masa 4470 kg. Maksymalny udźwig tylnego TUZ to 3742 kG. To trochę mało jak na ciągnik o mocy prawie 130 KM i należy o tym pamiętać decydując się na zakup tego traktora. Jak nie będzie agregowany z ciężkimi maszynami, to można o tym minusie zapomnieć. Być może Pronar pokusi się o zwiększenie udźwigu? Ma na to czas, bo traktor ten nie ma jeszcze homologacji i będzie w sprzedaży prawdopodobnie od stycznia 2024 r. Ponadto Pronar ma możliwości techniczne, aby podrasować hydraulikę Tyma.

Pronar Tym T130
Tym T130 trafił już do Centrum Wystawowego Pronar w Siemiatyczach © Traktor24
Pronar Tym T130 maska nadająca ciągnikowi charakter
Tym T130 ma agresywny wygląd za sprawą maski, która jest jakby żywcem wyjęta z koreańskiej produkcji filmowej o robotach © Traktor24
Pronar Tym T130 TUZ tylny
Słabszym punktem Tyma T130 jest udźwig jego TUZ-u, który wynosi 3742 kG. To w 129-konnym ciągniku wartość przeciętna © Traktor24
Tym T130 wyświetlacz widok główny
Wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala pełni rolę komputera pokładowego traktora © Traktor24
Na desce rozdzielczej zamontowano klasyczny kolorowy wyświetlacz. Informuje on m.in. o załączonym półbiegu © Traktor24
Tym T130 podłokietnik i boczna konsola sterownicza
W Tymie T130 nie zabrakło prostego podłokietnika, którego najważniejszą funkcją jest obsługa tylnego podnośnika hydraulicznego © Traktor24
Tym T130 sterowanie EHR podnośnika
Układ EHR służący do sterowania hydrauliką dostarcza firma Bosch © Traktor24
Tym T130 panel sterowania układem jezdnym i TUZ-em
Z poziomu tego pulpitu można załączyć jeden z trzech zakresów skrzyni przekładniowej © Traktor24
Tym T78 na stosisku Pronar
W ciągnikach Tym o mocach 76 i 129 KM montowane są silniki Deutz © Traktor24
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy