Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Zaskakująco udany Ursus C-3150. Świetnie pracuje i pyta, dlaczego marka upadła?

Dodano: 31.12.2023

Przykład tego ciągnika udowadnia, że wśród Ursusów produkowanych w Lublinie w latach 2011-2022 trafiały się perełki. Patrząc na jego pracę łza kreci się w oku, że szansa na rodzime traktory znowu została zaprzepaszczona. Wielka szkoda, bo ten 163-konny Ursus C-3150 pracuje wzorowo.

Deutz-Fahr C6305 TS. Testujemy najtańszy kombajn na rynku

W sezonie 2023 jako pierwsza redakcja w Polsce mogliśmy przetestować kombajn Deutz-Fahr C6305 TS. Jak maszyna wypadła w teście przeprowadzonym w naszym gospodarstwie.? Co się nam w niej podobało, a co nie?
Czytaj dalej

Jesienią 2023 r. mieliśmy okazję ocenić go w ciężkiej pracy z 3-metrowym kultywatorem do głębokiej uprawy bezorkowej i siewnikiem. To była czysta przyjemność zobaczyć, jak 163-konny Ursus C-3150 świetnie sobie radzi podczas pracy w ramach uprawy bezorkowej.

Ursus jak Deutz-Fahr

Podczas naszej wizyty na polu po ziemniakach wykonywany był usługowy siew pszenicy. Operatorem Ursusa C-3150 był Marcin Kraczek, który prowadzi firmę Usługi Rolnicze Wiko-Gród z siedzibą w Słabomierzu k. Żnina w woj. kujawsko-pomorskim.

18-22 l/ha – 

tyle w zależności od pola wynosi zużycie paliwa podczas pracy ciągnika Ursus C-3150 z 3-metrowym  kultywatorem ustawionym na głębokość 30 cm i siewnikiem o tej samej szerokości roboczej.

– W 2021 roku wspólnie ze wspólnikiem Piotrem Kuś planowaliśmy kupić ciągnik o mocy około 150 KM i początkowo wybraliśmy Deutz-Fahra. Okazało się jednak, że identyczny silnik i skrzynię biegów ma Ursus C-3150. Był sporo tańszy i go kupiliśmy, co okazało się bardzo dobrą decyzją – wspomina Marcin Kraczek.

Marcin Kraczek © TRAKTOR24.pl
Marcin Kraczek © TRAKTOR24.pl

Naszym zdaniem, cena ceną, ale zakup w tamtych latach Ursusa wymagał jednak odwagi i przypominał loterię. W tym przypadku udało się jednak trafić na perełkę i traktor do tej pory spisuje się świetnie. Po przepracowaniu 770 godzin popsuła się tylko głownia dźwigni biegów. Po prostu się rozleciała i doraźnie z pomocą taśmy zamontowana jest pierwsza lepsza pozwalająca przełączać półbiegi dwoma przyciskami po stronie wewnętrznej. Na głowni tej widać oznaczenia 4 biegów, co wprowadza w błąd, bo ciągnik ma 6 przełożeń głównych i po 4 półbiegi na każdym z nich. Podczas naszej wizyty Marcin Kraczek przełączał biegi podstawowe trzymając drążek poniżej głowni. Po prostu czeka na właściwą część i wiadomo poradził sobie sposobem gospodarskim. Dźwignia rewersora elektrohydraulicznego montowana jest tradycyjnie z lewej strony pod kierownicą. Maksymalna prędkość jazdy Ursusa C-3150 wynosi około 48 km/h.

Na 30 cm z prędkością 7-7,5 km/h

Praca z półzawieszanym 3-metrowym i 3-belkowym kultywatorem Agro-Tom odbywała się na głębokości 30 cm. Zestaw zamykał siewnik mechaniczny Agro-Masz o takiej samej szerokości roboczej z redlicami talerzowymi.

Kabina jest przestronna i chociaż 6-słupkowa, to z dobrą widocznością. W jej wnętrzu nie znajdziemy luksusu, ale toporny plastik i obecnie już archaiczny wyświetlacz elektroniczny pod kierownicą © TRAKTOR24.pl
Kabina Ursusa C-3150 jest przestronna i chociaż 6-słupkowa, to z dobrą widocznością. W jej wnętrzu nie znajdziemy luksusu, ale toporny plastik i obecnie już archaiczny wyświetlacz elektroniczny pod kierownicą © TRAKTOR24.pl

Ursus C-3150 z silnikiem 6-cylindrowym Deutz TCD o pojemności 6,1 l generującym moc maksymalną 163 KM radził sobie z tym agregatem uprawowo-siewnym zaskakująco dobrze. Jednostka napędowa wkręcona na 1500-1600 obr./min. pozwalała osiągać prędkość 7-7,5 km/h. Załączony był drugi bieg główny i czwarty najwyższy półbieg, co w razie potrzeby dawało możliwość redukcji o 3 przełożenia bez potrzeby wciskania pedału sprzęgła. – Zużycie paliwa przy tej pracy wynosi w zależności od pola od 18 do 22 litrów na hektar – dodaje Marcin Kraczek.

7-7,5 km/h – 

tyle wynosi prędkość pracy ciągnika Ursus C-3150 z 3-metrowym  kultywatorem ustawionym na głębokość 30 cm i siewnikiem o tej samej szerokości roboczej.

