Z czysto technicznego punktu widzenia, to identyczne skrzynie biegów z częścią mechaniczną i hydrauliczną. Co w takim razie je różni? To software, czyli oprogramowanie sterujące ich pracą. Dzięki tej zmianie dotychczasowy kąt wychylenia dwóch pomp hydraulicznych wynoszący 60o (w stronę lewą i w prawą po 30o) w przekładni RVshift został podzielony na 20 części. Dla operatora takiego traktora oznacza to możliwość przełączania 20 biegów. Dzięki tej zmianie odczucia z jazdy można porównać do pracy ciągnikiem z przekładnią Full Powershift.
W trybie obsługi ręcznej przekładni RVshift zmiana biegów obsługiwana jest za pomocą nowego niewielkiego joysticka. Jego pchnięcie powoduje załączenie biegu wyższego a cofnięcie niższego. Jadąc do przodu do wyboru jest 20 przełożeń. W kierunku przeciwnym 16. Docenią to osoby czerpiące frajdę ze zmiany biegów. To też odpowiedź na pytanie postawione w tytule tego artykułu. W ramach przekładni RVshift, koncern SDF zaproponował komfort jazdy znany z tradycyjnej bezstopniówki TTV połączony z możliwością kontroli stopniowania jazdy.
– RVshift to wyjątkowe rozwiązanie na rynku. Podział elektroniczny skrzyni bezstopniowej na stopnie daje dowolność w kształtowaniu liczby biegów, których może być choćby 100. Nasza propozycja jest zbliżona do standardu i ma 20 przełożeń do jazdy do przodu i 16 do tyłu. Rozwiązanie to pozwala na pełniejszy dostęp operatora do pracy napędu. W tradycyjnej przekładni bezstopniowej decyduje o tym głównie elektronika i operator ma tylko częściowy wpływ na jej pracę. Jest to więc rozwiązanie dla osób lubiących samemu zmieniać biegi – wyjaśnia Jarosław Figurski Jarosław Figurski, menadżer marketingu w SDF Polska.
Przekładnia RVshift poza pracą w trybie ręcznym może również pracować w automacie. W ramach funkcji APS dostępne są dwa zakresy. Do prac polowych można zaprogramować na przykład biegi 1-10, a do transportu od 11 do 20. W trybie APS to komputer na podstawie prędkości jazdy, siły uciągu i prędkości obrotowej silnika wybiera najbardziej efektywne przełożenie.
Model | 6130.4 | 6140.4 | 6150.4 |
Moc maks. (KM) | 136 | 147 | 156 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 577 | 622 | 663 |
Przekładnia | TTV lub RVshift | TTV lub RVshift | TTV lub RVshift |
Maks. udźwig tylnego TUZ (kG) | 5870 lub 9170 | 5870 lub 9170 | 5870 lub 9170 |
Wydatek pompy hydraulicznej (l/min.) | 90 lub 120 | 90 lub 120 | 90 lub 120 |
Rozstaw osi (mm) | 2562 | 2562 | 2562 |
Maksymalna masa dopuszczalna (kg) | 10500 | 10500 | 10500 |
Minimalna prędkość jazdy ciągnika Deutz-Fahr 6.4 ze skrzynią RVshift może wynosić 1,5 lub 0,02 km/h. Ta druga wartość wymaga aktywacji super reduktora, co można zrobić w dowolnym czasie po zakupie ciągnika. Oczywiście nie samemu. Zlecenie wykona mechanik z firmy będącej autoryzowanym dealerem marki Deutz-Fahr. Po prostu korzystając z dedykowanego sprzętu serwisowego wpisze kod i traktor od ręki będzie poruszał się z żółwią prędkością minimalną, zaledwie 200 m/h. Dokładnie taką samą wartość oferuje bezstopniówka TTV.
Maksymalna prędkość jazdy traktora Deutz-Fahr 6.4 ze skrzynią RVshift mogłaby wynosić 50 km/h. W naszym kraju, ze względu na obowiązujące przepisy została jednak ograniczona do 40 km/h. Zaletą tego rozwiązania jest zmniejszenie zużycie paliwa przez traktor. To efekt jazdy z obrotami silnika wynoszącymi zaledwie1415 na minutę.
Ciągnik Deutz-Fahr 6.4 ze skrzynią RVshift jest w zakupie tańszy od jego wersji z przekładnią TTV. To zaskakujące, bo przecież wydano pieniądze na nowy projekt. Polityka koncernu SDF w tym temacie jest jednak jasna – sztandarowa przekładnia TTV pozostaje najdroższa. Różnica w cenie wynosi prawie 10%. Osoby, które w tym momencie dostrzegły szansę na korzystny zakup TTV nie powinny jednak robić sobie nadziei. Producent zabezpieczył się przed takimi przeróbkami i nie da się ich przeprowadzić.
Czytaj dalej
Ciągniki Deutz-Fahr 6.4 produkowane są w niemieckiej fabryce w Lauingen. Montowane są w nich jednostki napędowe Farmotion 45 o pojemności 3,8 l produkcji własnej koncernu SDF. Normę emisji spalin Stage V osiągają one m.in. dzięki recyrkulacji spalin (EGR) z ich chłodnicą, filtrowi cząstek stałych (DPF) i systemowi SCR działającemu w oparciu o płyn AdBlue.
W ciągnikach TTV dostępna jest funkcja PowerZero, która pozwala zatrzymać ciągnik poprzez wciśnięcie tylko pedału hamulca. W modelach RVshift taką rolę pełni funkcja Stop&Go. Podpowiadamy, aby zamawiać Stop&Go w wersji Advance. Warto, bo po zatrzymaniu ciągnika pedałem hamulca i zdjęciu z niego nogi traktor nie ruszy tak jak w wersji standardowej Stop&Go. Napęd zostanie rozłączony, co często jest wygodnym rozwiązaniem. Ponowne ruszenie wymaga po prostu przestawienia dźwigni rewersu. Oczywiście można również załączyć standardowy tryb Stop&Go. Wtedy po zatrzymywaniu ciągnika podałem hamulca wystarczy go zwolnić i traktor ruszy.
Traktory Deutz-Fahr 6.4 standardowo wyposażone są w rewers elektrohydrauliczny. Pozwala on wybrać jeden z pięciu stopni szybkości zmiany kierunku jazdy.
Wróćmy jeszcze do nowego joysticka montowanego w traktorach Deutz-Fahr 6.4 z przekładnią RVshift. Poza zmianą biegów pozwala on zapisać tempomat. Wystarczy w czasie jazdy przechylić dżojstik do siebie i przytrzymać przez 3 sekundy. W ten prosty sposób system zapamięta daną prędkości jazdy i będzie ją utrzymywał. Przydatny jest również zamontowany z boku głowni joysticka przełącznik stopniowy, który pozwala ją regulować.
Zapisany tempomat można łatwo aktywować. Wystarczy jednorazowy ruchu joysticka w lewo. Warto rozważyć zamówienie joysticka w wersji rozbudowanej o 3 dodatkowe konfigurowalne przyciski. Można im przypisać na przykład obsługę tylnego TUZ lub zmianę kierunku jazdy.
Czytaj dalej
– Konfigurację przycisków umieszczonych na dżojstiku przeprowadza się po włączeniu zapłonu bez odpalania silnika. Trzymając przycisk zezwolenia umieszczony z przodu joysticka i drugi przeznaczony do zaprogramowania zobaczymy jego migający piktogram na wyświetlaczu deski rozdzielczej. W tym momencie wystarczy wybrać funkcję, którą chcemy przypisać. To koniec procedury konfiguracji przycisku. Polecam wybór joysticka w wersji rozbudowanej, bo różnica w cenie jest niewielka, a możliwości duże. Dzięki temu rozwiązaniu mamy pod ręką obsługę kilku podzespołów – podpowiada Jarosław Figurski.
Inną funkcjonalnością zastosowaną w ciągnikach Deutz-Fahr 6.4 jest nadpisywanie tempomatu. – Stosowany do tej pory tradycyjny tempomat utrzymuje zadaną prędkość jazdy do momentu jej zmniejszenia i po ponownym przyspieszeniu jest już rozłączony. Natomiast po aktywacji funkcji nadpisywania tempomatu, kolejne zwiększenie prędkości jazdy spowoduje nadpisanie tempomatu do dowolnej nowej wartości i jej utrzymanie – wyjaśnia Jarosław Figurski.