Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Pług Amazone do orki po caliźnie lub w bruździe

Dodano: 18.04.2023

Pług półzawieszany Amazone Tyrok 400 Onland można szybko przestawić z orki po caliźnie do tej samej pracy, ale w bruździe. Producent zapewnia, że zmiana ta zajmuje mało czasu, bo wystarczy przestawić dźwignię hydrauliczną na ramieniu odwracającym.

Orka po caliźnie to w naszym kraju jeszcze cały czas unikatowy sposób pracy ciągnika z pługiem © Amazone
Orka po caliźnie to w naszym kraju jeszcze cały czas unikatowy sposób pracy ciągnika z pługiem © Amazone

Szeroka opona w bruździe to problem

W optymalnych warunkach wilgotnościowych, najlepiej jak ciągnik zagregowany z pługiem ma równomierny kontakt z podłożem wszystkimi kołami. Pozwala na to orka po caliźnie. Natomiast w przypadku zbyt wilgotnej gleby i w skrajnych warunkach stromych zboczy, korzystniej jest pracować tradycyjnie. Wtedy jedno koło zagłębione jest w bruździe i może „odpychać się” od twardego podłoża. Niestety w tych miejscach dochodzi do znacznego ugniatania gleby, co przyczynia się do tworzenia podeszwy płużnej.

Jak Massey Ferguson znalazł sposób na „obejście” normy Stage V

Jedno spojrzenie na ekstremalnie ściętą maskę i rodzi się pytanie. Jak zbudowali ten ciągnik w dobie normy emisji spalin Stage V? Okazuje się, że inżynierowie Massey Fergusona po prostu przenieśli osprzęt odpowiadający za oczyszczanie spalin spod komory silnika w inne miejsce. Dzięki temu powstał traktor predysponowany m.in. do pracy z ładowaczem czołowym.
Czytaj dalej
71 cm – 

to maksymalna szerokość opony ciągnika do nieinwazyjnej (dla odwróconej gleby) pracy w bruździe podczas orki.

Orka tradycyjna z pochylonym na bok ciągnikiem, nie powinna być prowadzona z oponami mającymi powyżej 71 cm szerokości. Przekroczenie tej wartości powoduje, że dopiero co odwrócona przez odkładnice gleba jest częściowo ugniatana. Problem ten dotyka użytkowników potężnych traktorów o mocach ponad 300 KM. Z powodu montowanego w nich szerokiego ogumienia, praca w bruździe jest problematyczna. Dlatego dla takich osób, praca z pługiem, którym zależnie od potrzeb można orać po caliźnie lub w bruździe, jest rozwiązaniem najlepszym.

Pługi Tyrok 400 Onland pasują do dużych ciągników

Najnowsze modele pługów Amazone Tyrok 400, w wersjach Onland, dostępne są z 7-, 8- lub 9-korpusami. Producent przewidział możliwość ich pracy z ciągnikami o mocy do 400 KM. Te potężne traktory mają montowane opony o szerokości zdecydowanie powyżej 71 cm, koła bliźniacze lub występują na gąsienicach. Tak wyposażone są więc stworzone do orki po caliźnie.

– Tryb orki po caliźnie zapewnia lepszą linię uciągu dzięki mniejszemu ściąganiu na boki i skuteczniejszemu przenoszeniu sił. Korzystając z systemów nawigacji satelitarnej, można podnieść komfort tej pracy i zyskać pewność równomiernego odkładania skib na stykach przejazdów. Stałe prowadzenie na tej samej głębokości zapewnia przednie kółko kopiujące pługa, które cały czas obraca się, tak jak koła ciągnika, po caliźnie – wyjaśnia Michał Wojciechowski z Amazone Polska.

Czterorzędowy pneumatyczny siewnik punktowy za 70 tys. zł brutto

Na rynku znajdziemy wielu producentów pneumatycznych siewników punktowych, które pod względem technicznym są do siebie bardzo podobne. Wprawne oko od razu wychwyci, że różnią się detalami nie mającymi wpływu na jakość pracy. Naszą uwagę przyciągnął właśnie taki model siewnika punktowego – HMS 4F Pinadisc Jumbo. Jego importerem jest firma Lupus z Ciechanowa.
Czytaj dalej

Pług z ramą prostokątną

Pług Amazone Tyrok 400 Onland ma masywną ramę prostokątną o wymiarach 200x150x10 mm, która wykonana jest ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Jak zapewnia producent, przewaga ramy prostokątnej nad kwadratową polega na tym, że pierwsza nie wygina się nawet podczas orki w skrajnie suchych warunkach. – Zapewnia to równomierną głębokość roboczą na całej powierzchni orki, co ma duże znaczenie zwłaszcza przy większych szerokościach roboczych – dodaje Michał Wojciechowski.

200x150x10 mm – 

takie są wymiary prostokątnej ramy pługa Tyrok 400 Onland

Wyśrodkowanie i dwukrotne zwolnienia łagodzące obrót

Pług Amazone w wersji Onland ma ciekawe rozwiązania ułatwiające obrót jego korpusów. Przed rozpoczęciem tego procesu rama jest automatycznie przesuwana przez siłownik hydrauliczny tak, aby środek ciężkości narzędzia był położony możliwie nisko. Dzięki tej zmianie, siły działające na ciągnik i pług podczas obrotu jego korpusów są mniejsze. Ponadto zastosowano system SmartTurn, który zwalnia proces hydraulicznego obrotu korpusów. Jest on dwukrotnie wyhamowywany na krótko przed jego zakończeniem. Uzyskany efekt tłumienia zmniejsza zużycie cylindra siłownika obrotu korpusów. Rozwiązania te zapewne wpłyną na zwiększenie trwałości pługa, bo przecież zamiana korpusów gotowych do zagłębienia się w glebę, powtarzana jest przy każdej zmianie kierunku orki.

Korpusy SpeedBlade

W pługach Amazone Tyrok 400 Onland montowane są korpusy SpeedBlade. – Wyróżnia je opatentowana, bardzo duża pierś odkładnicy, którą charakteryzuje imponująca trwałość. Przy zwiększeniu prędkości roboczej główny punkt zużycia automatycznie przesuwa się w kierunku środka korpusu. Znajduje się on wtedy na powiększonej piersi odkładnicy, a nie na samej odkładnicy – wyjaśnia Michał Wojciechowski.

W pługach Amazone Tyrok 400 Onland montowane są korpusy SpeedBlade. Producent zapewnia, że zwiększenie prędkości orki, nie powoduje przyspieszenia ich zużycia © Amazone
W pługach Amazone Tyrok 400 Onland montowane są korpusy SpeedBlade. Producent zapewnia, że zwiększenie prędkości orki, nie powoduje przyspieszenia ich zużycia © Amazone

Pługi Tyrok 400 Onland są standardowo wyposażane w mechaniczną regulację szerokości orki. Opcjonalnie możne ona być regulowana hydraulicznie, czyli bezstopniowo. Dotyczy to również zmiany szerokości pierwszego korpusu, co przy okazji ułatwia równomierne odkładanie skib na granicach przejazdów roboczych.

Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy Kupił nowe opony Trelleborg i napełnił je cieczą McCormick X5.120 w teście redakcyjnym Fendt plus Samson równa się wydajne nawożenie pofermentem