Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Deutz-Fahr 5 Keyline z telemetrią i w wersji Lamborghini

Dodano: 10.05.2024
Ciągniki Deutz-Fahr 5 Keyline wpisują się pomiędzy serie traktorów Deutz-Fahr 5 D Keyline i Deutz-Fahr 5. Dotyczy to cen, zastosowanych rozwiązań technicznych i komfortu pracy © TRAKTOR24.pl
Ciągniki Deutz-Fahr 5 Keyline wpisują się pomiędzy serie traktorów Deutz-Fahr 5 D Keyline i Deutz-Fahr 5. Dotyczy to cen, zastosowanych rozwiązań technicznych i komfortu pracy © TRAKTOR24.pl

W artykule „Deutz-Fahr 5 Keyline trafia w dziesiątkę polskiego rynku ciągników 75-106 KM” przedstawiliśmy naszą recenzję z pracy polowej takiego traktora o mocy 95 KM. Tym razem skupiamy się na ocenie kabiny, hydrauliki, WOM i możliwościach zastosowania w tak prostym ciągniku telemetrii. Uwaga – traktor Deutz-Fahr 5 Keyline można również zamówić w wersji Lamborghini Special Edition. To przysłowiowa wisienka na torcie pozwalająca klasycznemu ciągnikowi budzić skojarzenia z autem sportowym.

Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje

Podczas naszego testu siewnika Lemken Solitair DT siany był jęczmień jary w dawce 155 kg/ha. Na polu po orce jesiennej rozsiany został tylko nawóz i wykonano płytką uprawę broną talerzową. W takich warunkach sprawdzaliśmy pracę siewnika, który zagregowany był z ciągnikiem Claas Axion 810. Od razu zaznaczamy, że ten 215-konny traktor miał sporą nadwyżkę mocy. Wystarczyłby 160-konny.
Czytaj dalej

Przypominamy, że seria ciągników Deutz-Fahr 5 Keyline obejmuje 4 modele z silnikami 4-cylindrowymi o mocach maksymalnych: 75 (5075), 95 (5095) i 106 KM (5105). Najsilniejszy dostępny jest również w wersji ze wzmocnionymi osiami (5105 Plus), co pozwoliło zwiększyć jego DMC do 7 ton. Pozostałe mają ten parametr na poziomie 6,5 tony.

Kabina w standardzie Deutz-Fahra

Po wejściu do 4-słupkowej kabiny ciągnika Deutz-Fahr 5 Keyline zobaczymy dźwignie mechaniczne przeplatane klawiszami i przyciskami. Właśnie tutaj najlepiej widać największą zaletę ciągnika serii Deutz-Fahr 5 Keyline wpływającą na jego dobrą cenę ostateczną – wyśrodkowane połączenie mechaniki z elektroniką. Co ważne, chociaż traktory Deutz-Fahr 5 Keyline nie są ciągnikami z półki wyższej, to po jakości materiałów zastosowanych w kabinie widać, że nie oszczędzano na jej wykończeniu.

Zawieszenie kabiny oparte jest na Hydro Silent-Blockach, czyli do jej amortyzacji wykorzystywana jest nie tylko guma, ale również olej. Producent podaje, że w porównaniu do klasycznego zawieszenia na samych gumach, pozwala to zredukować o aż 40% więcej drgań. Podczas naszego testu ciągnika Deutz-Fahr 5095 Keyline (cały artykuł tutaj) jeździliśmy jego wersją z kabiną Comfort. Bogatsza Hi-Line ma matę podłogową nie tylko pod nogami operatora, ale również na podłodze wokół jego fotela. Ponadto w miejscu zwykłego twardego siedziska dla pasażera znajduje się składane miękkie siedzenie z oparciem. Posiada ono pasy bezpieczeństwa, co pozwala zarejestrować ciągnik jako 2-osobowy.

Po wejściu do 4-słupkowej kabiny ciągnika Deutz-Fahr 5 Keyline widać największą zaletę ciągnika serii Deutz-Fahr 5 Keyline wpływającą na jego dobrą cenę ostateczną – wyśrodkowane połączenie mechaniki z elektroniką © TRAKTOR24.pl
Po wejściu do 4-słupkowej kabiny ciągnika widać największą zaletę ciągnika serii Deutz-Fahr 5 Keyline wpływającą na jego dobrą cenę ostateczną – wyśrodkowane połączenie mechaniki z elektroniką © TRAKTOR24.pl

Operator w kabinie może swobodnie się obrócić, co pomaga np. zagregować z traktorem maszynę. Już sama obsługa hamulca ręcznego pokazuje, że nie trzeba wciskać ręki w wąską przestrzeń. Miejsca jest po prostu dużo i za ten parametr kabinie traktora należy się ocena szkolna bardzo dobry. Deska rozdzielcza zintegrowana z kolumną kierownicy pokazuje wszystkie niezbędne informacje, włącznie z załączonym biegiem Powershift (półbiegiem) i funkcją Stop&Go. Ta ostatnia, przypominamy pozwala zatrzymać ciągnik tylko pedałem hamulca nożnego, który jednocześnie uruchamia sprzęgło.

