Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Claas Arion 450 po przepracowaniu 1700 godzin. Więcej ma zalet, czy wad?

Dodano: 22.02.2024
Claas Arion 450 15 fot. Tomasz Kuchta
Jak po przepracowaniu 1700 godzin swój ciągnik Claas Arion 450 ocenia właściciel? fot. Tomasz Kuchta

Jak sprawuje się Claas Arion 450 kupiony przez rolnika 2,5 roku temu? W tym czasie ciągnik zdecydowanie się nie obijał. Jak właściciel ocenia swój traktor po przepracowaniu 1700 godzin?

Czy Claas Arion 450 okazał się dobrym zakupem? Jakie rozwiązania zastosowane w nim zasługują na pochwałę? No i co z wadami, czy nie psują ode całkowitego odbioru ciągnika? Przekonajmy się.

Wsparcie na rolnictwo 4.0. Ile wniosków wpłynęło do ARiMR?

Nabór wniosków na wsparcie w zakresie rolnictwa 4.0 cieszył się na tyle dużym zainteresowaniem rolników, że został przedwcześnie zakończony po zaledwie trzech dobach. Postanowiliśmy zapytać ARiMR, ile wniosków w ramach tego działania złożyli rolnicy.
Czytaj dalej

Ten Claas Arion 450 pracuje codziennie

Przez dwa i pół roku Claas Arion 450 przepracował u Rafała Prokopka, rolnika z Przykwy w woj. lubelskim łącznie 1700 godzin, co daje nam średnio 700 godzin rocznie.

– Wykonuje on codzienne obowiązki w naszym gospodarstwie specjalizującym się w hodowli bydła, a dodatkowo jest również głównym koniem pociągowym, przez co wykorzystujemy go także do ciężkich prac polowych – wyjaśnia rolnik.

 

Silnik Claasa Ariona 450 spełnia wymagane normy czystości spalin dzięki zastosowaniu katalizator DOC i SCR. Na jego pokładzie nie ma filtra DPF.

Ciągnik napędzany jest 4-cylindrowym silnikiem FPT o pojemności 4,5 l i w tym wypadku generuje 130 KM mocy maksymalnej. Niech nas nie zwiodą jego stosunkowo niewielkie gabaryty, bowiem rolnik twierdzi, że z ładowaczem oraz z zaczepionym łyżkokrokodylem waży on ok. 7,1 t.

Claas Arion 450 3 fot. Tomasz Kuchta
Rolnik chwali sobie mały promień skrętu ciągnika, co przydaje się przy pracy na dość ciasnym podwórku fot. Tomasz Kuchta

Te gabaryty z pewnością przydają się w pracy z pługiem 4-skibowym obracalnym rozstawionym na 48 cm na skibę, z prasą McHale 5400C, czy z 3-metrowym kultywatorem wyposażonym w siedem elementów roboczych.

Oszczędny jak Arion

Opisywany rolnik bardzo skrupulatnie podchodzi do mierzenia zużycia paliwa. Po pierwsze zauważył on, iż wskazania komputera pokładowego są pod tym względem bardzo zbliżone do realnego zużycia.

– W przypadku orki pługiem obracalnym 4-skibowym rozstawionym prawie na 2 m szerokości roboczej i przy głębokości roboczej wynoszącej ok. 20 cm zużycie paliwa wynosi ok. 12-13 l/ha. Z kolei przy pracy z 3-metrowym gruberem wyposażonym w 7 łap spalanie kształtuje się na poziomie 7-8 l/ha – wylicza Rafał Prokopek.

Claas Arion 450 fot. Tomasz Kuchta
4-cylindrowa, 4,5-litrowa jednostka napędowa produkcji FPT może poszczycić się niskim zużyciem paliwa fot. Tomasz Kuchta

Traktor pracuje również z prasą McHale 5400C, gdzie przy dobrych warunkach jest w stanie sprasować nawet 60 bel na godzinę, zużywając w tym czasie 11,6 l oleju napędowego. Apetyt na paliwo został także zmierzony w czasie transportu z przyczepą skorupową. Wówczas w ciągu 11 godzin pracy spalił ok. 70 litrów oleju napędowego, co przekłada się na zużycie ok. 6,4 l/godzinę.

– Muszę powiedzieć wprost, że niskie zużycie paliwa to jeden z podstawowych atutów mojego ciągnika Claas Arion 450. To tym bardziej istotne, że traktor w skali roku przepracowuje u mnie ok. 700 godzin, zatem oszczędność w spalaniu to dla mnie konkretny zysk – kwituje Prokopek.

Zalety Claasa Arion 450

Pierwszym atutem ciągnika wskazanym przez rolnika jest zdecydowanie wygoda pracy, jaką on oferuje. Amortyzacja przedniej osi oraz 2-punktowa amortyzacja kabiny jego zdaniem robią świetną robotę, przy pracy z ładowaczem czołowym kapitalnym rozwiązaniem jest zaś dach panoramiczny.

Claas Arion 450 10 fot. Tomasz Kuchta
Panoramiczna szyba przednia w połączeniu z przeszklonym dachem oferuje świetną widoczność przy pracy z ładowaczem czołowym fot. Tomasz Kuchta

– Rocznie zwożę ok. 1000 bel i przy składowaniu ich na 4-5 warstwach nie muszę się schylać, żeby móc zobaczyć najwyżej położone bele. Panoramiczny dach to nieoceniony komfort pracy operatora – dodaje Prokopek.

