Ciągniki Massey Ferguson nowej serii 9S obejmują sześć modeli oferujących od 285 do 425 KM. Tak duży zakres dostępnych mocy idzie w parze z możliwością żonglowania masą w przedziale od 10,9 do 18,5 t. Można więc skonfigurować duży ciągnik mający rozstaw osi 3,1 m, do prac lekkich, średnich i najcięższych.
Przyglądając się z boku ciągnikowi Massey Ferguson serii 9S, uwagę przykuwa 18-centymetrowa przerwa oddzielająca kabinę od maski i silnika. To koncepcja nazwana Protect-U, której celem jest odizolowanie operatora od hałasu, nadmiernych temperatur i wibracji generowanych przez silnik spalinowy. Rozwiązanie to przyczyniło się do obniżenia poziomu hałasu w kabinie ciągnika do zaledwie 69 dB. W traktorach Massey Ferguson serii 8S przerwa ta wynosi 24 cm, a hałas w kabinie 68 dB.
to średnica tylnej osi ciągnika MF 9S. Jest większa niż w serii MF 8S, co pozwala przenosić na podłoże większą moc i wytrzymywać większe obciążenia.
Kanciasta kabina może się podobać lub nie, ale nie zmienia to faktu, że jest wielka. Jej objętość wynosi 3,4 metra sześciennego. Dodając do tego pochylenie dolnej części przedniej szyby w kierunku kabiny oraz maskę w kształcie tali osy, operator ma duży zakres widoczności na przód ciągnika. Na boki również, bo powierzchnia szyb wynosi aż 6,6 metra kwadratowego. Szyba przednia jest w zasięgu wycieraczki pokrywającej 72% jej powierzchni. Inna odpowiada za oczyszczanie prawej szyby bocznej. Cztery słupki kabiny są wąskie, a za wyjątkowo umiejętne schowanie za jednym z nich tłumika, należą się brawa dla konstruktora.
Deska rozdzielcza przy kierownicy została zastąpiona przez cyfrowy wyświetlacz MF vDisplay zamontowany na prawym słupku kabiny. Ciągniki MF serii 9S posiadają podłokietnik Control Center wyposażony w smukły dżojstik Multipad. Ciekawym dodatkiem jest umieszczona na jego głowni dźwigienka do sterowania dwoma elektrozaworami hydraulicznymi. Z podłokietnikiem poprzez regulowane ramię zintegrowany jest 9-calowy terminal Datatronic 5. Opcjonalnie dostępny jest dodatkowy wyświetlacz Fieldstar 5.
Silnik 6-cylindrowy AGCO Power o pojemności 8,4 l spełnia normę emisji spalin Stage V dzięki rozwiązaniu All-In-One. Zaworu EGR nie ma, ale jest turbodoładowanie z pojedynczą turbosprężarką. To dobrze rokuje pod kątem trwałości i niezawodności jednostki napędowej.
tyle wynosi stosunek mocy do masy w ciągniku MF 9S.425 przy jego masie minimalnej 10 900 kg.
Wszystkie modele oprócz flagowego, posiadają system zarządzania mocą silnika EPM. Zwiększa on moment obrotowy do 1750 Nm i generuje do 30 KM dodatkowej mocy. Uaktywnia się ona dla hydrauliki zewnętrznej i tylnego WOM już od 0,1 km/h oraz przy prędkościach powyżej 15 km/h. Model flagowy MF 9S.425 nie ma EPM i jego moc 425 KM jest dostępna cały czas.
– Wszystkie ciągniki MF 9S są standardowo wyposażone w renomowaną przekładnię bezstopniową Dyna-VT firmy Massey Ferguson. Posiada ona nowy system zarządzania mocą w celu zapewnienia dodatkowego momentu obrotowego i mocy. Przekładnia ta posiada oddzielny od układu hydraulicznego zbiornik oleju, co eliminuje ryzyko jego zanieczyszczenia i wydłuża okres eksploatacji – czytamy w komunikacie prasowym.
Ciągniki Massey Ferguson nowej serii 9S są przygotowane do rolnictwa inteligentnego. W standardzie posiadają telemetrię MF Guide i MF Connect. Opcjonalny system MF AutoTurn dostępny z MF Guide automatycznie kieruje ciągnik do następnej linii jazdy. Funkcja AutoHeadland możne automatycznie uruchamiać i zatrzymywać dwie sekwencje na uwrociach, zgodnie z pozycją GPS ciągnika. Dostępny jest również systemem zarządzania wybranymi funkcjami ciągnika przez maszynę (TIM) – czytamy w komunikacie prasowym.
Na szczególną uwagę zasługuje imponujący układu hydrauliczny traktorów serii 9S. Zapewnia on wydajność 205 l/min przy zaledwie 1650 obr./min lub 270 l/min przy 1850 obr./min.
tyle oleju może trafić z ciągnika MF serii 9S do zagregowanej z nim maszyny.
– Nowa opcja podwójnej pompy z zamkniętym obiegiem, która dostarcza 340 l/min przy 1650 obr./min lub 400 l/min przy 1850 obr./min, jest dostępna z sześcioma zaworami hydrauliki zewnętrznej. Jedna pompa zapewnia ciągły przepływ do trzech zaworów, podczas gdy druga zapewnia zmienny przepływ do pozostałych trzech i obsługuje obwody pomocnicze, takie jak układ kierowniczy – czytamy w komunikacie prasowym.
tyle wynosi stosunek mocy do masy w ciągniku MF 9S.285 przy jego masie maksymalnej 18 500 kg.
Tylny TUZ ma udźwig wynoszący 12 t, a przedni podnośnik zintegrowany z ramą ciągnika 5 t. Opony tylne mogą mieć rozmiar wynoszący m.in. 750/70 R44 lub 900/60 R42. Zbiornik paliwa ma pojemność 660 l, a AdBlue 68 l.
Ciągniki Massey Ferguson serii 9S pojawią się w naszym kraju w drugiej połowie 2024 r.