Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Wszystko o odciążeniu hydropneumatycznym kosiarki Samasz

Dodano: 08.05.2023
Kosiarkę z hydropneumatycznym systemem odciążenia listwy tnącej docenimy najbardziej podczas szybkiej pracy na nierównych łąkach. Natomiast z punktu widzenia młodych roślin, rosnących na nowo powstałych użytkach zielonych, będą one wdzięczne za wybranie tego rozwiązania z powodu ich łagodnego traktowania przez listwę tnącą © Samasz
Kosiarkę z hydropneumatycznym systemem odciążenia listwy tnącej docenimy najbardziej podczas szybkiej pracy na nierównych łąkach. Natomiast z punktu widzenia młodych roślin, rosnących na nowo powstałych użytkach zielonych, będą one wdzięczne za wybranie tego rozwiązania z powodu ich łagodnego traktowania przez listwę tnącą © Samasz

Zalet odciążenia hydropneumatycznego kosiarki dyskowej jest tak dużo, że maszyny z takim wyposażeniem stają się coraz częściej pierwszym wyborem rolników. Przyjrzyjmy się jak ten system działa i na co zwracać uwagę podczas jego obsługi. Zrobimy to na przykładzie maszyny z zawieszeniem centralnym Samasz serii KT.

Kosiarki dyskowe Samasz serii KT z zawieszeniem centralnym produkowane są w 3 szerokościach roboczych 2,6 / 3,0 / 3,4 m. Montowane są w nich listwy tnące PerfectCut. Standardowo wyposażane są one w odciążenie za pomocą dwóch długich sprężyn, których agresywność działania zmienia się przekładając sworznie. Natomiast opcjonalnie dostępny jest system hydropneumatyczny, którego obsługę zaraz poznamy.

W kosiarkach dyskowych Samasz serii KT z zawieszeniem centralnym montowane są listwy tnące PerfectCut. Standardowo wyposażane są one w odciążenie za pomocą dwóch długich sprężyn © Samasz
W kosiarkach dyskowych Samasz serii KT z zawieszeniem centralnym montowane są listwy tnące PerfectCut. Standardowo wyposażane są one w odciążenie za pomocą dwóch długich sprężyn © Samasz

Takie połączenie to najlepsze kopiowanie

Nie ulega wątpliwości, że najlepszy efekt kopiowania koszonej powierzchni łąki lub pola przez listwę tnącą kosiarki dyskowej, zapewnia połącznie dwóch rozwiązań technicznych. To zawieszenie centralne i odciążenie hydropneumatyczne. Ich zgranie pozwala pracować szybko – nawet bardzo szybko. Ponadto, na co nie zwraca się często uwagi, dobre kopiowanie połączone z wydajną pracą nie przyspiesza zużycia podzespołów maszyny. Dlatego zakup kosiarki z zawieszeniem centralnym i odciążeniem hydropneumatycznym powinniśmy traktować również jako inwestycję w jej trwałość.

Delta-T to wskaźnik ratujący opryskiwanie

Zanim rozpoczniemy opryskiwanie roślin powinniśmy zwracać uwagę na aktualną zależność pomiędzy temperaturą a wilgotnością powietrza. Jeżeli zlekceważymy mówiący o niej wskaźnik Delta-T, to oprysk będzie przypominał pracę metodą chybił-trafił. Jak nie dopisze nam szczęście, to cała droga chemia zadziała słabo lub nawet wcale.
Czytaj dalej

Maksymalne odciążenie na łące podmokłej

Zawieszenie centralne kosiarki Samasz serii KT pozwala na jej dostosowywanie się do nierówności terenu. Pochylenie na boki może wynosić od +30o do -30o. To nie koniec możliwości kopiowania podłoża przez tę maszynę. Zwiększa się znacząco dzięki jednoczesnej pracy hydropneumatycznego systemu odciążenia listwy tnącej.

70-80 kg – 

zaledwie tyle wynosi nacisk na listwę tnącą kosiarki Samasz serii KT po ustawieniu maksymalnego odciążenia hydropneumatycznego

System ten pozwala operatorowi za pomocą hydrauliki ciągnika zmieniać siłę nacisku listwy tnącej kosiarki na podłoże. Na łąkach o słabej lub podmokłej darni, należy adekwatnie do zastanych warunków i kondycji roślin zwiększyć odciążenie w układzie hydropneumatycznym. Tak samo postępujemy podczas zbioru pierwszego pokosu po podsiewie traw lub zasiewie np. lucerny w uprawie polowej. Niewielki nacisk nie tylko ułatwia kopiowanie nierówności podłoża przez maszynę, ale również zmniejsza zużycie płozy ślizgowej listwy tnącej.

Minimalne odciążenie na łące suchej

Na łące suchej o twardym i równym podłożu można pokusić się o koszenie z dużą prędkością, co oczywiście pozwala zwiększyć wydajność pracy. Układ odciążenia hydropneumatycznego powinien wtedy w minimalnym stopniu oddziaływać na listwę tnącą. Dzięki temu praca przebiega stabilnie i ewentualne podskakiwanie po natrafieniu listwy tnącej na nierówności lub przeszkody zostanie zredukowane.

Manometr jest wyskalowany do maksymalnych 250 bar, ale w praktyce nie powinno się przekraczać wartości 65-90 bar © Samasz
Manometr jest wyskalowany do maksymalnych 250 bar, ale w praktyce nie powinno się przekraczać wartości 65-90 bar © Samasz

Skala manometru może zmylić

Jak już wiadomo, system odciążenia hydropneumatycznego pozwala wybrać siłę nacisku listwy tnącej na podłoże i utrzymywać ją niezależnie od ukształtowania terenu. Wartość ciśnienia w tym układzie w przypadku kosiarki Samasz serii KT odczytujemy na manometrze widocznym z kabiny ciągnika. Uwaga, chociaż jest on wyskalowany do maksymalnych 250 bar, to w praktyce nie powinno się przekraczać wartości 65-90 bar.

Większe ciśnienie, czyli mniejszy nacisk

Do zmiany ciśnienia służy sterownik kosiarki Samasz serii KT. Naciskanie znajdującego się na nim przycisku powoduje załączanie/wyłączanie elektrozaworu, który otwiera/zamyka dostęp do układu. Świecąca się dioda oznacza możliwość zmiany ciśnienia oleju w układzie odciążenia hydropneumatycznego.

65-90 bar – 

tyle powinno wynosić maksymalne ciśnienie w układzie hydraulicznym kosiarki Samasz serii KT wyposażonej w układ odciążenia hydropneumatycznego

Odbywa się to za pomocą hydrauliki ciągnika. Zwiększanie ciśnienia oleju powoduje zmniejszanie nacisku listwy tnącej na podłoże. Natomiast zmniejszanie ciśnienia oleju przekłada się na swobodniejsze oddziaływanie masy listwy tnącej na darń, czyli zwiększanie jej nacisku.

Ten sterownik pozwala przełączać dopływ oleju do układu odciążenia hydropneumatycznego lub hydraulicznego unoszenia kosiarki Samasz serii KT © Samasz
Ten sterownik pozwala przełączać dopływ oleju do układu odciążenia hydropneumatycznego lub hydraulicznego unoszenia kosiarki Samasz serii KT © Samasz

Kolejne naciśnięcie przycisku na sterowniku spowoduje zmianę sposobu jego działania. Jeżeli dioda się nie świeci, to sterowanie tym samym gniazdem hydraulicznym pozwala unosić kosiarkę Samasz serii KT na uwrociach. Ponadto po przestawieniu blokady mechanicznej za pomocą linki, umożliwia jej składanie do pozycji transportowej.

Olej i gaz jak amortyzator

W skład układu hydropneumatycznego kosiarek Samasz serii KT wchodzą dwa akumulatory hydrauliczne wypełnione gazem. Jest nim azot, który pełni rolę amortyzatora dla listwy tnącej PerfectCut.

Rozwiązanie polegające na wykorzystaniu oleju hydraulicznego i gazu znane jest od dawna. Akumulatory hydrauliczne stosował w latach 50. ubiegłego wieku francuski Citroën. Każdy kto oglądał komedie z Louis de Funès zapewne przypomina sobie samochody tego producenta z tamtych czasów. Można powiedzieć, że za sprawą zawieszenia hydropneumatycznego bardziej „pływały” niż jeździły. Najbardziej charakterystyczną cechą tego rozwiązania był brak amortyzatorów, ponieważ rolę elementu resorującego pełnił sprężony gaz. Dzięki takiemu układowi zawieszenia zapewniony był stały prześwit samochodu. Nie zmieniał się on po zwiększeniu lub zmniejszeniu obciążenia auta, co umożliwiało stabilne zachowanie się pojazdu podczas jazdy. Nic dziwnego, że rozwiązanie to zapożyczono do kosiarek z listwami tnącymi.

Dwa akumulatory hydrauliczne wypełnione azotem włączone są w układ odciążenia hydropneumatycznego. Pełnią one rolę amortyzatora dla listwy tnącej PerfectCut © Samasz
Dwa akumulatory hydrauliczne wypełnione azotem włączone są w układ odciążenia hydropneumatycznego. Pełnią one rolę amortyzatora dla listwy tnącej PerfectCut © Samasz
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy Kupił nowe opony Trelleborg i napełnił je cieczą