Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

John Deere 5M to ciągnik mający prowadzenie automatyczne AutoTrac w desce rozdzielczej

Dodano: 07.05.2024
Ciągniki John Deere serii 5M mogą zostać doposażone w AutoTrac zintegrowany w desce rozdzielczej © TRAKTOR24.pl
Ciągniki John Deere serii 5M mogą zostać doposażone w AutoTrac zintegrowany w desce rozdzielczej © TRAKTOR24.pl

John Deere 5M to ciągnik mający rozwiązanie, którego oczekuje każdy rolnik. To fabrycznie zintegrowany system prowadzenia automatycznego bez abonamentu i potrzeby kupowania dodatkowego wyświetlacza. Wystarcza jego mała wersja zintegrowana w desce rozdzielczej pod kierownicą. Taki AutoTrac dostępny jest teraz w najnowszych ciągnikach John Deere serii 5M o mocach od 75 do 135 KM.

MRiRW zwiększa budżet na rolnictwo 4.0. Ilu rolników skorzysta?

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, iż budżet działania w zakresie rolnictwa 4.0 został powiększony. Jaką dodatkową kwotę wygospodarowano? Ilu rolników będzie miało okazję skorzystać z dofinansowania?
Czytaj dalej

Ciągniki John Deere 5M podążają drogą traktorów John Deere 6M. Serie ta w 2022 roku otrzymała system prowadzenia automatycznego AutoTrac zintegrowany z wyświetlaczem PDU+ zamontowanym na słupku B kabiny. Teraz elementy te zostały wkomponowane do wyświetlacza pod kierownicą ciągników 5M. Mieliśmy okazję zobaczyć tak wyposażony traktor z przekładnią PowrQuad. W sumie dostępnych jest 5 modeli: 5075, 5095, 5105, 5120 i 5130.

John Deere 5M ma AutoTrac w małym wyświetlaczu

Układ AutoTrac zintegrowany w desce rozdzielczej współpracuje z odbiornikiem StarFire 7000 zamontowanym klasycznie na dachu kabiny traktora. Zależnie od rodzaju sygnału korekcyjnego, dokładność przejazdów może wynosić nawet +/– 2,5 cm (RTK lub SF-RTK). Rozwiązanie najprostsze z darmowym sygnałem SF 1 o dokładności +/– 15 cm, jest całkowicie wystarczające do np. prac uprawowych i koszenia użytków zielonych. Nawigacja działa po liniach prostych A-B i w systemie można ich zapisać do 10. W tej wersji nie ma możliwości innych trybów naprowadzania np. po linii krzywej. Ta bardzo kusząca propozycja pozwala zaoszczędzić około 23 tys. zł netto. Odnosi się to do porównania z zakupem prowadzenia automatycznego opartego na wyświetlaczu uniwersalnym John Deere G5 o przekątnej 10,1 cala i licencji AutoTrac. Przypominamy, w przypadku prowadzenia automatycznego zintegrowanego w desce rozdzielczej, licencja nie jest potrzebna.

2350 mm – 

to rozstaw osi ciągnika John Deere 5M.

Opcjonalny układ AutoTrac zintegrowany w desce rozdzielczej jest dostępny dla ciągników ze skrzyniami przekładniowymi PowrQuad i Powr8. Nie ma możliwości zamówienia z nim ciągnika John Deere 5M z najprostszą przekładnią PowrReverser. W praktyce rolniczej cenna jest możliwość dokupienia w każdej chwili wyświetlacza przenośnego i korzystania z funkcji rolnictwa precyzyjnego. Dzięki tej rozbudowie kontrola sekcji i zmienne dawkowanie są dostępne i łatwe do zastosowania poprzez opcjonalne złącze ISOBUS. W przypadku montowania odbiornika z innego ciągnika (z dokładniejszym sygnałem korekcyjnym) jego kalibrację przeprowadza się z poziomu małego wyświetlacza zintegrowanego w desce rozdzielczej.

Układ AutoTrac zintegrowany w desce rozdzielczej ciągnika John Deere 5M współpracuje z odbiornikiem StarFire 7000 zamontowanym klasycznie na dachu kabiny traktora © TRAKTOR24.pl
Układ AutoTrac zintegrowany w desce rozdzielczej współpracuje z odbiornikiem StarFire 7000 zamontowanym klasycznie na dachu kabiny traktora © TRAKTOR24.pl

Trzy skrzynie przekładniowe

Zamawiając traktor John Deere 5M można wybrać skrzynię przekładniową z jednym półbiegiem (PowrReverser HiLo, 16/16 lub 32/16), czterema (PowrQuad, 16/16) lub aż ośmioma (Powr8, 32/16). Ta ostatnia propozycja jest mocna, bo 8 biegów Powershift w ciągniku o mocy 75-135 KM pozwala pozycjonować go na rynku wysoko. Przykładowo w zakresie B1-B8 ciągnik osiąga prędkości od 5 do 11 km/h oferując cały czas nieprzerwany zmianą biegu uciąg. Docenią to operatorzy pracujący ciągnikiem zagregowanym z maszynami napędzanymi od jego WOM. Dzięki temu zwłaszcza flagowy 135-konny ciągnik John Deere 5135 M sprawdzi się podczas zbioru słomy i zielonki prasą zwijającą lub koszenia łąki zestawem kosiarek przedniej i bocznej.

8200 kg – 

to DMC modeli 5M: 5095, 5105, 5120 i 5130.

Funkcja EcoShift dostępna w przekładni Powr8 pozwala w czasie jazdy transportowej obniżyć prędkość obrotową silnika. Przekłada się to na niższe zużycie paliwa bez zmiany prędkości maksymalnej jazdy wynoszącej 40 km/h.

23 000 zł netto – 

tyle można zaoszczędzać wybierając system kierowania automatycznego AutoTrac zintegrowany w desce rozdzielczej ciągnika John Deere 5 M. Do tego systemu kierowania automatycznego nie jest bowiem potrzebny odrębny wyświetlacz z aktywacją.

Na głowni dźwigni zmiany biegów głównych znajdują się 3 przyciski. Służą da załączania/wyłączania półbiegów oraz do elektrohydraulicznego załączania sprzęgła głównego. Ostatnie rozwiązanie pozwala zmieniać zakresy bez potrzeby wciskania pedału sprzęgła.

73 l/min. – 

tyle wynosi wydatek pompy hydraulicznej montowanej w ciągnikach serii 5M z przekładniami PowrQuad i Powr8.

– Układ SpeedMatch zapewnia, że podczas zmiany zakresu za pomocą przekładni Powr8 lub PowrQuad zawsze wybrany zostanie najlepszy bieg dopasowany do prędkości jazdy ciągnika – dodaje Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu w John Deere.

Na głowni dźwigni zmiany biegów głównych znajdują się 3 przyciski. Służą da załączania/wyłączania półbiegów oraz do elektrohydraulicznego załączania sprzęgła głównego © TRAKTOR24.pl
Na głowni dźwigni zmiany biegów głównych znajdują się 3 przyciski. Służą da załączania/wyłączania półbiegów oraz do elektrohydraulicznego załączania sprzęgła głównego © TRAKTOR24.pl

Model 75 KM z silnikiem 3-cylindrowym

Pierwszy z gamy modeli John Deere 5075 M o mocy 75 KM uzyskuje ją z silnika 3-cylindrowego o pojemności 2,9 l z dwoma zaworami na cylinder. W tym przypadku w układzie oczyszczania spalin nie występuje system SCR, czyli nie trzeba tankować płynu AdBlue.

5677 kg – 

to maksymalny udźwig tylnego TUZ w ciągnikach serii 5M z przekładniami PowrQuad i Powr8.

iDo pozostałych traktorów serii 5 M trafiają jednostki napędowe 4-cylindrowe o p ojemnościach 4,5 l z czterema zaworami na cylinder. Tutaj za oczyszczanie spalin odpowiada już pełen pakiet: EGR, DOC, DPF i SCR. Flagowy model serii John Deere 5130 M uzyskuje moc maksymalną 135 KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 541 uzyskiwany jest przy 1600 obr./min. silnika.

Telemetria w standardzie

Każdy ciągnik nowej serii John Deere 5M posiada modem MTG. Pozwala on połączyć się z systemem JDLink, co pozwala na automatyczne wysyłanie dokumentacji zabiegów do Operations Center. O’/prócz gromadzenia danych na temat parametrów pracy ciągnika i śledzenia tras po jakich się porusza, korzystać z technologii Expert Alerts. Umożliwia ona dealerowi John Deere identyfikować i usuwać potencjalne usterki techniczne przed wystąpieniem awarii.

Zamawiając traktor John Deere 5M można wybrać skrzynię przekładniową z jednym półbiegiem (PowrReverser HiLo, 16/16 lub 32/16), czterema (PowrQuad, 16/16) lub aż ośmioma (Powr8, 32/16) © TRAKTOR24.pl
Zamawiając traktor John Deere 5M można wybrać skrzynię przekładniową z jednym półbiegiem (PowrReverser HiLo, 16/16 lub 32/16), czterema (PowrQuad, 16/16) lub aż ośmioma (Powr8, 32/16) © TRAKTOR24.pl
W kabinie ciągnika John Deere 5M przeważa brązowa kolorystyka marki John Deere znana ze starszych modeli tego producenta © TRAKTOR24.pl
W kabinie ciągnika John Deere 5M przeważa brązowa kolorystyka marki John Deere znana ze starszych modeli tego producenta © TRAKTOR24.pl
Do połączenia elektroniki opryskiwacza z wyświetlaczem G5 zamontowanym w ciągniku John Deere 5M wystarcza gniazdo ISOBUS© TRAKTOR24.pl
Do połączenia elektroniki opryskiwacza z wyświetlaczem G5 zamontowanym w ciągniku John Deere 5M wystarcza gniazdo ISOBUS© TRAKTOR24.pl
Mając ciągnik John Deere 5M z systemem AutoTrac w każdej chwili można zamontować wyświetlacz i korzystania z funkcji rolnictwa precyzyjnego © TRAKTOR24.pl
Mając ciągnik John Deere 5M z systemem AutoTrac w każdej chwili można zamontować wyświetlacz i korzystania z funkcji rolnictwa precyzyjnego © TRAKTOR24.pl
Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu w John Deere © TRAKTOR24.pl
Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu w John Deere © TRAKTOR24.pl
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Mzuri Pro-Til 4Tx – zobacz jak pracuje Horsch Maestro 6 TX. Zobacz jak pracuje Deutz-Fahr 5 Keyline. Zobacz jak pracuje Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Pielnik międzyrzędowy APV. Zobacz jak pracuje Kultywator Pöttinger Terria 5040. Zobacz jak pracuje Valtra T175e Mint Green okiem kobiety, czyli nietypowe spojrzenie na ciągnik w teście długodystansowym Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000