Choć żniwa już za nami, to okres wzmożonego zapotrzebowania na olej napędowy w gospodarstwach rolnych trwa w najlepsze. Weryfikujemy zatem, jak aktualnie wygląda dostępność paliwa w hurcie i jak kształtują się jego ceny.
Czytaj dalej
W wyniku przeprowadzonej przez nas ankiety telefonicznej z firmami zajmującymi się hurtową sprzedażą oleju napędowego zauważyliśmy, iż zamówienie do swojego gospodarstwa paliwa B0 (bez dodatku biokomponentów) praktycznie graniczy z cudem.
Spośród obdzwonionych podmiotów tylko jeden z nich posiada w swojej ofercie olej napędowy B0 – w przypadku zamówienia 2,5 tys. l jego cena wynosi 6,67 zł/l.
Z pewnością dobrą informacją jest fakt, iż każdy z ankietowanych przez nas przedsiębiorców posiada w ofercie olej napędowy B7. Niestety sporo gorzej wygląda sytuacja, jeśli zapytamy o termin dostawy.
– tyle wynosi aktualnie średni termin realizacji zamówienia hurtowej dostawy oleju napędowego
W tym wypadku tylko jeden rozmówca zagwarantował nam, iż jest w stanie zrealizować zamówienie w ciągu 24 h. W przypadku pozostałych firm termin realizacji wynosi kilka dni do nawet tygodnia.
Co ważne, przedstawiciele firm podkreślają, iż takie wydłużone terminy nie są czymś normalnym, bowiem jeszcze niedawno byli w stanie dostarczyć do klienta paliwo w ciągu 24 godzin od momentu złożenia zamówienia.
Do mojego gospodarstwa ostatnia hurtowa dostawa paliwa dotarła nieco ponad 2 tygodnie temu i wówczas za litr paliwa B7 zapłaciłem 6,23 zł/l, co było ceną wyższą niż na pobliskich stacjach paliw.
Dzisiaj jednak o takich cenach możemy jedynie pomarzyć, za to wciąż mamy do czynienia z sytuacją, gdzie taniej zakupimy paliwo na stacji, aniżeli w przypadku hurtowego zamówienia kilku tys. l.
Najtańsze paliwo udało nam się zlokalizować u jednego z dostawców w woj. wielkopolskim, gdzie przy hurtowym zamówieniu za litr oleju napędowego B7 przyjdzie nam zapłacić 6,40 zł.
tyle obecnie przyjdzie nam średnio zapłacić za litr oleju napędowego przy hurtowym jego zamówieniu. To o około 20-30 gr więcej, niż na stacjach paliw
Dużo jednak częściej spotkaliśmy się z ceną oscylującą w okolicach 6,50-6,60 zł/l. Oznacza to, iż aktualnie zamawiając paliwo w hurcie zapłacimy nawet o 20-30 gr na litrze więcej, niż w sytuacji, gdybyśmy postawili na zakup na stacji paliw.
A co na pytanie o dostępność paliw odpowiadają przedstawiciele firm, z którymi rozmawialiśmy?
– Aktualnie zauważamy ogromne problemy z dostępem do paliwa. Dzieje się tak dlatego, iż cena oferowana przez krajowego monopolistę jest po prostu nierynkowa, za niska – wyjaśnia osoba reprezentująca dużego dostawcę, działającego na terenie wschodniej i południowo-wschodniej części kraju.
Pozostaje więc mieć nadzieje, iż aktualne utrudnienia w dostępności do paliwa są jedynie przejściowe i już niebawem sytuacja wróci do normy.
Czytaj dalej