Przyglądając się pracy Ursusa C-3150 z tym długim zestawem do uprawy bezorkowej największe wrażenie zrobiła na nas trakcja ciągnika. Tonowy obciążnik na przednim TUZ, opony tylne 580/70 R38 i przednie 480/70 R28 zamontowane na oddalonych od siebie o 255 cm osiach, dopełniły warunki potrzebne oprócz mocy do skutecznej pracy polowej. Masa Ursusa C-3150 bez obciążników wynosi 7 t.

Głownia dźwigni biegów się rozleciała i doraźnie z pomocą taśmy zamontowana jest pierwsza lepsza pozwalająca przełączać półbiegi dwoma przyciskami po stronie wewnętrznej. Tutaj oznaczenia 4 biegów wprowadzają w błąd, bo ciągnik ma 6 przełożeń głównych i po 4 półbiegi na każdym z nich © TRAKTOR24.pl
Głownia dźwigni biegów się rozleciała i doraźnie z pomocą taśmy zamontowana jest pierwsza lepsza pozwalająca przełączać półbiegi dwoma przyciskami po stronie wewnętrznej. Tutaj oznaczenia 4 biegów wprowadzają w błąd, bo ciągnik ma 6 przełożeń głównych i po 4 półbiegi na każdym z nich © TRAKTOR24.pl

Ursus C-3150 połączył dwa światy

Ursusowi produkującemu ciągniki w Lublinie wyszedł wyjątkowo udany traktor. To połączenie sprawdzonych i klasowych podzespołów (silnik Deutz, przekładnia ZF) z minimalistką wykończenia. Kabina jest przestronna i chociaż 6-słupkowa, to z dobrą widocznością. W jej wnętrzu nie znajdziemy luksusu, ale toporny plastik, obecnie już archaiczny wyświetlacz elektroniczny pod kierownicą oraz na zabudowanym prawym błotniku zestaw solidnych dźwigni do obsługi 4 par gniazd hydrauliki zewnętrznej. Za to tylny podnośnik obsługiwany jest za pomocą elektrohydrauliki. W Ursusie C-3150 ma on maksymalny udźwig wynoszący 7,2 t.

Podczas naszej wizyty Marcin Kraczek pracował w ramach jazdy równoległej dzięki doposażeniu ciągnika w nawigację FJDynamics z kierownicą elektryczną. Została ona kupiona w 2022 r. w firmie Inter-Vax ze Żnina.

Podsumowując można powiedzieć, że Marcin Kraczek pracuje ciągnikiem zachodnim z prostym, ale poprawnie dobranym opakowaniem i napisem Ursus C-3150. Poza usługami traktor jest głównym koniem pociągowym w gospodarstwie o powierzchni 60 ha. Znajdują się tam jeszcze 3 inne Ursusy: C-360, 1654 i 11054.

Zdaniem Marcina Kraczka, wysoko umieszczony wlot powietrza trafiającego do silnika, pozwala zmniejszyć o blisko połowę ilość pobieranych przy okazji zanieczyszczeń. W efekcie filtr powietrza umieszczony obok maski czyści się rzadziej © TRAKTOR24.pl
Zdaniem Marcina Kraczka, wysoko umieszczony wlot powietrza trafiającego do silnika, pozwala zmniejszyć o blisko połowę ilość pobieranych przy okazji zanieczyszczeń. W efekcie filtr powietrza umieszczony obok maski czyści się rzadziej © TRAKTOR24.pl
Podczas naszej wizyty Marcin Kraczek pracował w ramach jazdy równoległej dzięki doposażeniu ciągnika w nawigację FJDynamics z kierownicą elektryczną © TRAKTOR24.pl
Podczas naszej wizyty Marcin Kraczek pracował Ursusem C-3150 w ramach jazdy równoległej dzięki doposażeniu ciągnika w nawigację FJDynamics z kierownicą elektryczną © TRAKTOR24.pl
Jednostka napędowa wkręcona na 1500-1600 obr./min. pozwalała osiągać prędkość 7-7,5 km/h © TRAKTOR24.pl
Jednostka napędowa Ursusa C-3150 wkręcona na 1500-1600 obr./min. pozwalała osiągać prędkość 7-7,5 km/h © TRAKTOR24.pl
Na zabudowanym prawym błotniku znajduje się zestaw solidnych dźwigni do obsługi 4 par gniazd hydrauliki zewnętrznej. Za to tylny podnośnik obsługiwany jest za pomocą elektrohydrauliki © TRAKTOR24.pl
Na zabudowanym prawym błotniku Ursusa C-3150 znajduje się zestaw solidnych dźwigni do obsługi 4 par gniazd hydrauliki zewnętrznej. Za to tylny podnośnik obsługiwany jest za pomocą elektrohydrauliki © TRAKTOR24.pl
Zaskakuje wielka maska, pod którą jest sporo wolnej przestrzeni. Po przeprojektowaniu osprzętu silnika, spokojnie mogłaby zostać obniżona o kilkanaście centymetrów, co poprawiłoby widoczność operatora na obszar tuż przed ciągnikiem © TRAKTOR24.pl
Zaskakuje wielka maska, pod którą jest sporo wolnej przestrzeni. Po przeprojektowaniu osprzętu silnika, spokojnie mogłaby zostać obniżona o kilkanaście centymetrów, co poprawiłoby widoczność operatora na obszar tuż przed ciągnikiem © TRAKTOR24.pl
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Horsch Maestro 6 TX. Zobacz jak pracuje Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT