Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Docenia technologię zawartą w ciągniku Fendt 209 F Vario

Dodano: 21.01.2024
Po załączeniu systemu VarioActive liczba ruchów kierownicy przy pełnym skręcie zmniejsza się o połowę © TRAKTOR24.pl
Po załączeniu systemu VarioActive liczba ruchów kierownicy przy pełnym skręcie zmniejsza się o połowę © TRAKTOR24.pl

Fendt nie jest tani, ale jest wart swojej ceny. Do takiego wniosku doszedł Robert Gogółka użytkujący traktor Fendt 209 F Vario. Docenia zastosowane w nim rozwiązania, z których nie wszystkie jeszcze wykorzystuje, ale patrząc na rozwój techniki rolniczej zapewne będzie.

Pielnik międzyrzędowy APV HM/HS z nożami do ultrapłytkiego cięcia

Austriacka firma APV rozbudowując ofertę pielników zaproponowała ich wersje z obrotowymi elementami roboczymi pracującymi całopowierzchniowo. Przedstawialiśmy je niedawno na portalu TRAKTOR24.pl. Teraz przyszedł czas na prezentację kolejnej nowości, klasycznego pielnika międzyrzędowego APV HM/HS. Wyróżniają go unikatowe rozwiązania techniczne, przygotowanie do pracy w ramach rolnictwa precyzyjnego i noże do ultrapłytkiego cięcia.
Czytaj dalej

Wcześniej wydawało mi się, że traktor Fendt jest za drogi, ale z czasem człowiek dorósł do tego, że zawarta w nim technologia jest tego warta. Przekonuję się o tym pracując tym ciągnikiem od roku 2020 – wyjaśnia Robert Gogółka, prezes firmy Owocmix mieszczącej się w miejscowości Granice w powiecie Opole Lubelskie.

W poprzednim artykule dotyczącym traktora Fendt 209 F Vario przedstawiliśmy historię jego zakupu oraz zakres prac wykonywanych w sadzie (cały artykuł tutaj). Tym razem przybliżamy silnik ze skrzynią biegów.

Fendt 209 F Vario ma silnik 3-cylindrowy – nie zauważyłem

W ciągniku Fendt 209 F Vario zamontowany jest 3-cylindrowy silnik koncernowy AGCO Power o pojemności 3,3 l i mocy maksymalnej 96 KM. Jego małe gabaryty pomogły inżynierom Fendta zbudować ultrakompaktowy traktor sadowniczy. Nie było to łatwe, bo trzeba było zamontować m.in. układ oczyszczania spalin (SCR, DPF, DOC), który pozwala spełniać normę Stage V.

76 l – 

tyle wynosi pojemność zbiornika paliwa.

Zapytaliśmy właściciela ciągnika, jak ocenia silnik 3-cylindrowy. – To pan powiedział, że jest 3-cylindrowy. Ja nie zauważyłem, aby różnił się od 4-cylindrowego pod względem osiągów. W bardzo dobrze wyciszonej kabinie, silnika i tak prawie nie słychać. Za to zużycie paliwa jest niskie. Podczas pracy z opryskiwaczem sadowniczym o pojemności 1500 l wynosi ono 3 litry na godzinę pracy, co przekłada się na spalanie zaledwie 0,75 l oleju napędowego na hektar sadu jabłonowego – podaje Robert Gogółka.

W początkowym okresie użytkowania ciągnika na wtryskiwaczu płynu AdBlue tworzyły się osady. Ich usunięcie polegało na wymontowaniu wtryskiwacza i przemyciu ciepłą wodą. W końcu wgranie aktualizacji oprogramowania okazało się zbawienne i problem ten zniknął całkowicie © TRAKTOR24.pl
W początkowym okresie użytkowania ciągnika Fendt 209 F Vario na wtryskiwaczu płynu AdBlue tworzyły się osady. Ich usunięcie polegało na wymontowaniu wtryskiwacza i przemyciu ciepłą wodą. W końcu wgranie aktualizacji oprogramowania okazało się zbawienne i problem ten zniknął całkowicie © TRAKTOR24.pl

Pod maską ultrakompaktowego ciągnika inteligentnie rozmieszczono osprzęt 3-cylindrowego silnika. Na uwagę zasługuje nowy wentylator Visctronic z elektronicznym sterowaniem. – Rozwiązanie to pozwala na niezwykle czułe dostosowywanie się wentylatora do rzeczywistych potrzeb w zakresie chłodzenia. Pozwala to zaoszczędzić do 1,4% paliwa i zapewnia cichszą pracę w porównaniu z wentylatorem sterowanym tradycyjnie. Zmniejsza to również liczbę napraw i wydłuża okresy pomiędzy przeglądami nawet w warunkach dużego zapylenia – wyjaśnia Rafał Mikołajczak, Product Specialist Tractors Fendt Poland.

 

Jedyny problem z jakim mierzył się Robert Gogółka użytkujący ciągnik Fendt 209 F Vario dotyczył układu SCR. W początkowym okresie pracy traktorem powodował on przerwy w pracy z powodu osadów tworzących się na wtryskiwaczu płynu AdBlue. Usunięcie tej niesprawności było proste, bo wystarczyło odkręcić kilka śrub, wyjąć wtryskiwacz i przemyć w ciepłej wodzie. W końcu wgranie aktualizacji oprogramowania okazało się zbawienne i problem ten zniknął całkowicie.

Wentylator Visctronic z elektronicznym sterowaniem oraz rewersem pozwala szybko oczyścić chłodnice bez potrzeby wysiadania z ciągnika © TRAKTOR24.pl
Wentylator Visctronic z elektronicznym sterowaniem oraz rewersem pozwala szybko oczyścić chłodnice bez potrzeby wysiadania z ciągnika © TRAKTOR24.pl

Silnik i przekładnia rozumieją się „bez słów”

Na niskie zużycie paliwa podczas pracy z opryskiwaczem sadowniczym wpływa również zgranie pracy silnika z bezstopniową przekładnią Vario. W ciągniku sadowniczym Fendt 209 F Vario zamontowana jest najmniejsza tego typy skrzynia biegów o oznaczeniu ML70. Pozwala ona uzyskiwać prędkości jazdy wynoszące od 0,02 do 40 km/h.

– Dzięki przekładni Vario pedału sprzęgła nożnego używa tylko w celu odpalenia ciągnika. Do dalszej obsługi wystarcza prawa dłoń, joystick i znajdujące się w jego pobliży przyciski. W tym czasie lewą ręką kieruję ciągnikiem. Podczas jazdy automatycznej niczego nie muszę dotykać i mogę skupić się na obserwowaniu pracującej maszyny lub korzystając z zestawu głośnomówiącego załatwiać tematy organizacyjne firmy – mówi Robert Gogółka.

Obok pokrętła gazu ręcznego znajduje się bliźniacze zakresu pedału gazu. Ten kaganiec może się przydać dla osób wdrażanych do pracy ciągnikiem © TRAKTOR24.pl
Obok pokrętła gazu ręcznego znajduje się bliźniacze zakresu pedału gazu. Ten kaganiec może się przydać dla osób wdrażanych do pracy ciągnikiem Fendt 209 F Vario © TRAKTOR24.pl

Oprogramowanie sterujące pracą jednostki napędowej i przekładni pozwala tak dobierać zakresy ich ustawień, aby np. utrzymywać zadaną prędkość jazdy głównie poprzez korektę pracy skrzyni biegów. Pozwala to uzyskiwać niskie zużycie paliwa, bo przy lżejszych pracach silnik może pracować na obrotach ekonomicznych. Robert Gogółka podczas opryskiwania sadu wkręca silnik na 1150-1200 obr./min., co pozwala wykonywać ten zabieg z prędkością 12 km/h. Oczywiście podczas ciężkiej pracy z mulczerem napędzanym od WOM obroty silnika są wyższe i wynoszą 1800 na minutę. W tym przypadku jest to konieczne do uzyskania odpowiedniej mocy do napędu wału z bijakami.

2185 mm – 

tyle wynosi rozstaw osi ciągnika Fendt 209 F Vario.

– Obsługa przekładni Vario w każdym ciągniku Fendt jest identyczna i operator największego traktora z łatwością odnajdzie się w najmniejszym. Działa to również w drugą stronę – mówi Andrzej Błaszczuk z firmy Agricola-Lublin, będącej autoryzowanym dealerem marki Fendt.

Dodajmy, że już od dawna ta kultowa skrzynia biegów jest najmocniejszą stroną ciągnika Fendt. To właśnie przekładni Vario niemiecki producent zawdzięcza zdobycie renomy wśród rolników na całym świecie.

W kolejnym artykule dotyczącym ciągnika Fendt 209 F Vario użytkowanego w sadzie Roberta Gogółki, przedstawimy układ hydrauliczny i obsługę traktora.

Robert Gogółka użytkuje ciągnik Fendt 209 F Vario od roku 2020. Podczas naszej wizyty traktor miał na liczniku 706 godzin © TRAKTOR24.pl
Robert Gogółka użytkuje ciągnik Fendt 209 F Vario od roku 2020. Podczas naszej wizyty traktor miał na liczniku 706 godzin © TRAKTOR24.pl
Pod maską ultrakompaktowego ciągnika inteligentnie rozmieszczono osprzęt 3-cylindrowego silnika. Miejsce na zbiornik płynu AdBlue (16 l) znaleziono przed chłodnicami © TRAKTOR24.pl
Pod maską ultrakompaktowego ciągnika inteligentnie rozmieszczono osprzęt 3-cylindrowego silnika. Miejsce na zbiornik płynu AdBlue (16 l) znaleziono przed chłodnicami © TRAKTOR24.pl
Patrząc z tej perspektywy nie byłoby łatwo zgadnąć, że to ciągnik. Fendt zabudował jego spód w sposób wzorowy © TRAKTOR24.pl
Patrząc z tej perspektywy nie byłoby łatwo zgadnąć, że to ciągnik. Fendt zabudował jego spód w sposób wzorowy © TRAKTOR24.pl
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy Kupił nowe opony Trelleborg i napełnił je cieczą