– Wszystkie ciągniki Zetor Proxima z normą Stage IIIB musiały zostać zarejestrowane w zeszłym roku. Wymagały tego przepisy. Dlatego sprowadzane z Czech mają rejestrację tego kraju i następnie są przerejestrowywane na polskie tablice rejestracyjne – wyjaśnia Robert Szewczyk, szef marketingu Zetor Polska.
O traktory Zetor Proxima z silnikami Stage IIIB o mocach od 86 do 117 KM można pytać dealerów tego producenta w Polsce. Cześć z tych ciągników stoi u nich na placach, a część w Kaliszu w siedzibie Zetor Polska. Z szacunkowej liczby 150 sztuk Zetorów Proxima IIIB, najmniej zostało modeli 100 i 110, czyli o mocach odpowiednio 95 i 106 KM. Nic dziwnego, bo przedział ten zawsze cieszył się największą popularnością.
Przypominamy, że Zetory Proxima dostępne są w trzech specyfikacjach: CL, GP i HS. Modele CL to ciągniki o mocach od 86 do 106 KM ze skrzyniami biegów 12/12 i rewersem mechanicznym. Bogatsze wersje GP mają m.in. przekładnię 16/16 z jednym półbiegiem. Natomiast w modelach Zetor Proxima HS montowana jest skrzynia 24/24 z dwoma półbiegami. Ponadto kierunek jazdy zmienia się w nich za pomocą rewersu elektrohydraulicznego. Flagowym traktorem serii Zetor Proxima HS jest model o mocy 117 KM.
Planując zakup ciągnika Zetor Proxima z silnikiem spełniającym normę emisji spalin Stage IIIB warto mieć na uwadze dwie kwestie. Po pierwsze dostępne są traktory w gotowych specyfikacjach i nie ma już możliwości wprowadzenia zmian. To zrozumiałe, bo zostały już dawno wyprodukowane i nawet zarejestrowane. Z drugiej strony nie ma jednak przeszkód, aby zamontować dodatkowe wyposażenie ciągnika. Może to być np. system prowadzenia automatycznego, czy kamer 360o firmy Globtrak.
tyle szacunkowo jest jeszcze dostępnych modeli ciągników Zetor Proxima z normą IIIB
Procedura przerejestrowania ciągnika z czeskich tablic rejestracyjnych na polskie zajmuje około miesiąca. Nie można więc liczyć na odebranie go przed wydaniem “twardego” dowodu rejestracyjnego.
Można pokusić się o stwierdzenie, że taka okazja się nie powtórzy. W 2023 r. ciągnik praktycznie nowy z normą Stage IIIB, czyli bez systemu wymagającego do pracy płynu AdBlue, to ewenement sprzedażowy.
Zetory Proxima z silnikami spełniającym normę emisji spalin Stage V na pewno będą znacząco droższe. Ponadto będą już miały silniki z systemem SCR, a nie wszyscy są jego zwolennikami.