Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Jak jeździ się traktorem Fendt 209 F Vario?

Dodano: 31.01.2024

Jak mówi Robert Gogółka, z ultrakompaktowego ciągnika Fendt 209 F Vario nie chce się wysiadać. Wystarczy jedno spojrzenie do wnętrza kabiny, aby zrozumieć o czym mowa. Wysoka jakość wykonania i dziesiątki funkcji dosłownie na przysłowiowy klik powodują, że praca tym traktorem może sprawiać frajdę.

Amazone AutoTill zrobił krok milowy ku autonomicznej uprawie gleby

Ciągniki autonomiczne są już od wielu lat w pełni przygotowane do samodzielnej pracy polowej. Do tej pory nierozwiązanym problemem była jednak kontrola pracy maszyn czy narzędzi agregowanych z tymi robotami. Temat ten podjęła firma Amazone, która do kultywatora Cenio 3000 zaproponowała system AutoTill.
Czytaj dalej

W poprzednim artykułach dotyczącym traktora Fendt 209 F Vario użytkowanego przez Roberta Gogółkę, przedstawiliśmy historię jego zakupu oraz zakres prac wykonywanych w sadzie (cały artykuł tutaj). W kolejnym silnik ze skrzynią biegów (cały artykuł tutaj).

2464 kg – 

to maksymalny udźwig tylnego TUZ.

Teraz przybliżamy układ hydrauliczny i obsługę traktora.

Elektronika użytkowa na wyciągnięcie ręki

–  Obszerne jak na sadownika miejsce pracy jest przede wszystkim bardzo wygodne. Teraz z perspektywy lat pytam retorycznie żonę, dlaczego tak późno ten ciągnik kupiłem. Oddzielenie kabiny od podwozia oraz jej dobre wyciszenie w połączeniu z amortyzacją osi przedniej powodują, że podczas pracy czuję komfort jazdy jak w aucie osobowym. Kręgosłup nie boli i jest tak cicho, że spokojnie poprzez zestaw głośnomówiący prowadzę rozmowy telefoniczne – wymienia zalety sadowniczego Fendta Robert Gogółka, prezes firmy Owocmix mieszczącej się w miejscowości Granice w powiecie Opole Lubelskie.

W joysticku na uwagę zasługuj pokrętło aktywnej regulacji tempomatu pozwalające kciukiem zwiększyć lub zmniejszyć prędkość jazdy © TRAKTOR24.pl
W joysticku na uwagę zasługuj pokrętło aktywnej regulacji tempomatu pozwalające kciukiem zwiększyć lub zmniejszyć prędkość jazdy © TRAKTOR24.pl

Naszym zdaniem terminal zamontowany tuż nad przednią szybą jest świetnym rozwiązaniem. Klasą samą w sobie jest joystick 4-kierunkowy pozwalający zarządzać nie tylko jazdą ciągnika. Ma 2 przyciski sterowania zaworem proporcjonalnym oraz 4 białe, którym z poziomu terminala można przypisać dowolne funkcje. Na uwagę zasługuj pokrętło aktywnej regulacji tempomatu pozwalające kciukiem zwiększyć lub zmniejszyć prędkość jazdy podczas pracy.

2441 kg – 

to maksymalny udźwig przedniego TUZ.

Miejsce pracy operatora, w ramach ochrony kategorii 4, jest skutecznie odizolowane od substancji krążących wokół kabiny. Odpowiada za to systemu filtrów i nadciśnienie panujące w jej środku. Po zakończeniu pracy, za pomocą terminalu można szybko powrócić do ochrony klasycznej z wykorzystaniem tylko filtrów.

Zmiany ustawień amortyzacji osi przedniej dokonuje się oczywiście z poziomu głównego terminala. Jest on pomysłowo zamontowany tuż nad szybą przednią © TRAKTOR24.pl
Zmiany ustawień amortyzacji osi przedniej dokonuje się oczywiście z poziomu głównego terminala. Jest on pomysłowo zamontowany tuż nad szybą przednią © TRAKTOR24.pl

Z pompą LS o wydatku do 104 l/min

W ciągniku Fendt 209 F Vario obiegi oleju przekładniowego i hydraulicznego posiadają odrębne układy. Zależnie od zapotrzebowania na olej maszyn zagregowanych z traktorem pracuje jedna lub dwie pompy hydrauliczne o zmiennym wydatku (LS). Główna pompa zmiennowydawkowa podaje maksymalnie do 71 l/min, ale w razie większego zapotrzebowania na olej można załączyć drugą o wydatku 33 l/min., co po zsumowaniu daje przepływ 104 l/min. Podczas pracy układu hydraulicznego z ciągnika może zostać pobrane do 25 l oleju hydraulicznego.

