Jak się dowiedzieliśmy, Pronar ma zamiar „odchudzić” ceny sprowadzanych z Korei ciągników Tym. Jak to zrobi? Przede wszystkim będzie montował własne koła. Nic dziwnego, bo z jednej strony jest drugim na świecie producentem rolniczych felg, a z drugiej ma hurtownię opon. Oprócz kół będzie doposażać=ł traktory w układy pneumatyczne i ładowacze czołowe.
Najmniejsze traktory Tym mają moc 25 KM. Dla rolnictwa dedykowane są modele silniejsze. Nas zainteresował najmocniejszy z nich Tym 130. Montowany jest w nim 4-cylindrowy silnik Deutz o pojemności 3,6 l. Generuje on moc 129 KM, co powoduje, że może zainteresować wiele polskich gospodarstw. Norma emisji spalin Stage V spełniania jest z pomocą systemu SCR.
Skrzynia biegów z rewersorem elektrohydraulicznym (Power Shuttle), trzema zakresami i sześcioma półbiegami, czyni z tego traktora poważnego konkurenta w tym przedziale mocy ciągników. Użycie reduktora pozwala uzyskać 36 przełożeń do przodu i tyle samo do tyłu. W czasie jazdy można załączyć automatyczną zmianę biegów lub robić to ręcznie za pomocą przełącznika +/– znajdującego się na podłokietniku. Obsługuje się go jednym palcem. Zależnie od rozmiaru kół, prędkość maksymalna ciągnika wynosi ok. 38 km/h.
Nie ma wątpliwości, że Tym T130 ma dwa asy w rękawie. To markowy silnik i zaawansowana technologicznie skrzynia przekładniowa.
Ciągnik Tym T130 odpala się i gasi za pomocą przycisku. Kluczyka więc brak, ale za to jest pilot obsługujący również start/stop silnika i służący do podnoszenia/opuszczania ramion tylnego TUZ. Funkcja ta jest zdublowana tradycyjnymi przyciskami na błotnikach.
to przekątna wyświetlacza montowanego w ciągniku Tym T130
Po wejściu do kabiny widać koreański porządek z wyważonymi proporcjami elektroniki i rozwiązań mechanicznych. Dźwigniami obsługuje się np. przepływ w zaworach hydrauliki zewnętrznej, zakresy skrzyni biegów (choć są zdublowane przyciskami) i zmianę prędkości WOM-u.
Czytaj dalej
Nie zabrakło prostego podłokietnika, którego najważniejszą funkcją jest obsługa tylnego podnośnika hydraulicznego. Ponadto znajduje się na nim wspomniany przycisk do zmiany półbiegów. W części tylnej pod pokrywą umieszczone są potencjometry do sterowania EHR-em tylnego TUZ-u.
Na desce rozdzielczej zamontowano klasyczny kolorowy wyświetlacz. W jego części środkowej można śledzić na jakim półbiegu aktualnie ciągnik jedzie. Dużo więcej informacji znajdziemy na wyświetlaczu o przekątnej 10,1 cala. Poza danymi dotyczącymi pracy traktora podzielonymi na jego podzespoły (silnik, przekładnia, podnośnik) może na nim wyświetlać obraz kamery lub kamer zainstalowanych na traktorze. Tylna jest na liście wyposażenia standardowego, a przednia dostępna jako opcja. Wyświetlacz pozwala obsługiwać również radio.
Rozstaw osi ciągnika Tym T130 wynosi 2590 mm, a masa 4470 kg. Maksymalny udźwig tylnego TUZ to 3742 kG. To trochę mało jak na ciągnik o mocy prawie 130 KM i należy o tym pamiętać decydując się na zakup tego traktora. Jak nie będzie agregowany z ciężkimi maszynami, to można o tym minusie zapomnieć. Być może Pronar pokusi się o zwiększenie udźwigu? Ma na to czas, bo traktor ten nie ma jeszcze homologacji i będzie w sprzedaży prawdopodobnie od stycznia 2024 r. Ponadto Pronar ma możliwości techniczne, aby podrasować hydraulikę Tyma.