Co różni traktory Deutz-Fahr z przekładniami RVshift? Ciągniki serii 6C powstają we włoskiej fabryce w Treviglio, a serii 6.4 w niemieckiej w Lauingen. Za to na przekór miejsc produkcji, ciągniki serii 6C (121, 129,137 KM) mają silniki niemieckiej marki Deutz AG, a traktory serii 6.4 (136, 147, 156 KM) włoskie marki własnej koncernu SDF. Ponadto ciągniki serii 6.4 mają większą i nowocześniejszą kabinę oraz są cięższe o blisko tonę.
Traktory Deutz-Fahr serii 6.4, produkowane w ultranowoczesnej fabryce w Lauingen mają montowaną tylko jedną skrzynię biegów, ale sprzedawane są w dwóch wersjach przekładni: bezstopniowej TTV i jej zestopniowanego odpowiednika RVshift.
Z czysto technicznego punktu widzenia, to identyczne skrzynie biegów z częścią mechaniczną i hydrauliczną. Różni je software, czyli oprogramowanie sterujące ich pracą. Dzięki tej zmianie, dotychczasowy kąt wychylenia dwóch silników hydraulicznych wynoszący 60o (w stronę lewą i w prawą po 30o) w przekładni RVshift został podzielony na 20 części. Dla operatora takiego traktora oznacza to możliwość przełączania 20 biegów do przodu. Dzięki tej zmianie odczucia z jazdy można porównać do pracy ciągnikiem z przekładnią Full Powershift.
– Podczas jazdy traktorem, zachowanie przekładni RVshift jest podobne do mechanicznej skrzyni biegów Powershift. Różnica tkwi w szybkości i jakości zmiany biegów bez użycia pedału sprzęgła. W przekładni RVshift dzieje się to megaszybko, co sprawia dużą frajdę z jazdy – podkreśla Rafał Jarmuł, specjalista ds. produktu w SDF Polska.
W trybie obsługi ręcznej przekładni RVshift zmiana biegów obsługiwana jest za pomocą niewielkiego joysticka. Jego pchnięcie powoduje załączenie biegu wyższego, a cofnięcie niższego. Jadąc do przodu do wyboru jest 20 przełożeń. W kierunku przeciwnym 16. Docenią to osoby lubiące zmieniać biegi poprzez kliki. Oczywiście przytrzymanie joysticka na dłużej powoduje przełączanie biegów po sobie do samego końca.
Przekładnia RVshift poza pracą w trybie ręcznym może również pracować w automacie. W ramach funkcji APS dostępne są dwa zakresy. Do prac polowych można zaprogramować na przykład biegi od 5 do 12, a do transportu od 13 do 20. W trybie APS to komputer na podstawie prędkości jazdy, siły uciągu i prędkości obrotowej silnika wybiera najbardziej efektywne przełożenie. Robi to jednak według wytycznych zadanych przez operatora ciągnika. Może on w ujęciu procentowym ustawić poziom reakcji, przy jakim będą zmieniane biegi. Przy niskich praca będzie bardziej ekonomiczna z powodu mniejszego zużycia paliwa, ale nie można przesadzać, aby na glebach mozaikowatych praca traktora nie powodowała ciągłego przeskakiwania z biegu na bieg. Z drugiej strony można wybrać wysokie obroty silnika, które pozwolą pracować wydajnie bez oglądania się na koszty paliwa. Ma to sens w okresie krótkich okien pogodowych i przeciągniętych terminów agrotechnicznych. W ciągniku ze skrzynią bezstopniową TTV, tak ekstremalnego ustawienia nie uda się uzyskać. W tym przypadku decyduje głównie elektronika i operator ma niewielki wpływ na jej ustawienia i w efekcie pracę.
W ciągnikach TTV dostępna jest funkcja PowerZero, która pozwala zatrzymać ciągnik poprzez wciśnięcie tylko pedału hamulca. W modelach RVshift taką rolę pełni funkcja Stop&Go. Podpowiadamy, aby zamawiać Stop&Go w wersji Advance. Warto, bo po zatrzymaniu ciągnika pedałem hamulca i po zdjęciu z niego nogi, traktor nie ruszy tak jak w wersji standardowej Stop&Go. Napęd zostanie rozłączony, co często jest wygodnym rozwiązaniem. Ponowne ruszenie wymaga po prostu przestawienia dźwigni rewersu lub jeżeli nie został rozłączony, po prostu dodania gazu. Oczywiście można również załączyć standardowy tryb Stop&Go. Wtedy po zatrzymywaniu ciągnika podałem hamulca wystarczy go zwolnić i traktor ruszy.
