Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Z Trelleborg ATMS opona dostarcza cennych danych – również do balastowania ciągnika

Dodano: 14.07.2023
Trelleborg_system ATMS wykrywa warunki pracy opon, w tym dynamiczne obciążenie, ciśnienie i temperaturę każdej opony
Firma Trelleborg zaproponowała nowy system zarządzania oponami o nazwie ATMS, który działa w czasie rzeczywistym. Jego największą zaletą jest określanie dynamicznego obciążenie opon © Trelleborg

Czas najwyższy, aby tak ważne i drogie elementy ciągnika jak opony, były pod stałą kontrolą operatora. Firma Trelleborg opracowała taki system pod nazwą ATMS. Pozwala on w czasie rzeczywistym kontrolować warunki pracy ogumienia. Podaje nie tylko ciśnienie i temperaturę każdej opony, ale również ich dynamiczne obciążenie.

Trelleborg ATMS_opona z czujnikiem systemu ATMS
Działanie Trelleborg ATMS opiera się na czujnikach umieszczonych wewnątrz opon. System ten wykrywa warunki pracy opon, w tym dynamiczne obciążenie, ciśnienie i temperaturę © Trelleborg

System Trelleborg ATMS (Adaptive Tire Managment System) pozwala więc na podstawie zbieranych danych zoptymalizować ciśnienie w oponach i w razie potrzeby ciągnik dociążyć lub odciążyć. Wartością dodaną jest właśnie informacja dotycząca balastowania traktora. Uzyskiwana jest ona na podstawie różnicy nacisków osi tylnej i przedniej.

Czujniki bezprzewodowe

Działanie systemu Trelleborg ATMS opiera się na czujnikach umieszczonych wewnątrz opon. Przekazują one bezprzewodowo informacje do jednostki centralnej, gdzie są opracowywane i przekazywane do terminala w kabinie ciągnika. Operator ma na nie stały wgląd i na podstawie wyświetlanych danych może podjąć decyzję o zmianie ciśnienia w oponach lub balastowania traktora.

System Trelleborg ATMS został nagrodzony został brązowym medalem Innovation Awards w kategorii Robotyka i Elektronika Pokładowa targów SIMA 2022.

Trelleborg_czujnik systemu ATMS
Czujnik systemu Trelleborg ATMS © Trelleborg

Optymalizacja to oszczędności

– Podczas pracy operator traktora jest stale informowany jak zoptymalizować jego konfigurację. Może zmienić ciśnienie w oponach w celu zwiększenia trakcji i zmniejszenia zagęszczenia gleby, a także prawidłowo dociążyć ciągnik. Właśnie z tego ostatniego powodu, ATMS należy uznać za system innowacyjny, ponieważ jest w stanie zmierzyć obciążenie dynamiczne każdej opony – informuje Piotr Makuch, Marketing Manager East Europe w firmie Yokohama-TWS.

Bazując na danych podawanych przez Trelleborg ATMS można zoptymalizować pracę ciągnika i w efekcie ciąć koszty produkcji rolnej. Podkreślamy zwłaszcza znaczenie doboru ciśnienia w oponach podczas pracy polowej i balastowania ciągnika. Oszczędności na paliwie mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych w ciągu roku – zależnie od liczby uprawianych hektarów.

Opony Trelleborg z bieżnikiem ProgressiveTraction zakotwiczającym się w glebie

Opony ciągników rolniczych mają podobne bieżniki pozostawiające charakterystyczny odcisk jodełki. Nie są jednak jednakowe i producenci stosują różne sposoby, aby zwiększyć ich zaparcie w glebie podczas pracy polowej. Firma Trelleborg stosuje technologię ProgressiveTraction.

Czytaj dalej

Trelleborg ATMS i CTIS

Informacje pozyskane z Trelleborg ATMS można szybko wdrożyć w życie dzięki innemu systemowi firmy Trelleborg. To CTIS + Inside, który pozwala na szybką centralną zmianę ciśnienia w oponach bez wychodzenia operatora z kabiny. Zalecane ciśnienie można obliczyć poprzez zaawansowane oprogramowanie Trelleborg Load Calculator (TLC). Oczywiście systemy te można zamontować nie tylko w traktorach, ale również zaadoptować do kombajnów, sieczkarni i opryskiwaczy samojezdnych.

– Inteligentne rolnictwo i zrównoważone rolnictwo muszą polegać na dokładnych danych w czasie rzeczywistym. System Trelleborg ATMS jest prawdziwym wyróżnikiem na rynku dostarczając danych do osiągnięcia opłacalnego agrobiznesu. Pozwala zredukować czas pracy i zużycie paliwa – czytamy w komunikacie prasowym.

Trelleborg to teraz prawnie Yokohama-TWS

Wyjaśnijmy na koniec, że właścicielem firmy Yokohama-TWS (do niedawna oponiarska część Grupy Trelleborg) jest teraz koncern The Yokohama Rubber Co., Ltd. Z punktu widzenia rolników kupujących opony Trelleborg, Mitas, Cultor i Maximo, właściwie nic się jednak nie zmieniło. Nadal są to te same opony, produkowane w tych samych fabrykach.

Za to można spodziewać się większego rozwoju technologii stosowanych w produktach tych marek, bo koncern The Yokohama Rubber Co., Ltd. to światowy potentat na rynku oponiarskim.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Pielnik międzyrzędowy APV. Zobacz jak pracuje Kultywator Pöttinger Terria 5040. Zobacz jak pracuje Mzuri Pro-Til 4Tx – zobacz jak pracuje Valtra T175e Mint Green okiem kobiety, czyli nietypowe spojrzenie na ciągnik w teście długodystansowym