2940 kg – 

tyle wynosi masa własna ciągnika z pełnymi zbiornikami, bez operatora.

Sadownik marki Fendt ma bardzo zaawansowane podnośniki. Co ciekawe, ich maksymalne udźwigi są prawie takie same.  TUZ tylny podnosi do 2464 kg a TUZ przedni do 2441 kg. Jeden i drugi obsługiwany jest elektrohydraulicznie. Podnośnik przedni jest w zintegrowany i kompaktowo osadzony w bryle traktora. Rozwiązanie to zwiększa zwrotność ciągnika ze zagregowaną w tym miejscu maszyną.

4500 kg – 

to maksymalna dopuszczalna masa całkowita traktora.

Tylny i przedni podnośnik posiadają kontrolę odciążania. To dzięki niej na nierównym terenie maszyna jest utrzymywana na tej samej wysokości roboczej. Zalety tego rozwiązania wyraźnie widać podczas zjazdu ze zbocza lub odwrotnie.

Ramiona tylnego TUZ można zablokować w dowolnym położeniu za pomocą dźwigni znajdującej się z tyłu ciągnika © TRAKTOR24.pl

Mała hydraulika dla tylnego TUZ

Przydatnym rozwiązaniem jest tak zwana mała hydraulika ciągnika pozwalająca na przesuwanie ramion tylnego podnośnika w lewo lub prawo oraz pochylanie na wybrany bok.

– Jedyny w swoim rodzaju podnośnik wahadłowy Fendt w pełni hydraulicznie dostosowuje się do ukształtowania podłoża. Dzięki bezstopniowej regulacji pochylenia i przesunięcia ramion tylnego TUZ w poziomie z fotela kierowcy, ciągniki Fendt 200 V/F oferują ogromne korzyści podczas pracy na skłonach. Tylny podnośnik może stale kompensować nachylenie terenu. Pozwalają na to dwa siłowniki hydrauliczne, które blokują ramiona dolne – wyjaśnia Rafał Mikołajczak, Product Specialist Tractors Fendt Poland.

 

Ciągniki serii Fendt 200 F Vario oferowane są w ramach technologii FendtONE, która łączy obsługę traktora z poziomu terminala z planowaniem, kontrolą i dokumentowaniem wykonywanych prac.

Jak mówi Robert Gogółka, z ultrakompaktowego ciągnika Fendt 209 F Vario nie chce się wysiadać © TRAKTOR24.pl
Jak mówi Robert Gogółka, z ultrakompaktowego ciągnika Fendt 209 F Vario nie chce się wysiadać © TRAKTOR24.pl
Sadowniczy Fendt jest kompatybilny z systemem ISOBUS. Niestety większość producentów maszyn sadowniczych jeszcze nie. Jak wejdą na ten poziom, to z kabiny znikną dedykowane im wyświetlacze i związana z nimi plątanina kabli © TRAKTOR24.pl
Sadowniczy Fendt jest kompatybilny z systemem ISOBUS. Niestety większość producentów maszyn sadowniczych jeszcze nie. Jak wejdą na ten poziom, to z kabiny znikną dedykowane im wyświetlacze i związana z nimi plątanina kabli © TRAKTOR24.pl
Ciągnik użytkowany przez Roberta Gogółkę ma zamontowane opony tylne w rozmiarze 440/65 R28 i przednie 340/65 R18. Wybrał tak duże, bo są niezbędne do pracy z ciężkim zestawem pił tarczowych do cięcia gałęzi. Dlatego założone zostały również obciążniki w kołach tylnych © TRAKTOR24.pl
Ciągnik użytkowany przez Roberta Gogółkę ma zamontowane opony tylne w rozmiarze 440/65 R28 i przednie 340/65 R18. Wybrał tak duże, bo są niezbędne do pracy z ciężkim zestawem pił tarczowych do cięcia gałęzi. Dlatego założone zostały również obciążniki w kołach tylnych © TRAKTOR24.pl
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Siewnik Lemken Solitair DT. Zobacz jak pracuje Test Steyr 4120 Multi. Zobacz jak pracuje Ciągnik autonomiczny AgXeed. Zobacz jak pracuje Zbiór kukurydzy na kiszonkę z czujnikiem HarvestLab 3000 Traktorowy majstersztyk ukryty w ciągniku Fendt 209 F Vario Profi+ Film z testu kombajnu Deutz-Fahr C6305 TS Wyjątkowy Ursus. Imponuje trakcją i mocą Test Steyr Absolut 6280 CVT Test przystawki Emmarol EMH 4. W słoneczniku i kukurydzy Kupił nowe opony Trelleborg i napełnił je cieczą