Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Fendt z „powerbankiem”

Dodano: 12.04.2023
Z fabryki w Marktoberdorfie wyjechał jako Fendt 718 Vario. Po przeróbkach jest traktorem Vario Electric, czyli o napędzie elektrycznym © Agromec
Z fabryki w Marktoberdorfie wyjechał jako Fendt 718 Vario. Po przeróbkach jest traktorem Vario Electric, czyli o napędzie elektrycznym © Agromec

Holenderski dealer Fendta – firma Agromec, zrealizowała mega projekt przerabiając spalinowy traktor 718 Vario o mocy 181 KM na pojazd, który jest w 100% zasilany prądem. Zainteresowanie powstałym ciągnikiem elektrycznym wśród rolników oraz firm usługowych i komunalnych jest olbrzymie. Nic zatem dziwnego, że pomysłodawca projektu planuje rocznie przerabiać w taki sposób kilkanaście ciągników sprowadzanych z fabryki w niemieckim Marktoberdorfie.

Po rozładowaniu baterii, wystarczy odłączyć obudowę, zamocować nową, podłączyć wtyczkę i można pracować dalej © Agromec
Po rozładowaniu baterii, wystarczy odłączyć obudowę, zamocować nową, podłączyć wtyczkę i można pracować dalej © Agromec

Agromec podaje, że już w 2019 roku o tego typu ciągnik zaczęli pytać rolnicy. Skąd takie zainteresowanie? Z jednej strony wynika z projektów rządowych wspierających finansowo bezemisyjne pojazdy. Z drugiej, mieszkańcy tego kraju są przekonani do elektrycznych napędów, o czym świadczy imponująca liczba ponad 90 tysięcy stacji do ładowania „elektryków”. To najlepszy wynik w Europie.

– Są ciche i nie emitują żadnych toksycznych związków. Takie cechy pojazdów elektrycznych doceniają sami rolnicy oraz firmy usługowe i komunalne. Warunkiem, który musieliśmy spełnić tworząc traktor na prąd było to, aby nie był cięższy od wersji spalinowej, był w stanie generować podobną moc i mógł pracować jak najdłużej – mówi Mart van der Valk, specjalista techniczny w firmie Agromec.

W przekładni eAutoPowr elektryka wyparła hydraulikę

Przekładnia elektromechaniczna John Deere to nie tylko nowa wersja bezstopniowej skrzyni biegów, ale przede wszystkim innowacyjna koncepcja przekazania napędu z wykorzystaniem silników elektrycznych. Dalsze losy tego projektu zależą oczywiście od zainteresowania rolników, którzy mogą już zamawiać ciągniki z eAutoPowr.
Czytaj dalej

Fendt 700 Vario Electric

Nowy ciągnik elektryczny został nazwany 700 Vario Electric. – Pierwszy elektryczny Fendt dołączył do floty firmy Van Wijlen, specjalizującej się w pielęgnacji użytków zielonych, w tym boisk piłkarskich. Mamy zamówienia na kilka kolejnych traktorów. Liczymy, że nawet 10 procent sprzedawanych przez nas ciągników Fendt będzie wyposażonych w napęd elektryczny. Rosnąca popularność tego rozwiązania to pokłosie wprowadzania coraz większych ograniczeń, a nawet zakazów w użytkowaniu pojazdów spalinowych. Ma to miejsce nie tylko w Holandii, ale również w krajach skandynawskich – wyjaśnia Mart van der Valk.

Firma Agromec nie wyklucza w przyszłości przerabiania traktorów Fendt na zasilanie energią wodorową.

Fendt 313 z akumulatorami od Tesli

Traktor 700 Vario Electric nie jest jedynym elektrycznym Fendtem pracującym w Holandii. Podobny projekt zrealizowała firma Holland-Utrecht. W tym przypadku bazę do „elektryka” stanowił spalinowy Fendt 313 Vario. Wymontowano z niego silnik wraz z osprzętem do oczyszczania spalin, chłodnice oraz zbiornik paliwa. Wolne miejsca zajęły dostarczone przez firmę New Electric Automotive 4 akumulatory pochodzące od Tesli oraz dwa silniki elektryczne Siemensa. Z takim źródłem zasilania ciągnik jest w stanie pracować bez konieczności ładowania nawet przez 8 godzin. Uwaga – pod warunkiem, że jego obciążenie nie przekracza 50%. Ładowanie baterii do pełna zajmuje około 15 godz.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy