Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Z bezstopniowej przekładni TTV zrobili „Full Powershifta”. W jakim celu?

Dodano: 01.04.2023
Ciągniki Deutz-Fahr 6.4 produkowane są w niemieckiej fabryce w Lauingen. Montowane są w nich jednostki napędowe Farmotion 45 o pojemności 3,8 l produkcji własnej koncernu SDF © Deutz-Fahr
Ciągniki Deutz-Fahr 6.4 produkowane są w niemieckiej fabryce w Lauingen. Montowane są w nich jednostki napędowe Farmotion 45 o pojemności 3,8 l produkcji własnej koncernu SDF © Deutz-Fahr

Pod koniec 2022 r. koncern SDF rozpoczął produkcję ciągników 4-cylindrowych Deutz-Fahr serii 6.4 o mocach: 136, 146 i 156 KM. Nowe traktory mogą zostać wyposażone w przekładnię bezstopniową, która dostępna jest w dwóch odsłonach – tradycyjnej TTV i nowej RVshift. Ta druga zaskakuje, bo pod względem obsługi przypomina “Full Powershifta”.

Z czysto technicznego punktu widzenia, to identyczne skrzynie biegów z częścią mechaniczną i hydrauliczną. Co w takim razie je różni? To software, czyli oprogramowanie sterujące ich pracą. Dzięki tej zmianie dotychczasowy kąt wychylenia dwóch pomp hydraulicznych wynoszący 60o (w stronę lewą i w prawą po 30o) w przekładni RVshift został podzielony na 20 części. Dla operatora takiego traktora oznacza to możliwość przełączania 20 biegów. Dzięki tej zmianie odczucia z jazdy można porównać do pracy ciągnikiem z przekładnią Full Powershift.

Ciągnik Deutz-Fahr 6.4 ze skrzynią RVshift jest w zakupie tańszy od jego wersji z przekładnią TTV. Różnica w cenie wynosi prawie 10% © Deutz-Fahr
Ciągnik Deutz-Fahr 6.4 ze skrzynią RVshift jest w zakupie tańszy od jego wersji z przekładnią TTV. Różnica w cenie wynosi prawie 10% © Deutz-Fahr

RVshift daje frajdę ze zmiany biegów

W trybie obsługi ręcznej przekładni RVshift zmiana biegów obsługiwana jest za pomocą nowego niewielkiego joysticka. Jego pchnięcie powoduje załączenie biegu wyższego a cofnięcie niższego. Jadąc do przodu do wyboru jest 20 przełożeń. W kierunku przeciwnym 16. Docenią to osoby czerpiące frajdę ze zmiany biegów. To też odpowiedź na pytanie postawione w tytule tego artykułu. W ramach przekładni RVshift, koncern SDF zaproponował komfort jazdy znany z tradycyjnej bezstopniówki TTV połączony z możliwością kontroli stopniowania jazdy.

Jarosław Figurski, menadżer marketingu w SDF Polska © traktor24
Jarosław Figurski, menadżer marketingu w SDF Polska © traktor24

– RVshift to wyjątkowe rozwiązanie na rynku. Podział elektroniczny skrzyni bezstopniowej na stopnie daje dowolność w kształtowaniu liczby biegów, których może być choćby 100. Nasza propozycja jest zbliżona do standardu i ma 20 przełożeń do jazdy do przodu i 16 do tyłu. Rozwiązanie to pozwala na pełniejszy dostęp operatora do pracy napędu. W tradycyjnej przekładni bezstopniowej decyduje o tym głównie elektronika i operator ma tylko częściowy wpływ na jej pracę. Jest to więc rozwiązanie dla osób lubiących samemu zmieniać biegi – wyjaśnia Jarosław Figurski Jarosław Figurski, menadżer marketingu w SDF Polska.

RVshift w trybie automatycznym

Przekładnia RVshift poza pracą w trybie ręcznym może również pracować w automacie. W ramach funkcji APS dostępne są dwa zakresy. Do prac polowych można zaprogramować na przykład biegi 1-10, a do transportu od 11 do 20. W trybie APS to komputer na podstawie prędkości jazdy, siły uciągu i prędkości obrotowej silnika wybiera najbardziej efektywne przełożenie.

Model6130.46140.46150.4
Moc maks. (KM)136147156
Maks. moment obrotowy (Nm)577622663
PrzekładniaTTV lub RVshiftTTV lub RVshiftTTV lub RVshift
Maks. udźwig tylnego TUZ (kG)5870 lub 91705870 lub 91705870 lub 9170
Wydatek pompy hydraulicznej (l/min.)90 lub 12090 lub 12090 lub 120
Rozstaw osi (mm)256225622562
Maksymalna masa dopuszczalna (kg)105001050010500
Podstawowe dane techniczne ciągników Deutz-Fahr serii 6.4

Jazda z prędkością od 0,02 do 40/50 km/h

Minimalna prędkość jazdy ciągnika Deutz-Fahr 6.4 ze skrzynią RVshift może wynosić 1,5 lub 0,02 km/h. Ta druga wartość wymaga aktywacji super reduktora, co można zrobić w dowolnym czasie po zakupie ciągnika. Oczywiście nie samemu. Zlecenie wykona mechanik z firmy będącej autoryzowanym dealerem marki Deutz-Fahr. Po prostu korzystając z dedykowanego sprzętu serwisowego wpisze kod i traktor od ręki będzie poruszał się z żółwią prędkością minimalną, zaledwie 200 m/h. Dokładnie taką samą wartość oferuje bezstopniówka TTV.

Maksymalna prędkość jazdy traktora Deutz-Fahr 6.4 ze skrzynią RVshift mogłaby wynosić 50 km/h. W naszym kraju, ze względu na obowiązujące przepisy została jednak ograniczona do 40 km/h. Zaletą tego rozwiązania jest zmniejszenie zużycie paliwa przez traktor. To efekt jazdy z obrotami silnika wynoszącymi zaledwie1415 na minutę.

Traktor Deutz-Fahr z przekładnią RVshift jest tańszy w zakupie od jego odpowiednika TTV o blisko 10% © Deutz-Fahr
Traktor Deutz-Fahr z przekładnią RVshift jest tańszy w zakupie od jego odpowiednika TTV o blisko 10% © Deutz-Fahr

RVshift tańszy od TTV o prawie 10%

Ciągnik Deutz-Fahr 6.4 ze skrzynią RVshift jest w zakupie tańszy od jego wersji z przekładnią TTV. To zaskakujące, bo przecież wydano pieniądze na nowy projekt. Polityka koncernu SDF w tym temacie jest jednak jasna – sztandarowa przekładnia TTV pozostaje najdroższa. Różnica w cenie wynosi prawie 10%. Osoby, które w tym momencie dostrzegły szansę na korzystny zakup TTV nie powinny jednak robić sobie nadziei. Producent zabezpieczył się przed takimi przeróbkami i nie da się ich przeprowadzić.

Konie mechaniczne ciągnika sprawdzaj na polu i WOM

Kupujecie traktor, mamy dla Was arcyważną radę. Jeżeli to możliwe sprawdźcie jego moc podczas pracy polowej z największą maszyną, z którą docelowo będzie pracował. To najlepszy sposób oceny siły uciągu ciągnika. Kolejne to wykonanie pełnego zakresu sprawdzenia, diagnostyki obciążeniowej, w tym weryfikacji strat, zmierzenie mocy (momentu obrotowego) na WOM i zweryfikowanie ich z danymi fabrycznymi. Te ostatnie określają normy, których – uwaga – jest kilka.
Czytaj dalej

Z silnikiem Farmotion

Ciągniki Deutz-Fahr 6.4 produkowane są w niemieckiej fabryce w Lauingen. Montowane są w nich jednostki napędowe Farmotion 45 o pojemności 3,8 l produkcji własnej koncernu SDF. Normę emisji spalin Stage V osiągają one m.in. dzięki recyrkulacji spalin (EGR) z ich chłodnicą, filtrowi cząstek stałych (DPF) i systemowi SCR działającemu w oparciu o płyn AdBlue.

Zatrzymanie ze Stop&Go i rozłączenie napędu

W ciągnikach TTV dostępna jest funkcja PowerZero, która pozwala zatrzymać ciągnik poprzez wciśnięcie tylko pedału hamulca. W modelach RVshift taką rolę pełni funkcja Stop&Go. Podpowiadamy, aby zamawiać Stop&Go w wersji Advance. Warto, bo po zatrzymaniu ciągnika pedałem hamulca i zdjęciu z niego nogi traktor nie ruszy tak jak w wersji standardowej Stop&Go. Napęd zostanie rozłączony, co często jest wygodnym rozwiązaniem. Ponowne ruszenie wymaga po prostu przestawienia dźwigni rewersu. Oczywiście można również załączyć standardowy tryb Stop&Go. Wtedy po zatrzymywaniu ciągnika podałem hamulca wystarczy go zwolnić i traktor ruszy.

Traktory Deutz-Fahr 6.4 standardowo wyposażone są w rewers elektrohydrauliczny. Pozwala on wybrać jeden z pięciu stopni szybkości zmiany kierunku jazdy.

Nowy joystick montowany w traktorach Deutz-Fahr 6.4 z przekładnią RVshift pozwala również zapisać tempomat. Wystarczy w czasie jazdy przechylić dżojstik do siebie i przytrzymać przez 3 sekundy © Deutz-Fahr
Nowy joystick montowany w traktorach Deutz-Fahr 6.4 z przekładnią RVshift pozwala również zapisać tempomat. Wystarczy w czasie jazdy przechylić dżojstik do siebie i przytrzymać przez 3 sekundy © Deutz-Fahr

Joystick obsługujący tempomat

Wróćmy jeszcze do nowego joysticka montowanego w traktorach Deutz-Fahr 6.4 z przekładnią RVshift. Poza zmianą biegów pozwala on zapisać tempomat. Wystarczy w czasie jazdy przechylić dżojstik do siebie i przytrzymać przez 3 sekundy. W ten prosty sposób system zapamięta daną prędkości jazdy i będzie ją utrzymywał. Przydatny jest również zamontowany z boku głowni joysticka przełącznik stopniowy, który pozwala ją regulować.

Zapisany tempomat można łatwo aktywować. Wystarczy jednorazowy ruchu joysticka w lewo. Warto rozważyć zamówienie joysticka w wersji rozbudowanej o 3 dodatkowe konfigurowalne przyciski. Można im przypisać na przykład obsługę tylnego TUZ lub zmianę kierunku jazdy.

W przekładni eAutoPowr elektryka wyparła hydraulikę

Przekładnia elektromechaniczna John Deere to nie tylko nowa wersja bezstopniowej skrzyni biegów, ale przede wszystkim innowacyjna koncepcja przekazania napędu z wykorzystaniem silników elektrycznych. Dalsze losy tego projektu zależą oczywiście od zainteresowania rolników, którzy mogą już zamawiać ciągniki z eAutoPowr.
Czytaj dalej

Konfigurację przycisków umieszczonych na dżojstiku przeprowadza się po włączeniu zapłonu bez odpalania silnika. Trzymając przycisk zezwolenia umieszczony z przodu joysticka i drugi przeznaczony do zaprogramowania zobaczymy jego migający piktogram na wyświetlaczu deski rozdzielczej. W tym momencie wystarczy wybrać funkcję, którą chcemy przypisać. To koniec procedury konfiguracji przycisku. Polecam wybór joysticka w wersji rozbudowanej, bo różnica w cenie jest niewielka, a możliwości duże. Dzięki temu rozwiązaniu mamy pod ręką obsługę kilku podzespołów – podpowiada Jarosław Figurski.

Inną funkcjonalnością zastosowaną w ciągnikach Deutz-Fahr 6.4 jest nadpisywanie tempomatu. – Stosowany do tej pory tradycyjny tempomat utrzymuje zadaną prędkość jazdy do momentu jej zmniejszenia i po ponownym przyspieszeniu jest już rozłączony. Natomiast po aktywacji funkcji nadpisywania tempomatu, kolejne zwiększenie prędkości jazdy spowoduje nadpisanie tempomatu do dowolnej nowej wartości i jej utrzymanie – wyjaśnia Jarosław Figurski.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy Kupił nowe opony Trelleborg i napełnił je cieczą