Postęp techniki rolniczej już dawno temu zostawił w polu edukację szkolną – zwłaszcza na poziomie szkół średnich. Nic dziwnego, bo motorem jej rozwoju są firmy i to tam dostępna jest najnowsza wiedza. Agrotronika, czyli zespół systemów automatycznego sterowania pracą maszyn rolniczych jest jedną z tych nowych dziedzin techniki rolniczej.
Dobrze, że mamy organizację, która pomaga państwu polskiemu nadrabiać te zaległości. To Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych, która organizuje konkursy i szkolenia dla m.in. młodzieży szkół średnich. PIGMiUR nie zapomniał również o nauczycielach, bo przecież to najpierw oni muszą zdobyć najnowszą wiedzę. Właśnie tak zrodził się pomysł na „Wiosenne warsztaty z agrotroniki” dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w rolniczych szkołach średnich i branżowych. Nauczycielami dla nauczycieli zostali wykładowcy Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego i Wojskowej Akademii Technicznej z Warszawy oraz Uniwersytetu Przyrodniczego z Poznania. Ponadto w rolę „profesorów” wcielili się również przedstawiciele firm: Claas, Agrihandler i 365FarmNet. W szkoleniu uczestniczyło ponad 70 osób.
Czytaj dalej
– Podstawowym pomysłem, jaki był realizowany w czasie szkolenia było przedstawienie nowych rozwiązań technicznych i technologicznych poprzez wyjaśnienie zasady pracy i możliwości ich wykorzystania. W czasie dwudniowego szkolenia przedstawiono 7 zróżnicowanych zagadnień. Dlatego wszyscy uczestnicy, wcześniej zostali podzieleni na 7 zespołów, które przechodziły płynnie pomiędzy stanowiskami szkoleniowymi. Ze względów merytorycznych ćwiczenia zostały przyporządkowane do trzech bloków: A, B i C – informuje PIGMiUR.
W bloku A przedstawiono technologię zdalnej diagnostyka upraw za pomocą urządzeń analizujących widmo odbite od powierzchni roślin. Poznano metody interpretacji wskaźnika NDVI do oceny stanu roślin i określenia rodzaju ich stresu. Ponadto omówiono system optyczny do automatycznego rozpoznawania chwastów i chorób roślin.
W bloku B nauczyciele średnich szkół rolniczych pogłębiali swoją wiedzę z diagnostyki magistrali CANBUS ciągnika. Oceniali m.in. wpływ zakłóceń na pracę tej sieci. Ponadto prowadzili kontrolę opryskiwacza polowego poprzez złącze ISOBUS. W ćwiczeniu tym oprócz zaprogramowania opryskiwania i integracji automatyki opryskiwacza z sygnałem nawigacji satelitarnej, poznali również aplikację do doboru rozpylaczy.
Blok C podzielony został na 3 ćwiczenia. Pierwsze dotyczyło trybów pracy robota rolniczego Naio z napędem elektrycznym. Drugie związane było z wdrażaniem i oceną stanu upraw na podstawie zdjęć satelitarnych. Natomiast w czasie ćwiczenia trzeciego nauczyciele ze średnich szkół rolniczych zapoznali się z możliwościami wykorzystania systemów mechatronicznych w hydraulice siłowej.
– Prezentowane zadania przedstawiały trzy zupełnie oddzielne poziomy sterowania zaworami hydraulicznymi od prostych zaworów dwustanowych, przez sterowane napięciowo zawory proporcjonalne, do zaworów sterowanych za pomocą sygnałów sieci CAN. Wisienką na torcie prezentowanych rozwiązań, było zapoznanie z budową i zasadą działania wzmacniacza hydraulicznego, umożliwiającego kilkukrotne zwiększenie ciśnienia w elemencie wykonawczym – czytamy w komunikacie prasowym.