Traktory Deutz-Fahr 6.4 standardowo wyposażone są w rewers elektrohydrauliczny. Pozwala on wybrać jeden z pięciu stopni szybkości zmiany kierunku jazdy.
Wróćmy jeszcze do nowego joysticka montowanego w traktorach Deutz-Fahr 6.4 z przekładnią RVshift. Poza zmianą biegów pozwala on zapisać tempomat. Wystarczy w czasie jazdy przechylić dżojstik do siebie i przytrzymać przez 3 sekundy. W ten prosty sposób system zapamięta daną prędkości jazdy i będzie ją utrzymywał. Przydatny jest również zamontowany z boku głowni joysticka przełącznik stopniowy, który pozwala ją regulować.
Zapisany tempomat można łatwo aktywować. Wystarczy jednorazowy ruchu joysticka w lewo. Warto rozważyć zamówienie joysticka w wersji rozbudowanej o 3 dodatkowe konfigurowalne przyciski. Można im przypisać na przykład obsługę tylnego TUZ lub zmianę kierunku jazdy.
– Konfigurację przycisków umieszczonych na dżojstiku przeprowadza się po włączeniu zapłonu bez odpalania silnika. Trzymając przycisk zezwolenia umieszczony z przodu joysticka i drugi przeznaczony do zaprogramowania zobaczymy jego migający piktogram na wyświetlaczu deski rozdzielczej. W tym momencie wystarczy wybrać funkcję, którą chcemy przypisać. To koniec procedury konfiguracji przycisku. Polecam wybór joysticka w wersji rozbudowanej, bo różnica w cenie jest niewielka, a możliwości duże. Dzięki temu rozwiązaniu mamy pod ręką obsługę kilku podzespołów – podpowiada Jarosław Figurski, menadżer marketingu w SDF Polska.
Inną funkcjonalnością zastosowaną w ciągnikach Deutz-Fahr 6.4 jest nadpisywanie tempomatu. – Stosowany do tej pory tradycyjny tempomat utrzymuje zadaną prędkość jazdy do momentu jej zmniejszenia i po ponownym przyspieszeniu jest już rozłączony. Natomiast po aktywacji funkcji nadpisywania tempomatu, kolejne zwiększenie prędkości jazdy spowoduje nadpisanie tempomatu do dowolnej nowej wartości i jej utrzymanie – wyjaśnia Jarosław Figurski.
Ciągniki Deutz-Fahr 6.4 posiadają jednostki napędowe Farmotion 45 o pojemności 3,8 l produkcji własnej koncernu SDF. Normę emisji spalin Stage V osiągają one m.in. dzięki recyrkulacji spalin (EGR) z ich chłodnicą, filtrowi cząstek stałych (DPF) i systemowi SCR działającemu w oparciu o płyn AdBlue.
– Ciągniki Deutz-Fahr korzystają z wielu systemów odpowiadających za oczyszczanie spalin. Nasza filozofia w tym temacie opiera się na założeniu, że rozłożenie ich neutralizacji na etapy pozwala zwiększyć trwałość całego układu. Jak dany system nie jest mocno wysilony, to pracuje dłużej bezawaryjnie. Ponadto nasze rozwiązanie powoduje mniejsze zużycie AdBlue. Z praktyki wiemy, że najczęściej trzem tankowniom paliwa, odpowiada jedno zbiornika AdBlue – zaznacza Stanisław Gozdek, dyrektor handlowy SDF Polska.
Osoby rozważające zakup ciągnik Deutz-Fahr 6.4 ze skrzynią RVshift, na pewno zapytają o jego cenę. Okazuje się, że w porównaniu do traktora z przekładnią TTV, jest tańszy o blisko 10%.
tyle pod koniec października 2023 r. wynosiła sugerowana cena ciągnika Deutz-Fahr 6130.4 RVshift wyposażonego w m.in.: oś amortyzowaną / kabinę z klimatyzacją / fotel pneumatyczny / fotel pasażera / podnośnik przedni 3000 kG / skrzynię biegów RVshift 20+16 40km/h / podnośnik elektroniczny EHR 4500 kG / pompę 120 l/min i 8 wyjść hydraulicznych / 4 wyjścia sterowane elektronicznie / 3 prędkości WOM/ECO / koła 600/65 R38 / zaczep automatyczny.