Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Czy McCormick X5.120 udźwignie 100 ha?

Dodano: 20.10.2023
Zaczynając test ciągnika McCormick X5.120 o mocy maksymalnej 114 KM rozpoczęliśmy poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czy może zostać podstawowym traktorem w polskim gospodarstwie mającym ok. 100 ha? © TRAKTOR24.pl
Zaczynając test ciągnika McCormick X5.120 o mocy maksymalnej 114 KM rozpoczęliśmy poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czy może zostać podstawowym traktorem w polskim gospodarstwie mającym ok. 100 ha? © TRAKTOR24.pl

Czy ciągnik marki McCormick o mocy 114 KM, która jest w naszym kraju znana, ale do tej pory kariery nie zrobiła, ma podstawy, aby zostać głównym koniem pociągowym w polskim gospodarstwie mającym ok. 100 ha? Odpowiedź na tak, znaleźliśmy w uniwersalności tego traktora. Dostrzegliśmy również przeszkodę – zaszufladkowanie tego włoskiego producenta w grupie średniaków. Naszym zdaniem czas odkryć traktory McCormick na nowo.

McCormick w serii ciągników X5 proponuje traktory z rozstawem osi 2,35 m i masą w zakresie od 4000 do 7000 kg. Pod lupę wzięliśmy model flagowy X5.120 w wersji wyposażenia Premium, z silnikiem 4-cylindrowym o mocy maksymalnej 114 KM. Testowanie włoskiego pretendenta do miana popularnego traktora w średniej wielkości polskim gospodarstwie, rozpoczęliśmy od mulczowania pola po kukurydzy zebranej na ziarno. Jak poradził sobie McCormick X5.120?

Pierwsze wrażenia z pracy ciągnikiem McCormick X5.120

Choć ciągniki McCormick serii X5 to stosunkowo świeże maszyny, to my postanowiliśmy zweryfikować, jak najmocniejszy model o oznaczeniu X5.120 sprawdza się po przepracowaniu ponad 200 godzin. Czy były jakieś awarie?
Czytaj dalej

Niby na styk, a wyszło z zapasem

Do pracy z McCormickiem X5.120 wybraliśmy kosiarkę bijakową Talex Leo 3,20. Producent określa jej zapotrzebowanie na moc na równe 120 KM. Czyli nasz traktor łapał się do pracy z tą maszyną na styk. Zupełnie nie było tego widać na polu, gdzie traktor sprawiał wrażenie mającego spory zapas mocy.

4500 kG – 

tyle wynosi maksymalny udźwig tylnego TUZ.

Zacznijmy jednak od zagregowania ciągnika z mulczerem. Jego masa 1400 kg okazała się przysłowiową bułką z masłem dla tylnego TUZ-u McCormicka. Można było to obstawiać w ciemno, bo udźwig maksymalny na hakach ramion wynoszący 4500 kG (dwa siłowniki wspomagające) i brak silnego efektu ramienia siły (maszyna nie wystaje kilka metrów za ciągnikiem), traktorowi tej klasy nie mogły sprawić problemu. Czy tak łatwo poszło z 4-korpusowym pługiem obracalnym? Napiszemy wkrótce w kolejnej odsłonie naszej oceny McCormicka X5.120.

McCormick X5.120 ma możliwość pracy WOM w trybie automatycznym. Pozwala on ustawić miejsce, w którym ruch ramion TUZ spowoduje załączenie/wyłączenie WOM. W naszym przypadku ustawione były poziomy 50%. © TRAKTOR24.pl
McCormick X5.120 ma możliwość pracy WOM w trybie automatycznym. Pozwala on ustawić miejsce, w którym ruch ramion TUZ spowoduje załączenie/wyłączenie WOM. W naszym przypadku ustawione były poziomy 50%. © TRAKTOR24.pl

WOM załączany ramionami TUZ

Wróćmy do pracy z mulczerem. Przed jej rozpoczęciem warto wybrać najłagodniejszy rozruch tylnego wałka odbioru mocy. McCormick X5.120 z elektrohydrauliczną obsługą WOM, ma taką możliwość w zakresie trzech poziomów: łagodnego, pośredniego i agresywnego. Wyboru dokonuje się z poziomu deski rozdzielczej zintegrowanej z kolumną kierownicy. Producent umieścił tam klasyczny układ wyświetlacza LCD. Pozwala on m.in. zmieniać ustawienia niektórych podzespołów ciągnika – w tym wspomnianego rozruchu WOM.

50% – 

w tym położeniu ramion tylnego TUZ następowało automatyczne załączanie/wyłącznie wałka WOM.

McCormick X5.120 ma również możliwość pracy WOM w trybie automatycznym. Oczywiście warto z tej funkcji korzystać. Pozwala ona ustawić miejsce, w którym ruch ramion TUZ spowoduje załączenie/wyłączenie WOM. W naszym przypadku ustawione były poziomy 50%. W połowie zakresu ruchu ramion tylnego podnośnika następowało więc załączanie WOM (podczas jego opuszczania) i wyłącznie WOM (podczas podnoszenia). Aktywacji pracy wałka odbioru mocy w trybie automatycznym dokonuje się niewielkim przyciskiem w kolorze żółtym znajdującym się na panelu obsługowym, zamontowanym klasycznie po prawej stronie fotela.

Pamięć obrotów silnika ustawia się w banalny sposób. Wystarczy za pomocą pedału gazu wejść na ich pożądany poziom i przez 3 sekundy przytrzymać pomarańczowy przycisk znajdujący się w pobliżu głównej dźwigni zmiany biegów. © TRAKTOR24.pl
Pamięć obrotów silnika ustawia się w banalny sposób. Wystarczy za pomocą pedału gazu wejść na ich pożądany poziom i przez 3 sekundy przytrzymać pomarańczowy przycisk znajdujący się w pobliżu głównej dźwigni zmiany biegów. © TRAKTOR24.pl

Pamięć obrotów

Tuż przed pracą na polu, obroty silnika zostały zapamiętane na poziomie 1950 na minutę. Pozwoliło to uzyskać na tylnym WOM 540 obr./min., czyli wymagane przez producenta mulczera. McCormick X5.120 ma jedną pamięć obrotów, którą ustawia się w banalny sposób. Wystarczy za pomocą pedału gazu wejść na pożądane obroty silnika i przez 3 sekundy przytrzymać wciśnięty pomarańczowy przycisk znajdujący się w pobliżu głównej dźwigni zmiany biegów.

3 sek. – 

po tym czasie zostają zapamiętane obroty silnika podczas trzymania dedykowanego tej funkcji pomarańczowego przycisku.

Ten bardzo intuicyjny sposób obsługi pamięci obrotów silnika, stał się już klasycznym rozwiązaniem praktykowanym przez renomowanych producentów ciągników. Upraszcza całą procedurę i nie odstrasza najstarszych operatorów od używania tej funkcji. Dodajmy, że załączenie i rozłączenie pamięci obrotów silnika, polega na ponownym krótkotrwałym naciśnięciu pomarańczowego przycisku.

McCormick X5.120 ma możliwość ustawienia dwóch prędkości WOM i dwóch trybów ich pracy. Sprawdziliśmy dwa 540 standardowe i 540 ECO. Pierwszy wymagał wkręcenia silnika na 1950 obr./min., a drugi na zaledwie 1600 obr./min. © TRAKTOR24
McCormick X5.120 ma możliwość ustawienia dwóch prędkości WOM i dwóch trybów ich pracy. Sprawdziliśmy dwa 540 standardowe i 540 ECO. Pierwszy wymagał wkręcenia silnika na 1950 obr./min., a drugi na zaledwie 1600 obr./min. © TRAKTOR24.pl

Z ładowaczem i amortyzacją

Recenzowany przez nas ciągnik miał zamontowany fabryczny ładowacz czołowy M20 i posiadał amortyzację osi przedniej. Naszą uwagę zwrócił również kompaktowy system oczyszczania spalin, wspomniana skrzynia przekładniowa z trzema półbiegami, czterosłupkowa kabina i jej wnętrze.

1600 – 

przy takim poziomie obrotów silnika na minutę, uzyskiwana była prędkość WOM 540 ECO.

Ocenimy je wkrótce w kolejnych odsłonach testu McCormicka X5.120. Kolejna oparta będzie na pracy traktora z 4-korpusowym pługiem obracalnym – śledź na bieżąco portal TRAKTOR24.pl.

McCormick w serii ciągników X5 proponuje traktory z rozstawem osi 2,35 m i masą w zakresie od 4000 do 7000 kg. Recenzowany model miał zamontowany ładowacz czołowy i obciążniki w tylnych kołach (4x60 kg). Jego masa wynosiła 5310 kg. © TRAKTOR24.pl
McCormick w serii ciągników X5 proponuje traktory z rozstawem osi 2,35 m i masą w zakresie od 4000 do 7000 kg. Recenzowany model miał zamontowany ładowacz czołowy i obciążniki w tylnych kołach (4×60 kg). Jego masa wynosiła 5310 kg. © TRAKTOR24.pl
Czterosłupkowa kabina i wąska rura wydechowa dają swobodę obserwacji tego, co dzieje się wokół ciągnika © TRAKTOR24
Czterosłupkowa kabina i wąska rura wydechowa dają swobodę obserwacji tego, co dzieje się wokół ciągnika © TRAKTOR24
Mulczowanie, niezależnie od wybranego trybu WOM (540 standardowe, 540 ECO), odbywało się z prędkością 9-10 km/h. Było to zależne od ilości resztek pożniwnych i regulowane przełożeniami skrzyni biegów.
Mulczowanie, niezależnie od wybranego trybu WOM (540 standardowe, 540 ECO), odbywało się z prędkością 9-10 km/h. Było to zależne od ilości resztek pożniwnych i regulowane przełożeniami skrzyni biegów.
Udźwig maksymalny na hakach ramion wynosi 4500 kG. W jego uzyskaniu pomagają dwa siłowniki wspomagające. © TRAKTOR24.pl
Udźwig maksymalny na hakach ramion wynosi 4500 kG. W jego uzyskaniu pomagają dwa siłowniki wspomagające. © TRAKTOR24.pl
W kolejnej odsłonie naszego testu McCormicka X5.120 zajmiemy się m.in. kabiną i jej wnętrzem – śledź na bieżąco portal TRAKTOR24.pl
W kolejnej odsłonie naszego testu McCormicka X5.120 zajmiemy się m.in. kabiną i jej wnętrzem – śledź na bieżąco portal TRAKTOR24.pl
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy