Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Zaskakująco udany Ursus C-3150. Świetnie pracuje i pyta, dlaczego marka upadła?

Dodano: 31.12.2023

Przykład tego ciągnika udowadnia, że wśród Ursusów produkowanych w Lublinie w latach 2011-2022 trafiały się perełki. Patrząc na jego pracę łza kreci się w oku, że szansa na rodzime traktory znowu została zaprzepaszczona. Wielka szkoda, bo ten 163-konny Ursus C-3150 pracuje wzorowo.

Deutz-Fahr C6305 TS. Testujemy najtańszy kombajn na rynku

W sezonie 2023 jako pierwsza redakcja w Polsce mogliśmy przetestować kombajn Deutz-Fahr C6305 TS. Jak maszyna wypadła w teście przeprowadzonym w naszym gospodarstwie.? Co się nam w niej podobało, a co nie?
Czytaj dalej

Jesienią 2023 r. mieliśmy okazję ocenić go w ciężkiej pracy z 3-metrowym kultywatorem do głębokiej uprawy bezorkowej i siewnikiem. To była czysta przyjemność zobaczyć, jak 163-konny Ursus C-3150 świetnie sobie radzi podczas pracy w ramach uprawy bezorkowej.

Ursus jak Deutz-Fahr

Podczas naszej wizyty na polu po ziemniakach wykonywany był usługowy siew pszenicy. Operatorem Ursusa C-3150 był Marcin Kraczek, który prowadzi firmę Usługi Rolnicze Wiko-Gród z siedzibą w Słabomierzu k. Żnina w woj. kujawsko-pomorskim.

18-22 l/ha – 

tyle w zależności od pola wynosi zużycie paliwa podczas pracy ciągnika Ursus C-3150 z 3-metrowym  kultywatorem ustawionym na głębokość 30 cm i siewnikiem o tej samej szerokości roboczej.

– W 2021 roku wspólnie ze wspólnikiem Piotrem Kuś planowaliśmy kupić ciągnik o mocy około 150 KM i początkowo wybraliśmy Deutz-Fahra. Okazało się jednak, że identyczny silnik i skrzynię biegów ma Ursus C-3150. Był sporo tańszy i go kupiliśmy, co okazało się bardzo dobrą decyzją – wspomina Marcin Kraczek.

Marcin Kraczek © TRAKTOR24.pl
Marcin Kraczek © TRAKTOR24.pl

Naszym zdaniem, cena ceną, ale zakup w tamtych latach Ursusa wymagał jednak odwagi i przypominał loterię. W tym przypadku udało się jednak trafić na perełkę i traktor do tej pory spisuje się świetnie. Po przepracowaniu 770 godzin popsuła się tylko głownia dźwigni biegów. Po prostu się rozleciała i doraźnie z pomocą taśmy zamontowana jest pierwsza lepsza pozwalająca przełączać półbiegi dwoma przyciskami po stronie wewnętrznej. Na głowni tej widać oznaczenia 4 biegów, co wprowadza w błąd, bo ciągnik ma 6 przełożeń głównych i po 4 półbiegi na każdym z nich. Podczas naszej wizyty Marcin Kraczek przełączał biegi podstawowe trzymając drążek poniżej głowni. Po prostu czeka na właściwą część i wiadomo poradził sobie sposobem gospodarskim. Dźwignia rewersora elektrohydraulicznego montowana jest tradycyjnie z lewej strony pod kierownicą. Maksymalna prędkość jazdy Ursusa C-3150 wynosi około 48 km/h.

Na 30 cm z prędkością 7-7,5 km/h

Praca z półzawieszanym 3-metrowym i 3-belkowym kultywatorem Agro-Tom odbywała się na głębokości 30 cm. Zestaw zamykał siewnik mechaniczny Agro-Masz o takiej samej szerokości roboczej z redlicami talerzowymi.

Kabina jest przestronna i chociaż 6-słupkowa, to z dobrą widocznością. W jej wnętrzu nie znajdziemy luksusu, ale toporny plastik i obecnie już archaiczny wyświetlacz elektroniczny pod kierownicą © TRAKTOR24.pl
Kabina Ursusa C-3150 jest przestronna i chociaż 6-słupkowa, to z dobrą widocznością. W jej wnętrzu nie znajdziemy luksusu, ale toporny plastik i obecnie już archaiczny wyświetlacz elektroniczny pod kierownicą © TRAKTOR24.pl

Ursus C-3150 z silnikiem 6-cylindrowym Deutz TCD o pojemności 6,1 l generującym moc maksymalną 163 KM radził sobie z tym agregatem uprawowo-siewnym zaskakująco dobrze. Jednostka napędowa wkręcona na 1500-1600 obr./min. pozwalała osiągać prędkość 7-7,5 km/h. Załączony był drugi bieg główny i czwarty najwyższy półbieg, co w razie potrzeby dawało możliwość redukcji o 3 przełożenia bez potrzeby wciskania pedału sprzęgła. – Zużycie paliwa przy tej pracy wynosi w zależności od pola od 18 do 22 litrów na hektar – dodaje Marcin Kraczek.

7-7,5 km/h – 

tyle wynosi prędkość pracy ciągnika Ursus C-3150 z 3-metrowym  kultywatorem ustawionym na głębokość 30 cm i siewnikiem o tej samej szerokości roboczej.

Przyglądając się pracy Ursusa C-3150 z tym długim zestawem do uprawy bezorkowej największe wrażenie zrobiła na nas trakcja ciągnika. Tonowy obciążnik na przednim TUZ, opony tylne 580/70 R38 i przednie 480/70 R28 zamontowane na oddalonych od siebie o 255 cm osiach, dopełniły warunki potrzebne oprócz mocy do skutecznej pracy polowej. Masa Ursusa C-3150 bez obciążników wynosi 7 t.

Głownia dźwigni biegów się rozleciała i doraźnie z pomocą taśmy zamontowana jest pierwsza lepsza pozwalająca przełączać półbiegi dwoma przyciskami po stronie wewnętrznej. Tutaj oznaczenia 4 biegów wprowadzają w błąd, bo ciągnik ma 6 przełożeń głównych i po 4 półbiegi na każdym z nich © TRAKTOR24.pl
Głownia dźwigni biegów się rozleciała i doraźnie z pomocą taśmy zamontowana jest pierwsza lepsza pozwalająca przełączać półbiegi dwoma przyciskami po stronie wewnętrznej. Tutaj oznaczenia 4 biegów wprowadzają w błąd, bo ciągnik ma 6 przełożeń głównych i po 4 półbiegi na każdym z nich © TRAKTOR24.pl

Ursus C-3150 połączył dwa światy

Ursusowi produkującemu ciągniki w Lublinie wyszedł wyjątkowo udany traktor. To połączenie sprawdzonych i klasowych podzespołów (silnik Deutz, przekładnia ZF) z minimalistką wykończenia. Kabina jest przestronna i chociaż 6-słupkowa, to z dobrą widocznością. W jej wnętrzu nie znajdziemy luksusu, ale toporny plastik, obecnie już archaiczny wyświetlacz elektroniczny pod kierownicą oraz na zabudowanym prawym błotniku zestaw solidnych dźwigni do obsługi 4 par gniazd hydrauliki zewnętrznej. Za to tylny podnośnik obsługiwany jest za pomocą elektrohydrauliki. W Ursusie C-3150 ma on maksymalny udźwig wynoszący 7,2 t.

Podczas naszej wizyty Marcin Kraczek pracował w ramach jazdy równoległej dzięki doposażeniu ciągnika w nawigację FJDynamics z kierownicą elektryczną. Została ona kupiona w 2022 r. w firmie Inter-Vax ze Żnina.

Podsumowując można powiedzieć, że Marcin Kraczek pracuje ciągnikiem zachodnim z prostym, ale poprawnie dobranym opakowaniem i napisem Ursus C-3150. Poza usługami traktor jest głównym koniem pociągowym w gospodarstwie o powierzchni 60 ha. Znajdują się tam jeszcze 3 inne Ursusy: C-360, 1654 i 11054.

Zdaniem Marcina Kraczka, wysoko umieszczony wlot powietrza trafiającego do silnika, pozwala zmniejszyć o blisko połowę ilość pobieranych przy okazji zanieczyszczeń. W efekcie filtr powietrza umieszczony obok maski czyści się rzadziej © TRAKTOR24.pl
Zdaniem Marcina Kraczka, wysoko umieszczony wlot powietrza trafiającego do silnika, pozwala zmniejszyć o blisko połowę ilość pobieranych przy okazji zanieczyszczeń. W efekcie filtr powietrza umieszczony obok maski czyści się rzadziej © TRAKTOR24.pl
Podczas naszej wizyty Marcin Kraczek pracował w ramach jazdy równoległej dzięki doposażeniu ciągnika w nawigację FJDynamics z kierownicą elektryczną © TRAKTOR24.pl
Podczas naszej wizyty Marcin Kraczek pracował Ursusem C-3150 w ramach jazdy równoległej dzięki doposażeniu ciągnika w nawigację FJDynamics z kierownicą elektryczną © TRAKTOR24.pl
Jednostka napędowa wkręcona na 1500-1600 obr./min. pozwalała osiągać prędkość 7-7,5 km/h © TRAKTOR24.pl
Jednostka napędowa Ursusa C-3150 wkręcona na 1500-1600 obr./min. pozwalała osiągać prędkość 7-7,5 km/h © TRAKTOR24.pl
Na zabudowanym prawym błotniku znajduje się zestaw solidnych dźwigni do obsługi 4 par gniazd hydrauliki zewnętrznej. Za to tylny podnośnik obsługiwany jest za pomocą elektrohydrauliki © TRAKTOR24.pl
Na zabudowanym prawym błotniku Ursusa C-3150 znajduje się zestaw solidnych dźwigni do obsługi 4 par gniazd hydrauliki zewnętrznej. Za to tylny podnośnik obsługiwany jest za pomocą elektrohydrauliki © TRAKTOR24.pl
Zaskakuje wielka maska, pod którą jest sporo wolnej przestrzeni. Po przeprojektowaniu osprzętu silnika, spokojnie mogłaby zostać obniżona o kilkanaście centymetrów, co poprawiłoby widoczność operatora na obszar tuż przed ciągnikiem © TRAKTOR24.pl
Zaskakuje wielka maska, pod którą jest sporo wolnej przestrzeni. Po przeprojektowaniu osprzętu silnika, spokojnie mogłaby zostać obniżona o kilkanaście centymetrów, co poprawiłoby widoczność operatora na obszar tuż przed ciągnikiem © TRAKTOR24.pl
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Mzuri Pro-Til 4Tx – zobacz jak pracuje Horsch Maestro 6 TX. Zobacz jak pracuje Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Pielnik międzyrzędowy APV. Zobacz jak pracuje Kultywator Pöttinger Terria 5040. Zobacz jak pracuje Valtra T175e Mint Green okiem kobiety, czyli nietypowe spojrzenie na ciągnik w teście długodystansowym Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000