Bardzo przydatną funkcją przy pracy z ładowaczem czołowym jest zdaniem naszego rozmówcy mostkowanie pomp hydraulicznych, które odbywa się po wciśnięciu przycisku. Dzięki temu możemy uzyskać maksymalny wydatek oleju (100 l/min) do zaworów hydraulicznych, a w przypadku pracy z ładowaczem zwiększyć efektywność jego pracy.

Żadnych problemów nie nastręcza codzienna obsługa serwisowa ciągnika – zarówno filtr powietrza, pakiet chłodnic, czy miarka oleju są łatwo dostępne z poziomu gruntu.

Claas Arion 450 17 fot. Tomasz Kuchta
Przy pracy z ładowaczem czołowym bardzo przydatny jest przycisk odpowiedzialny za mostkowanie pomp hydraulicznych. Dzięki temu praca ładowaczem zyskuje na efektywności fot. Tomasz Kuchta

– Jako, że traktor ze względu na hodowlę bydła wykorzystywany jest codziennie, to bardzo ważna jest dla mnie jego bezawaryjność. Póki co, przez 1700 godzin pracy mój Claas Arion 450 jeszcze ani razu mnie nie zawiódł – wspomina Rafał Prokopek.

Jakie ciągnik ma wady?

Choć zalet traktora rolnik znalazł zdecydowanie więcej, to dostrzega on również kilka jego mankamentów.

Największym minusem ciągnika jest widoczność z kabiny na tylne zaczepy. O ile ramiona TUZ jeszcze widać, o tyle zaczepów kompletnie nie. Co prawda mamy dodatkowe lusterko zamontowane na tylnej szybie, ale mimo wszystko do podczepiania np. przyczep potrzebny jest wprawiony operator – punktuje Prokopek.

Claas Arion 450 fot. Tomasz Kuchta
Widoczność z kabiny na zaczepy jest niestety bardzo słaba fot. Tomasz Kuchta

Drugą wadą wskazaną przez rolnika jest umieszczenie wlotów powietrza do wentylacji i nagrzewnicy na błotnikach. Zdaniem gospodarza błotniki są bardzo duże i zbierają mnóstwo kurzu, który następnie trafia do filtra. To z kolei powoduje, że trzeba tam często zaglądać i przedmuchiwać filtr.

Choć przednia oś w Arionie jest niezwykle komfortowa, to jednak znajdziemy na niej aż 24 punkty smarne, które należy smarować co 50 godzin. Zdaniem Prokopka przydałby się w tym miejscu układ centralnego smarowania.

Na koniec rolnik dodaje, że na gwarancji wymiany wymagał również dżojstik, bowiem nie wszystkie jego funkcje działały prawidłowo. Z tym zadaniem serwis uporał się jednak w ciągu jednego dnia i później problem już nie powrócił.

Claas Arion 450 13 fot. Tomasz Kuchta
Na gwarancji wymieniany był dżojstik, bowiem nie wszystkie funkcje działały należycie fot. Tomasz Kuchta

Claas Arion 450 godny polecenia

Podsumowując swoje dotychczasowe doświadczenia rolnik jest w pełni zadowolony ze swojej maszyny i może ją polecić innym.

– W moim przypadku zalety Ariona 450 zdecydowanie przyćmiewają wyliczone przeze mnie wady. Traktor jest oszczędny, bezawaryjny i dobrze wyważony. Doświadczenia z tym traktorem pokazują mi, że gdybym dzisiaj stał przed zakupem nowego ciągnika, to znów postawiłbym na Claasa – podsumowuje Rafał Prokopek, rolnik z Przykwy w woj. lubelskim.

Claas Arion 450 6 fot. Tomasz Kuchta
Amortyzowana przednia oś znacząco podnosi komfort pracy operatora. Posiada ona jednak aż 24 punkty smarne fot. Tomasz Kuchta
Claas Arion 450 18 fot. Tomasz Kuchta
Codzienna obsługa serwisowa nie nastręcza operatorowi trudności. Dostęp do filtra powietrza, chłodnic i miarki oleju jest bardzo dobry fot. Tomasz Kuchta
Claas Arion 450 7 fot. Tomasz Kuchta
Umieszczenie wlotów powietrza do nagrzewnicy i wentylacji jest niezbyt komfortowy. Gromadzi się tam sporo kurzu i sam filtr wymaga częstego przedmuchiwania fot. Tomasz Kuchta
Claas Arion 450 4 fot. Tomasz Kuchta
Jak dotąd, Rafał Prokopek jest bardzo zadowolony z tego, jak w jego gospodarstwie sprawuje się Claas Arion 450 fot. Tomasz Kuchta
Claas Arion 450 5 fot. Tomasz Kuchta
Z ładowaczem czołowym i zamontowanym łyżkokrokodylem ciągnik waży 7,1 t fot. Tomasz Kuchta
Claas Arion 450 12 fot. Tomasz Kuchta
Tak prezentuje się panel sterowniczy umieszczony po prawej stronie operatora fot. Tomasz Kuchta
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy Kupił nowe opony Trelleborg i napełnił je cieczą