40% – 

aż o tyle zostały zredukowane drgania przenoszone do kabiny ciągnika Deutz-Fahr 5 Keyline po zastosowaniu zwieszenia Hydro Silent-Block. Porównanie odnosi się do klasycznego zawieszenia na samych gumach o nazwie Silent-Block.

W ciągniku Deutz-Fahr elektrohydraulicznie uruchamia się napęd osi przedniej, blokadę mechanizmów różnicowych i tylny WOM. Standardowo dostępne są jego obroty 540 lub 540E. Przyciski do obsługi ramion tylnego podnośnika znajdują się również na tylnych błotnikach. Opcjonalnie dostępny jest WOM synchro, który dostosowany jest do prędkości jazdy traktora.

Deutz-Fahr 5 Keyline ma 2 pompy do hydrauliki

Ciągnik ma montowaną zębatą pompę hydrauliczną o wydatku 55 l/min. Nie jest jednak jedyna, bo druga obsługująca tylko układ kierowniczy traktora podaje 35 l/min. Sumaryczny wydatek wynosi więc 90 l/min. Warto o tym pamiętać porównując ciągnik Deutz-Fahr 5 Keyline z traktorem innego producenta, gdzie podany jest wydatek jednej pompy, ale obsługującej zarówno zawory hydrauliki zewnętrznej, jak i układ kierowniczy.

35 l/min – 

to wydatek pompy hydraulicznej ciągnika Deutz-Fahr 5 Keyline obsługującej układ kierowniczy.

Liczba par tylnych złączy hydraulicznych wynosi 3. Jedno z nich wyposażone jest w regulator wydatku oleju, którego pokrętło umieszczone jest z tyłu ciągnika pomiędzy kabiną, a blokiem zaworów. Wszystkie zawory hydrauliczne obsługiwane są dużymi dźwigniami dwustronnego działania. Funkcja detent (wychylenie do siebie i zablokowanie) pozwala uzyskać stały wydatek oleju. Natomiast funkcja float (wychylenie od siebie i zablokowanie) powoduje uzyskanie otwartego przepływu oleju.

Gniazda hydrauliki zewnętrznej obsługiwane są dźwigniami. Sterowanie elektrohydrauliczne nie jest dostępne, ale funkcja Easy Lift pozwala obsługiwać podnośnik mechaniczny za pomocą klawisza © TRAKTOR24.pl
Gniazda hydrauliki zewnętrznej obsługiwane są dźwigniami. Sterowanie elektrohydrauliczne nie jest dostępne, ale funkcja Easy Lift pozwala obsługiwać podnośnik mechaniczny za pomocą klawisza © TRAKTOR24.pl

Obok trzech dźwigni do obsługi gniazd hydrauliki zewnętrznej traktora zamontowane są dwie do sterowania tylnym TUZ. Po ustawieniu wysokości podnoszenia i siły opuszczania jego ramion, funkcja Easy Lift pozwala jednak obsługiwać podnośnik mechaniczny za pomocą klawisza. Znajduje się on na prawej konsoli w dobrym do częstej obsługi miejscu. Dosłownie obok umieszczone są 2 przyciski pamięci obrotów silnika.

55 l/min – 

to wydatek pompy hydraulicznej ciągnika Deutz-Fahr 5 Keyline obsługującej zawory hydrauliki zewnętrznej.

W ciągniku nie zabrakło drobiazgów, które doceniamy. To fabryczny uchwyt na telefon w bardzo poręcznym miejscu i znajdujące się obok złącze USB pozwalające smartfon ładować. Wielu użytkowników skorzysta zapewne za wspornika do monitorów zamontowanego w tylnej części prawej szyby. Na lewym nadkolu za siedziskiem pasażera umieszczono otwór na butelkę i za nim spory schowek.

Obsługa zmiany prędkości WOM i hamulca ręcznego nie wymagają wciskania ręki w wąskie przestrzenie. W całej kabinie miejsca jest po prostu dużo, co w ciągniku tej klasy mocy nie jest oczywiste © TRAKTOR24.pl
Obsługa zmiany prędkości WOM i hamulca ręcznego nie wymagają wciskania ręki w wąskie przestrzenie. W całej kabinie miejsca jest po prostu dużo, co w ciągniku tej klasy mocy nie jest oczywiste © TRAKTOR24.pl

Bez kierowania automatycznego, ale z telemetrią

Naszym zdaniem minusem traktorów Deutz-Fahr 5 Keyline jest brak fabrycznej opcji prowadzenia automatycznego poprzez sterowanie układem kierowniczym. Pozostaje opcja doposażenia w np. kierownicę elektryczną przez dealera lub inną firmę specjalizującą się w tych rozwiązaniach.

