Czytaj dalej
Ciągniki John Deere 5M podążają drogą traktorów John Deere 6M. Serie ta w 2022 roku otrzymała system prowadzenia automatycznego AutoTrac zintegrowany z wyświetlaczem PDU+ zamontowanym na słupku B kabiny. Teraz elementy te zostały wkomponowane do wyświetlacza pod kierownicą ciągników 5M. Mieliśmy okazję zobaczyć tak wyposażony traktor z przekładnią PowrQuad. W sumie dostępnych jest 5 modeli: 5075, 5095, 5105, 5120 i 5130.
Układ AutoTrac zintegrowany w desce rozdzielczej współpracuje z odbiornikiem StarFire 7000 zamontowanym klasycznie na dachu kabiny traktora. Zależnie od rodzaju sygnału korekcyjnego, dokładność przejazdów może wynosić nawet +/– 2,5 cm (RTK lub SF-RTK). Rozwiązanie najprostsze z darmowym sygnałem SF 1 o dokładności +/– 15 cm, jest całkowicie wystarczające do np. prac uprawowych i koszenia użytków zielonych. Nawigacja działa po liniach prostych A-B i w systemie można ich zapisać do 10. W tej wersji nie ma możliwości innych trybów naprowadzania np. po linii krzywej. Ta bardzo kusząca propozycja pozwala zaoszczędzić około 23 tys. zł netto. Odnosi się to do porównania z zakupem prowadzenia automatycznego opartego na wyświetlaczu uniwersalnym John Deere G5 o przekątnej 10,1 cala i licencji AutoTrac. Przypominamy, w przypadku prowadzenia automatycznego zintegrowanego w desce rozdzielczej, licencja nie jest potrzebna.
to rozstaw osi ciągnika John Deere 5M.
Opcjonalny układ AutoTrac zintegrowany w desce rozdzielczej jest dostępny dla ciągników ze skrzyniami przekładniowymi PowrQuad i Powr8. Nie ma możliwości zamówienia z nim ciągnika John Deere 5M z najprostszą przekładnią PowrReverser. W praktyce rolniczej cenna jest możliwość dokupienia w każdej chwili wyświetlacza przenośnego i korzystania z funkcji rolnictwa precyzyjnego. Dzięki tej rozbudowie kontrola sekcji i zmienne dawkowanie są dostępne i łatwe do zastosowania poprzez opcjonalne złącze ISOBUS. W przypadku montowania odbiornika z innego ciągnika (z dokładniejszym sygnałem korekcyjnym) jego kalibrację przeprowadza się z poziomu małego wyświetlacza zintegrowanego w desce rozdzielczej.
Zamawiając traktor John Deere 5M można wybrać skrzynię przekładniową z jednym półbiegiem (PowrReverser HiLo, 16/16 lub 32/16), czterema (PowrQuad, 16/16) lub aż ośmioma (Powr8, 32/16). Ta ostatnia propozycja jest mocna, bo 8 biegów Powershift w ciągniku o mocy 75-135 KM pozwala pozycjonować go na rynku wysoko. Przykładowo w zakresie B1-B8 ciągnik osiąga prędkości od 5 do 11 km/h oferując cały czas nieprzerwany zmianą biegu uciąg. Docenią to operatorzy pracujący ciągnikiem zagregowanym z maszynami napędzanymi od jego WOM. Dzięki temu zwłaszcza flagowy 135-konny ciągnik John Deere 5135 M sprawdzi się podczas zbioru słomy i zielonki prasą zwijającą lub koszenia łąki zestawem kosiarek przedniej i bocznej.
to DMC modeli 5M: 5095, 5105, 5120 i 5130.
Funkcja EcoShift dostępna w przekładni Powr8 pozwala w czasie jazdy transportowej obniżyć prędkość obrotową silnika. Przekłada się to na niższe zużycie paliwa bez zmiany prędkości maksymalnej jazdy wynoszącej 40 km/h.
tyle można zaoszczędzać wybierając system kierowania automatycznego AutoTrac zintegrowany w desce rozdzielczej ciągnika John Deere 5 M. Do tego systemu kierowania automatycznego nie jest bowiem potrzebny odrębny wyświetlacz z aktywacją.
Na głowni dźwigni zmiany biegów głównych znajdują się 3 przyciski. Służą da załączania/wyłączania półbiegów oraz do elektrohydraulicznego załączania sprzęgła głównego. Ostatnie rozwiązanie pozwala zmieniać zakresy bez potrzeby wciskania pedału sprzęgła.
tyle wynosi wydatek pompy hydraulicznej montowanej w ciągnikach serii 5M z przekładniami PowrQuad i Powr8.
– Układ SpeedMatch zapewnia, że podczas zmiany zakresu za pomocą przekładni Powr8 lub PowrQuad zawsze wybrany zostanie najlepszy bieg dopasowany do prędkości jazdy ciągnika – dodaje Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu w John Deere.
Pierwszy z gamy modeli John Deere 5075 M o mocy 75 KM uzyskuje ją z silnika 3-cylindrowego o pojemności 2,9 l z dwoma zaworami na cylinder. W tym przypadku w układzie oczyszczania spalin nie występuje system SCR, czyli nie trzeba tankować płynu AdBlue.
to maksymalny udźwig tylnego TUZ w ciągnikach serii 5M z przekładniami PowrQuad i Powr8.
iDo pozostałych traktorów serii 5 M trafiają jednostki napędowe 4-cylindrowe o p ojemnościach 4,5 l z czterema zaworami na cylinder. Tutaj za oczyszczanie spalin odpowiada już pełen pakiet: EGR, DOC, DPF i SCR. Flagowy model serii John Deere 5130 M uzyskuje moc maksymalną 135 KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 541 uzyskiwany jest przy 1600 obr./min. silnika.
Każdy ciągnik nowej serii John Deere 5M posiada modem MTG. Pozwala on połączyć się z systemem JDLink, co pozwala na automatyczne wysyłanie dokumentacji zabiegów do Operations Center. O’/prócz gromadzenia danych na temat parametrów pracy ciągnika i śledzenia tras po jakich się porusza, korzystać z technologii Expert Alerts. Umożliwia ona dealerowi John Deere identyfikować i usuwać potencjalne usterki techniczne przed wystąpieniem awarii.