Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Z Trelleborg ATMS opona dostarcza cennych danych – również do balastowania ciągnika

Dodano: 14.07.2023
Trelleborg_system ATMS wykrywa warunki pracy opon, w tym dynamiczne obciążenie, ciśnienie i temperaturę każdej opony
Firma Trelleborg zaproponowała nowy system zarządzania oponami o nazwie ATMS, który działa w czasie rzeczywistym. Jego największą zaletą jest określanie dynamicznego obciążenie opon © Trelleborg

Czas najwyższy, aby tak ważne i drogie elementy ciągnika jak opony, były pod stałą kontrolą operatora. Firma Trelleborg opracowała taki system pod nazwą ATMS. Pozwala on w czasie rzeczywistym kontrolować warunki pracy ogumienia. Podaje nie tylko ciśnienie i temperaturę każdej opony, ale również ich dynamiczne obciążenie.

Trelleborg ATMS_opona z czujnikiem systemu ATMS
Działanie Trelleborg ATMS opiera się na czujnikach umieszczonych wewnątrz opon. System ten wykrywa warunki pracy opon, w tym dynamiczne obciążenie, ciśnienie i temperaturę © Trelleborg

System Trelleborg ATMS (Adaptive Tire Managment System) pozwala więc na podstawie zbieranych danych zoptymalizować ciśnienie w oponach i w razie potrzeby ciągnik dociążyć lub odciążyć. Wartością dodaną jest właśnie informacja dotycząca balastowania traktora. Uzyskiwana jest ona na podstawie różnicy nacisków osi tylnej i przedniej.

Czujniki bezprzewodowe

Działanie systemu Trelleborg ATMS opiera się na czujnikach umieszczonych wewnątrz opon. Przekazują one bezprzewodowo informacje do jednostki centralnej, gdzie są opracowywane i przekazywane do terminala w kabinie ciągnika. Operator ma na nie stały wgląd i na podstawie wyświetlanych danych może podjąć decyzję o zmianie ciśnienia w oponach lub balastowania traktora.

System Trelleborg ATMS został nagrodzony został brązowym medalem Innovation Awards w kategorii Robotyka i Elektronika Pokładowa targów SIMA 2022.

Trelleborg_czujnik systemu ATMS
Czujnik systemu Trelleborg ATMS © Trelleborg

Optymalizacja to oszczędności

– Podczas pracy operator traktora jest stale informowany jak zoptymalizować jego konfigurację. Może zmienić ciśnienie w oponach w celu zwiększenia trakcji i zmniejszenia zagęszczenia gleby, a także prawidłowo dociążyć ciągnik. Właśnie z tego ostatniego powodu, ATMS należy uznać za system innowacyjny, ponieważ jest w stanie zmierzyć obciążenie dynamiczne każdej opony – informuje Piotr Makuch, Marketing Manager East Europe w firmie Yokohama-TWS.

Bazując na danych podawanych przez Trelleborg ATMS można zoptymalizować pracę ciągnika i w efekcie ciąć koszty produkcji rolnej. Podkreślamy zwłaszcza znaczenie doboru ciśnienia w oponach podczas pracy polowej i balastowania ciągnika. Oszczędności na paliwie mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych w ciągu roku – zależnie od liczby uprawianych hektarów.

Opony Trelleborg z bieżnikiem ProgressiveTraction zakotwiczającym się w glebie

Opony ciągników rolniczych mają podobne bieżniki pozostawiające charakterystyczny odcisk jodełki. Nie są jednak jednakowe i producenci stosują różne sposoby, aby zwiększyć ich zaparcie w glebie podczas pracy polowej. Firma Trelleborg stosuje technologię ProgressiveTraction.
Czytaj dalej

Trelleborg ATMS i CTIS

Informacje pozyskane z Trelleborg ATMS można szybko wdrożyć w życie dzięki innemu systemowi firmy Trelleborg. To CTIS + Inside, który pozwala na szybką centralną zmianę ciśnienia w oponach bez wychodzenia operatora z kabiny. Zalecane ciśnienie można obliczyć poprzez zaawansowane oprogramowanie Trelleborg Load Calculator (TLC). Oczywiście systemy te można zamontować nie tylko w traktorach, ale również zaadoptować do kombajnów, sieczkarni i opryskiwaczy samojezdnych.

– Inteligentne rolnictwo i zrównoważone rolnictwo muszą polegać na dokładnych danych w czasie rzeczywistym. System Trelleborg ATMS jest prawdziwym wyróżnikiem na rynku dostarczając danych do osiągnięcia opłacalnego agrobiznesu. Pozwala zredukować czas pracy i zużycie paliwa – czytamy w komunikacie prasowym.

Trelleborg to teraz prawnie Yokohama-TWS

Wyjaśnijmy na koniec, że właścicielem firmy Yokohama-TWS (do niedawna oponiarska część Grupy Trelleborg) jest teraz koncern The Yokohama Rubber Co., Ltd. Z punktu widzenia rolników kupujących opony Trelleborg, Mitas, Cultor i Maximo, właściwie nic się jednak nie zmieniło. Nadal są to te same opony, produkowane w tych samych fabrykach.

Za to można spodziewać się większego rozwoju technologii stosowanych w produktach tych marek, bo koncern The Yokohama Rubber Co., Ltd. to światowy potentat na rynku oponiarskim.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Mzuri Pro-Til 4Tx – zobacz jak pracuje Horsch Maestro 6 TX. Zobacz jak pracuje Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Pielnik międzyrzędowy APV. Zobacz jak pracuje Kultywator Pöttinger Terria 5040. Zobacz jak pracuje Valtra T175e Mint Green okiem kobiety, czyli nietypowe spojrzenie na ciągnik w teście długodystansowym Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000