Czytaj dalej
Odwiedziliśmy autoryzowanego dealera ciągników Valtra, aby odpowiedzieć na to pytanie szczegółowo. W połowie stycznia 2024 r. w Rudniku k. Raciborza w oddziale firmy Chempest przyglądaliśmy się pracy serwisanta Michała Pacyniaka. W ramach programu Valtra Smart Check przeprowadzał on przegląd ciągnika Valtra T171 z roku 2008.
Program Valtra Smart Check trwa formalnie od października do końca marca, ale to ostatecznie dealer decyduje o jego dostępności. Dlatego najlepiej znaleźć najbliższego i zapytać o możliwy termin bezpłatnego przeglądu. Programem tym objęte są wszystkie ciągniki Valtra mające co najmniej 5 lat i nie posiadające ważnej umowy serwisowej ani przedłużonej gwarancji AGCO.
tyle pozycji liczy lista kontrolna programu Smart Check.
– Ta darmowa inspekcja ciągnika po sezonie, prowadzona jest przez przeszkolonych i profesjonalnie wyposażonych serwisantów oraz przebiega według listy kontrolnej obejmującej ponad 70 punktów. Po jej zakończeniu tworzona jest informacja zwrotna, co wymaga uwagi i w najbliższym czasie lub w trybie pilnym należy naprawić, albo wymienić. Klient zyskuje bezcenną informację i decyduje, co z nią zrobi. Naprawę może zlecić od razu lub odłożyć na później – wyjaśnia Maciej Mielczarek, regionalny menadżer ds. obsługi posprzedażowej AGCO.
Dodajmy, że program Smart Check jest dostępny wyłącznie u dealerów Valtra Polska, którzy w nim uczestniczą. Można to sprawdzić tutaj.
z takim momentem powinny być dokręcone nakrętki kół ciągnika Valtra T171 z rocznika 2008.
Ciągnik na przegląd należy dostarczyć do autoryzowanego dealera we własnym zakresie lub ponieść koszty dojazdu mechanika do gospodarstwa. Przypominamy – sama inspekcja Smart Check jest bezpłatna. Użytkownicy dwóch i więcej ciągników Valtra powinni więc wizytę mechanika połączyć. Jak ma przyjechać do traktora na gwarancji, to przy okazji może zrobić przegląd starszego modelu w ramach programu Smart Check. W opisywanym przez nas przypadku, traktor został dostarczony do punktu dealerskiego z ważnego powodu dodatkowego. RSP Jaryszów k. Strzelec Opolskich, będący jego właścicielem kupił bowiem nową Valtrę T215. Po zakończonej inspekcji Smart Check modelu T171, obydwa ciągniki pojechały do miejscowości Jaryszów na niskopodwoziówce.
Każdy z punktów zawartych na liście kontrolnej programu Smart Check był sprawdzany krok po kroku. – Na początek w aplikacji serwisowej Tech Connect sprawdzam dostępność programów wsparcia produktu. Po wpisaniu numeru seryjnego ciągnika jest to od razu widoczne. W tym ciągniku Valtra T171 wszystko jest aktualne – mówi Michał Pacyniak. – Jeżeli w ciągniku, kupionym w Polsce lub za granicą, nie była realizowana obowiązująca go akcja serwisowa, to zostanie to wykryte i skonsultowane z klientem – dodaje Maciej Mielczarek.
z takim przebiegiem na przegląd Smart Check trafiła Valtra T171.
Valtra T171, która trafiła na przegląd Smart Check niestety nie ma zapisanej historii serwisowej. Dlatego podejście do wymiany olejów może opierać się tylko na zaleceniach fabrycznych. W nowszych traktorach z historią serwisową zapisaną w chmurze danych jest to podane czarno na białym. Dzięki temu nabywając ciągnik z dowolnego źródła, można to sprawdzić nawet w momencie jego zakupu.
Michał Pacyniak przeprowadzając przegląd Smart Check, na wyświetlaczu słupka kabiny nie odczytał żadnego kodu błędu. Znalazł jednak w kilku miejscach elementy już mocno wyeksploatowane, których wymiana jest potrzebna w trybie pilnym. Na wydruku podsumowania inspekcji Smart Check zostało to zaznaczone kolorem czerwonym. Dodatkowe wyróżnienie trójkątem z wykrzyknikiem, pomaga na te miejsca szybko zwrócić uwagę.
Jednym z podzespołów wymagających szybkiej interwencji serwisowej okazał się układ kierowniczy. Michał Pacyniak do wymiany zakwalifikował przeguby i ich tuleje. Oczywiście po ich wymianie należy ustawić zbieżność kół.
tak długą gwarancję mają oryginalne części zamienne AGCO.
Innym elementem wymagającym pilnej wymiany okazały się końcówki ramion tylnego TUZ, w których znajdują się haki. Po latach eksploatacji po prostu się zużyły i miały nadmierny luz w miejscu osadzenia kul. Do wymiany zakwalifikowany został również mechanizm regulacji prędkości wentylatora kabiny.
Ostatecznie właściciel Valtry T171 otrzymał raport o jej stanie technicznym, który pomoże mu podejmować ważne decyzje dotyczące naprawy ciągnika. Niektóre z nich, jak luzy w układzie kierowniczym mają przecież wpływ na bezpieczeństwo jazdy i nie można ich lekceważyć. Dlatego trudno przecenić przegląd Smart Check i powstałe po nim zalecenia. W codziennej pracy rolnika brakuje czasu na dokładne sprawdzenie traktora. Nawet jak ciągnik trafia na stację diagnostyczną z powodu przeglądu okresowego, to zakres prac tam wykonywanych jest zdecydowanie uboższy od tych prowadzonych w ramach programu Smart Check.
RSP Jaryszów gospodaruje obecnie na ok. 200 ha użytków rolnych. Pierwszą Valtrę T171 kupioną w 2008 r. wykorzystywano tam do różnorodnych prac polowych. Była to orka, uprawa pożniwna i przedsiewna. Od 4 latach ciągnik pracuje w transporcie a od dwóch po doposażeniu w pług odśnieżny pomaga utrzymać zimą przejezdne drogi. Traktor podczas naszej wizyty miał na liczniku przebieg 10159 godzin.
– Wymienialiśmy pompę hydrauliczną, pompy hamulcowe, które zostały uszkodzone z powodu awarii akumulatora hydraulicznego oraz ramiona tylnego podnośnika. Silnik i przekładnia pracują bezproblemowo, ale oleje i filtry wymieniamy zawsze na czas – zaznacza Maciej Szponiarski, kierownik produkcji w RSP Jaryszów.
– Czekamy na decyzję szefostwa RSP Jaryszów w temacie naprawy Valtry T171, dla której przeprowadziliśmy przegląd Smart Check. Używamy tylko oryginalnych części AGCO, co oznacza, że mają one standardową 12-miesięczną gwarancję. Obejmuje ona również robociznę naszego wykfalifikowanego mechanika – podkreśla Łukasz Kucharczyk, kierownik działu obsługi posprzedażowej w firmie Chempest.