Czytaj dalej
Kupić ciągnik to jedno, ale utrzymać go w pełnej sprawności to zupełnie co innego. Przyglądamy się zatem, jakie stawki obowiązują na rynku w zakresie roboczogodziny autoryzowanych serwisów. Różnice są naprawdę spore.
Z wielu rozmów przeprowadzonych z przedstawicielami serwisów wyłania się wspólny obraz, w którym to okres żniwny wiąże się z dużym obłożeniem prac serwisowych. Firmy zapewniały nas, że panuje priorytetyzacja jeśli chodzi o ustalanie przyjęć maszyn do napraw.
W praktyce oznacza to, iż w pierwszej kolejności, często nawet tego samego dnia, serwisanci wyruszają do zgłoszeń, w których awaria wiąże się z unieruchomieniem kombajnu, czy ciągnika.
Aby móc umożliwić sprawne działanie serwisu przy nagłych awariach warsztaty utrzymują pewne zapasy części zamiennych u siebie, by w razie konieczności okres naprawy móc skrócić o czas niezbędny na dostarczenie nowego elementu.
Na podstawie przeprowadzonych rozmów z serwisami zauważamy, że różne marki podchodzą w różny sposób do wyceniania stawek za roboczogodzinę pracy mechaników.
Najczęściej spotykamy dwa rodzaje cenników – osobny w przypadku napraw wykonywanych w serwisie oraz osobny przy naprawach przeprowadzanych wyjazdowo w gospodarstwach rolników.
Są też na rynku firmy oferujące ten sam pułap cenowy niezależnie od tego, czy naprawa odbywa się stacjonarnie, czy wyjazdowo.
– tyle średnio zapłacimy za godzinę pracy autoryzowanych serwisów
Standardem jest także pobieranie opłaty za dojazd do klienta. Według naszych informacji stawki te wahają się od 2,85 zł/km do nawet 4 zł/km. Wyjątkiem w tym wypadku jest firma Euromasz, będąca dealerem m.in. marki Massey Ferguson, gdzie rozliczenie za dojazd odbywa się nie od kilometra, a według czasu potrzebnego na dojazd – obowiązuje tu ta sama stawka godzinowa, co w przypadku przeprowadzanej naprawy.
Jak zatem kształtują się stawki za roboczogodzinę w autoryzowanych serwisach najważniejszych marek? Znajdziecie je w poniższej tabeli zbiorczej.
Producent | Serwis | Cena za godzinę stacjonarnie [zł netto/h] | Cena za godzinę wyjazdowo [zł netto/h] | Stawka za km [zł netto] |
Zetor | Zetor Polska | 180 | 180 | 3 |
New Holland | Rolmax | 299 | 299 | 2,85 |
John Deere | Wanicki | 220 | 300 | 3,5 |
Massey Ferguson | Euromasz | 250 | 250 | Rozliczenie za czas dojazdu według stawki serwisowej [250 zł/h] |
Deutz-Fahr | Agro-Eko | 220 | 260 | 3,5 |
Claas | Świerkot | 200 | 300 | 3 |
Fendt | Chempest | 260 | 280 | 4 |
Można więc zauważyć, iż najmniej zapłacimy za serwis ciągnika w centrali Zetora w Kaliszu – będzie to stawka 180 zł netto za godzinę.
Warto również zauważyć, iż w niektórych przypadkach występują duże różnice między stawką godzinową pracy serwisu wykonywaną stacjonarnie, a wyjazdowo. W przypadku Wanickiego, będącego dealerem marki John Deere różnica ta wynosi 80 zł, a w przypadku Świerkota, odpowiadającego za sprzedaż i serwis Claasa różnica sięga aż 100 zł.
W obu przypadkach warto zatem, o ile jest to możliwe, rozważyć dostarczenie ciągnika, czy też kombajnu do siedziby dealera – przy poważniejszych naprawach oszczędność wygenerowana w ten sposób może być spora.