2800 zł netto – 

to cena sugerowana (w maju 2024 r.) modułu BTM pozwalającego na podłączenie na rok ciągnika Deutz-Fahr 5 Keyline do usługi telemetrii w ramach aplikacji SDF Farm Managment. W kolejnych latach cena spada do 1500 zł/rok

Za to jest możliwość korzystania z telemetrii, czyli śledzenia w aplikacji informacji przekazywanych z ciągnika w czasie rzeczywistym. Wystarczy wpiąć moduł BTM (mała kostka) w złącze diagnostyczne ciągnika i połączyć się z nim telefon poprzez Bluetooth. Wcześniej należy w smartfonie zainstalować aplikację SDF Farm Managment. Pozwala to na bieżąco zapisywać dane dotyczące m.in. zużycia paliwa, prędkości obrotowej silnika i jazdy, temperatury oleju i cieczy chłodzącej, stanu paliwa w zbiorniku. Ponadto można zaznaczyć granice pola, na którym traktor pracuje i sprawdzać postępy w pracy oraz linie przejazdów. Śledzenie ciągnika jest aktywne cały czas i zawsze można sprawdzić, gdzie się znajduje. Cena modułu BTM wynosi w pierwszym roku użytkowania wynosi 2800 zł netto, a w kolejnych 1500 zł netto. Podstawowe funkcje aplikacji SDF Farm Managment są darmowe. Za bardziej zaawansowane płaci się abonament roczny. Można wtedy otrzymywać bardziej zaawansowane alerty, zarządzać całym parkiem maszynowym, korzystać z analiz zebranych danych i na ich podstawie podejmować decyzje pozwalające pracować wydajniej.

Deutz-Fahr 5 Keyline może posiadać telemetrię. Wystarczy wpiąć moduł BTM (mała kostka) w złącze diagnostyczne ciągnika i połączyć z nim telefon poprzez Bluetooth © TRAKTOR24.pl
Deutz-Fahr 5 Keyline może posiadać telemetrię. Wystarczy wpiąć moduł BTM (mała kostka) w złącze diagnostyczne ciągnika i połączyć z nim telefon poprzez Bluetooth © TRAKTOR24.pl

Deutz-Fahr 5 Keyline Lamborghini Special Edition

Czy można jeździć ciągnikiem i budzić skojarzenia z autem sportowym? Jak wspomnieliśmy na wstępie tak, wystarczy zamówić ciągnik marki Deutz-Fahr Special Edition w wersji wyposażenia Lamborghini. Od teraz może to nawet być ciągnik o mocy zaledwie 75 KM, czyli najsłabszy model serii traktorów Deutz-Fahr 5 Keyline. Ponadto opcja ta obejmuje wszystkie pozostałe ciągniki tej serii.

215 tys. zł netto – 

to cena sugerowana (w maju 2024 r.) ciągnika Deutz-Fahr 5105 Keyline w wersji z rewersem elektrohydraulicznym i przekładnią 20/20 Hi-Lo.

Traktor Deutz-Fahr 5 Keyline Lamborghini Special Edition ma biały kolor nadwozia, napis Lamborghini na masce i zamiast logo Deutz-Fahr, logo z bykiem marki Lamborghini. Jest to więc opcja dla koneserów i nie spodziewamy się w Polsce lawiny zamówień na tego typu ciągniki. Za to cały czas stawiamy dolary przeciwko orzechom, że modele Deutz-Fahr 5 Keyline w drugim półroczu tego roku zagoszczą na podium najpopularniejszych nowych traktorów w Polsce.

Do śledzenia ciągników Deutz-Fahr 5 Keyline nie trzeba używać dronów. Wystarczy moduł BTM pozwalający na podłączenie traktora do usługi telemetrii w ramach aplikacji SDF Farm Managment © TRAKTOR24.pl
Do śledzenia ciągników Deutz-Fahr 5 Keyline nie trzeba używać dronów. Wystarczy moduł BTM pozwalający na podłączenie traktora do usługi telemetrii w ramach aplikacji SDF Farm Managment © TRAKTOR24.pl
Deutz-Fahr 5 Keyline może mieć opony tylne w rozmiarze do 34 cali lub wąskie do 44 cali. Traktor ma hamowane wszystkie koła © TRAKTOR24.pl
Deutz-Fahr 5 Keyline może mieć opony tylne w rozmiarze do 34 cali lub wąskie do 44 cali. Traktor ma hamowane wszystkie koła © TRAKTOR24.pl
Obsługa przekładni ciągnika Deutz-Fahr 5 Keyline wymaga aktywności fizycznej w przypadku zmiany przełożenia głównego i zakresu. Bieg Powershift (półbieg) załącza się i wyłącza za pomocą przycisków © TRAKTOR24.pl
Obsługa przekładni ciągnika wymaga aktywności fizycznej w przypadku zmiany przełożenia głównego i zakresu. Bieg Powershift (półbieg) załącza się i wyłącza za pomocą przycisków © TRAKTOR24.pl
Deutz-Fahr Lamborghini Special Edition w ciągniku o mocy zaledwie 75 KM. Teraz to możliwe, bo ta opcja wyposażenia trafiła do serii Deutz-Fahr 5 Keyline fot. materiały prasowe
Deutz-Fahr Lamborghini Special Edition w ciągniku o mocy zaledwie 75 KM. Teraz to możliwe, bo ta opcja wyposażenia trafiła do serii Deutz-Fahr 5 Keyline fot. materiały prasowe
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy