Czytaj dalej
Naszym zdaniem amerykański producent wprowadzając do oferty 3 nowe modele ciągników serii 9RX, właściwie zrobił krok do jeszcze nieistniejącej serii 10RX. Być może pojawi się ona na rynku, jak traktor z logo skaczącego jelenia przekroczy 1000 KM. Na razie flagowy John Deere 9RX 830 do tej granicy się zbliżył. Przy okazji wyraźnie przerósł modele dotychczasowej serii 9R (traktor kołowy), 9RT (traktor na 2 gąsienicach) i 9RX (traktor na 4 gąsienicach) o mocach maksymalnych do 691 KM. Uwaga – nie zostały one wycofane z produkcji i nadal można je kupić.
w tej szerokości na gąsienicach 762 mm, mieści się ciągnik najnowszej serii 9RX.
Ciągniki John Deere najnowszej serii 9RX obejmują 3 modele o mocach maksymalnych wynoszących bez IPM: 781 KM (9RX 710), 847 KM (9RX 770) i wspomnianych 913 KM (9RX 830). Z oznaczeń liczbowych modeli możemy odczytać ich moc znamionową w KM – traktor 9RX 830 ma 830 KM mocy znamionowej.
Wielki ciągnika oznacza większa wydajność, ale wymaga umiejętnego przeniesienia jego mocy na podłoże. Dlatego najnowsze modele najsilniejszych traktorów marki John Deere dostępne są tylko w wersjach 4-gąsienicowych. Producent doszedł do wniosku, że koła powodowałyby częste zrywanie trakcji i po prostu z nich zrezygnował.
Zastosowanie gąsienic ma jeszcze jedną wielką zaletę. Pozwalają nie tylko uzyskać najlepszą przekładnię glebową jaką do tej pory znamy, ale również chronić podłoże przed nadmiernym ugniataniem. W tym przypadku jest to szczególnie ważne, bo masa wysyłkowa traktora serii 9RX wynosi 33,5 tony.
to rozstaw osi ciągnika John Deere 9RX (modele 710, 770, 830).
Modele 770 i 830 mogą zostać fabrycznie dociążone do 38,1 tony, co i tak nie jest krańcem możliwości tych kolosów. Ich dopuszczalna masa całkowita wynosi bowiem ponad 42 tony! Gąsienice pozwalają jednak uzyskać niski poziom nacisku na glebę. Jest on porównywalny z mniejszymi modelami traktorów 9RX i wynosi ok. 0,58 kg/cm kwad. W sumie całkowita powierzchnia styku gąsienic o szerokości 762 mm z podłożem wynosi 5,7 metra kwad. Mocy i masy przybyło, ale ochrona gleby pozostała na poziomie ciągnika 9RX 640. Warto o tym pamiętać, bo nie trudno wyprodukować silniejszy traktor, ale sztuką jest utrzymanie niskiego stopnia ugniatania gleby.
Wszystkie 3 nowe modele traktorów mają 6-cylindrowy silnik JD18X. Jego pojemność jest oczywiście imponująca i wynosi 18 l. To jednostka napędowa stosowana w wybranych modelach sieczkarniach samojezdnych John Deere serii 9000. Została więc zapożyczona, czyli to silnik już sprawdzony w praktyce rolniczej. Normę emisji spalin Stage V spełnia min. z pomocą dwóch turbosprężarek i układu recyrkulacji spalin EGR. Systemu SCR nie zamontowano więc odpada koszt stosowania płynu AdBlue.
tyle klocków gąsienicy zazębia się z kołem napędowym.
Prędkość znamionowa silnika JD18X wynosi 1900 obr./min. a maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest przy 1400 obr./min. W modelu John Deere 9RX 830 jest rekordowo wysoki i wynosi aż 4234 Nm. Jednostka napędowa JD18X podczas obniżania obrotów z punktu mocy maksymalnej, powoduje przyrost momentu obrotowego o wartość 38%.
Ciągnik posiada hydrauliczny IPM, który w razie potrzeby generuje dodatkowe 40 KM. Rozwiązanie to przydaje się podczas pracy na przykład z szerokim siewnikiem mającym olbrzymie zapotrzebowanie na olej hydrauliczny. W czasie jazdy na wzniesieniu pola, wspomniane 40 KM wspomagające układ hydrauliczny ciągnika pomaga zachować jakość pracy na niezmienionym poziomie. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to dodatkowa moc ponad maksymalną 913 KM. Hydrauliczny IPM może dobić do tej wartości w przypadku, gdy traktor nie pracuje na piku mocy.
tyle wynosi średnica koła napędowego gąsienicy.
– Ciągniki o mocach w granicach 600-700 KM często pracują z szerokimi agregatami do uprawy głębokiej. Zdarzają się sytuacje, w których podczas jazdy pod górę trzeba taką maszynę wypłycić. Pogarsza to jakość pracy, co niestety wpływa na zmniejszenie plonów. Mając traktor mocniejszy o mocy 800-900 KM, nie tylko zwiększamy wydajność pracy, ale również poprawimy jakość wykonywanego zabiegu – wyjaśnia Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu w John Deere.
W ciągnikach John Deere serii 9RX montowana jest mechaniczna przekładnia e21 PowerShift. Powstała ona na bazie znanej skrzyni biegów e23 (modele 7R i 8R). Nowa przekładnia e21 jest przystosowana do olbrzymiej mocy i momentu obrotowego ciągnika John Deere 9RX 830. Jak zapewnia producent, skrzynia ta dzięki całkowicie mechanicznej formie przeniesienia napędu, ma wysoką sprawność i ogranicza straty na linii silnik-gąsienice do minimum. Przypominamy, że w starszych modelach traktorów 9RX montowana jest przekładnia e18, czyli mająca mniej przełożeń.
Nowa kabina CommandView 4 Plus, w porównaniu z poprzednimi modelami 9RX, ma o 15% większą powierzchnię podłogi. Jeszcze bardziej, bo o 20% poprawiono widoczność na prawą stronę. To już prawie pokoik o kubaturze 3,37 metra sześciennego. Podłoga kabiny posiada wygłuszenie przejęte z sieczkarni samojezdnej i nowe zawieszenie. Dzięki temu jeszcze bardziej zredukowano hałas i wibracje docierające do operatora traktora.
Najnowsze ciągniki John Deere 9RX z flagowym modelem 830, to całkowicie nowe traktory z nową koncepcją budowy. Ich długość wynosząca prawie 9 m pozwoliła optymalnie rozłożyć masy. Pomaga w tym zbiornik paliwa o pojemności prawie 1952 l, który zamontowany jest pod kabiną. Jak w czasie pracy ubywa oleju napędowego, to nie odciąża tyłu ciągnika (co dzieje się gdy tam znajduje się zbiornik paliwa). Długi ciągnik pozwolił również uzyskać łatwe dostępy serwisowe do elementów obsługowych takich jak filtr powietrza, czy wlew paliwa. Z poziomu podłoża można również sprawdzić stan oleju silnikowego, hydraulicznego i płynu chłodniczego bez otwierania maski.
to dopuszczalna masa całkowita najnowszego ciągnika John Deere 9RX.
W amerykańskiej fabryce w Waterloo, jest już gotowa linia montażowa dla ciągników najnowszej serii 9RX (modele 710, 770, 830). Można je zamawiać, ale termin odbioru wyznaczony zostanie na rok 2025.